Hej,

Jeg er i gang med at renovere en gammel dårlig væg i kælderen, som har været gemt bag byggplast i 30 år. Jeg skal pudse den om og er kommet frem til, at jeg først skal rive det, der er løst, ned, så på med rødgrund og derefter på med ny puds.

På et par steder var væggen virkelig dårlig, så der er fordybninger, hvor underlaget næsten er helt væk. Mit ydmyge spørgsmål er, om jeg behøver at fylde dem med en slags reparationsmørtel, inden jeg bruger rødgrund og puds, eller om det er fint at fortsætte direkte?

mvh
Andreas

Hvor dybe er hullerne, hvad er der under pudset?

Omkring 5 centimeter, underlaget er grus/sand/mørtel. Jeg kan grave så meget som helst, men det vil ikke blive fast underlag.

Er du sikker på, at der ikke findes f.eks. gråsten længere inde, eller er det bare en ikke-bærende mellemväg? Hvis der har været helstøbte bærende ydervægge, som er smuldret til den grad, at du kan grave dig ud gennem dem, så tror jeg, at du har en større renovering foran dig. Det må jo være en risiko for enorme sætninger.

Jeg er ret sikker på, at det ikke er bærende vægge, kælderen er udgravet længe efter, at huset blev bygget. Så det er ikke helstøbte vægge, men de er mere til for at holde jorden væk fra kælderen.

Og når jeg siger, at det er huller, så er det mere striber, hvor der er porøst materiale.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.