Vi har fået et gulv lagt i vores badeværelse - dolomitknus, derefter armeringsnet og endelig Maxit 318. I betonbjælkelaget opstod der nogle huller, da vi fjernede det gamle gulv samt afløbsrørene. Under bjælkelaget ses panelindertaket til gildestuen.
Håndværkeren (eller snarere klodhåndværkeren) lukkede ikke hullerne i bjælkelaget, inden han hældte dolomit over. Jeg ser derfor en risiko for, at dolomitknuset vil løbe ud og der opstår tomrum under betonpladen i badeværelset.
Jeg ønsker helst ikke at bryde gulvet op og få det relagt, men foretrækker at reparere hullerne nedenfra, efter jeg har fjernet dele af panelindertaket. Reparationen er primært for at forhindre yderligere dolomitknus i at løbe ud. Gulvets bæreevne ser jeg på nuværende tidspunkt som uændret, så længe dolomit ikke er løbet ud i større mængder.
Her er den løsning, jeg overvejer:
1. Sprøjte fugeskum ind i hullerne nedenfra, så meget som der kan være.
2. Fastgøre krydsfinerplader (mindst 12 mm) over hullerne med enten sømpløkker eller skruer med pløkker.
Nu til mine spørgsmål:
- Er dette en god løsning?
- Hvis noget sker, hvad vil forsikringsselskabet så sige til det?
- Hvilke alternative løsninger findes der? Er f.eks. injektion oppefra noget, der ville passe, eller er det "overkill"?
Jeg ville være utroligt taknemmelig for svar. Det ville være meget rart med et rigtigt badeværelse... Tak på forhånd allesammen.
Håndværkeren (eller snarere klodhåndværkeren) lukkede ikke hullerne i bjælkelaget, inden han hældte dolomit over. Jeg ser derfor en risiko for, at dolomitknuset vil løbe ud og der opstår tomrum under betonpladen i badeværelset.
Jeg ønsker helst ikke at bryde gulvet op og få det relagt, men foretrækker at reparere hullerne nedenfra, efter jeg har fjernet dele af panelindertaket. Reparationen er primært for at forhindre yderligere dolomitknus i at løbe ud. Gulvets bæreevne ser jeg på nuværende tidspunkt som uændret, så længe dolomit ikke er løbet ud i større mængder.
Her er den løsning, jeg overvejer:
1. Sprøjte fugeskum ind i hullerne nedenfra, så meget som der kan være.
2. Fastgøre krydsfinerplader (mindst 12 mm) over hullerne med enten sømpløkker eller skruer med pløkker.
Nu til mine spørgsmål:
- Er dette en god løsning?
- Hvis noget sker, hvad vil forsikringsselskabet så sige til det?
- Hvilke alternative løsninger findes der? Er f.eks. injektion oppefra noget, der ville passe, eller er det "overkill"?
Jeg ville være utroligt taknemmelig for svar. Det ville være meget rart med et rigtigt badeværelse... Tak på forhånd allesammen.
Afhængig af hvor tykt bjælkelaget er, så kan en skvæt plastic padding eller lignende være nyttigt. Det er lidt hårdere end fugeskum. Dog tror jeg, at det kan være smart med lidt fugeskum øverst for at forsegle under arbejdet, men tag da lidt ad gangen. Fugeskum svulmer meget op og hærder ved luftkontakt, så hvis du tager for meget, hærder det først nederst, og når resten så svulmer op, er der risiko for spænding mod gulvet ...
Tak for advarslen om montageskum. Jeg vidste, at det svulmde, men ikke rigtig så meget...
Har du - eller nogen anden - andre tips, der er brugbare for en, der aldrig har repareret beton i hele sit liv? Jeg tænker nærmest på, hvilke værktøjer der er gode at have ved hånden, gode mærker og varenavne på fyldet og så videre.
Er der nogen, der ved, om bygningsreglementet eller tilsvarende siger noget om dette?
Har du - eller nogen anden - andre tips, der er brugbare for en, der aldrig har repareret beton i hele sit liv? Jeg tænker nærmest på, hvilke værktøjer der er gode at have ved hånden, gode mærker og varenavne på fyldet og så videre.
Er der nogen, der ved, om bygningsreglementet eller tilsvarende siger noget om dette?
Svært at sige præcist, da jeg kun har fotos at gå efter lige nu. Anslået er de største huller 15 cm lange og 4-6 cm brede. De går gennem bjælkelaget; omkringliggende materiale er et par centimeter tykt eller mere.
Har drøftet min idé med en håndværkskyndig ven (deltidsarbejder med det), som mener det burde holde selv uden krydsfiner, men med spartel i stedet. Har skaffet spartel og fugeskum hos Bauhaus, så i weekenden bliver det at fjerne loftpanel.
Stor tak for jeres svar. Flere tips modtages gerne.
Har drøftet min idé med en håndværkskyndig ven (deltidsarbejder med det), som mener det burde holde selv uden krydsfiner, men med spartel i stedet. Har skaffet spartel og fugeskum hos Bauhaus, så i weekenden bliver det at fjerne loftpanel.
Stor tak for jeres svar. Flere tips modtages gerne.
Spartel?
Måske...
Jeg ville nok anbefale, at du prøver at sætte en form for stift (dubbar) eller skrue skråt fra siden ind i brudkanterne.
Hvis det nu skal kunne holde den der dolomit.
Hvis jeg skulle gøre det, tror jeg, at jeg ville bruge understøbningsmørtel (tror det hedder sådan), en mørtel der udvider sig lidt når det hærder. Almindelig mørtel, og også spartel, krymper!! Dvs der er risiko for, at det slipper fra hullernes kanter.
Spartel er til kosmetiske reparationer, det har meget lille styrke.
Måske...
Jeg ville nok anbefale, at du prøver at sætte en form for stift (dubbar) eller skrue skråt fra siden ind i brudkanterne.
Hvis det nu skal kunne holde den der dolomit.
Hvis jeg skulle gøre det, tror jeg, at jeg ville bruge understøbningsmørtel (tror det hedder sådan), en mørtel der udvider sig lidt når det hærder. Almindelig mørtel, og også spartel, krymper!! Dvs der er risiko for, at det slipper fra hullernes kanter.
Spartel er til kosmetiske reparationer, det har meget lille styrke.
Jeg forestiller mig en løsning, hvor fugeskummet står for det meste af udfyldningen og bæreevnen. Spartelmassen tænker jeg at påføre til sidst, så overfladen bliver glat, hvis jeg en dag vil fjerne loftpanelet. Dolomitlaget er ikke mere end 6-7 cm, og hullernes kanter hælder den rigtige vej. Tror du stadig, der er risiko for, at kun fugeskummet ikke kan holde?
Nu har jeg sprøjtet en hel masse fugeskum ind. Da jeg åbnede loftpanelet, styrtede der fuldstændig dolomitknus ned. Det blev en halv papkasse fuld, inden det aftog!
Ind med lidt skum ad gangen, vent en time på overfladetørring, så ind med næste. En stor fordel var, at dolomitknuset løb ret let, for så opstod der ingen hulrum, hvor skummet ikke nåede.
Nu venter jeg natten over og lader det hærde, derefter skal jeg sætte panelet på igen. Desværre viste det sig, at det ikke var muligt at fjerne det uden at beskadige to panellængder, så i næste uge må jeg fylde på med 2 x 3 meter panel... Nå, man kan ikke få alt.
Ind med lidt skum ad gangen, vent en time på overfladetørring, så ind med næste. En stor fordel var, at dolomitknuset løb ret let, for så opstod der ingen hulrum, hvor skummet ikke nåede.
Nu venter jeg natten over og lader det hærde, derefter skal jeg sætte panelet på igen. Desværre viste det sig, at det ikke var muligt at fjerne det uden at beskadige to panellængder, så i næste uge må jeg fylde på med 2 x 3 meter panel... Nå, man kan ikke få alt.
Klik her for at svare