Er i gang med at renovere det første rum i huset, og da vi fjernede en liste, viste det sig, at et stykke gips sad lidt løst og med molly, så det faldt af. Det vil jo kunne ses over listen, så hvordan reparerer man dette bedst? Væg med løs gips omkring et hul nær et gulvpanel, trædetaljer synlige.
 
Eller spartle nogle gange, hvis I alligevel havde tænkt jer at spartle. Ellers er Gipsbruk godt, men unødvendigt at købe en sæk kun for det der.
 
Gipsplaster :rofl::rofl: ja, jøsses hva de findes... Sparkle et par tre gange er vel fint, lad tørre mellem gangene bare, synker ind ved tørring.
 
  • Synes
Johan456
  • Laddar…
Lim tilbage stykket med almindelig trælim. derefter spartle. Husfix går også (findes i små pakker), men det bliver hårdt, så glat det pænt (sværslibet)
 
  • Synes
Alfredo
  • Laddar…
Lim og spartel lyder som en god plan.
Glippe mellem væg og loft som denne er det bedst at spartle? (tænkte at sætte latexfuge mellem væg og loft og ikke have liste i loftet) Glip mellem væg og loft klart til spartling uden lister, med revet tapet på væggen.
 
D DrDim sagde:
Lim og spartelmasse lyder som en god plan.
Spalte mellem væg og loft som denne er det bedst at spartle? (overvejede at sætte latexfuge mellem væg og loft og ikke have liste i loft) [billede]
Grovt spartelmasse i så fald. Almindelig vægspartelmasse fylder dårligt og tørrer langsomt i tykke lag. Lidt tricky i det hjørne, da du ikke vil svine loftsoverfladen til. Jeg ville bruge husfix eller gips til at fylde ud og derefter finspartle. Men stor risiko for at du klatter på loftet. Maskeringstape måske?
 
Limmet holder godt, jeg har købt husfix, som jeg vil bruge, hvor det er nødvendigt (der er ikke en revne i hele væggen). Ved vinduet i rummet er det omvendt, at loftet ikke går helt mod væggen - skal jeg bruge husfix der også?
Væg med skrabet tapet og gammelt spartel, samt hul ved loftet.

Et andet spørgsmål: skal man fjerne "luddet" på væggen, hvor man har skrabet tapet med vand/tapetlosser, eller er det nok at slibe, eller skal man lade det være?
Og hvad gør man, når der sidder gammel spartelmasse som her, sliber man?
Slidt væg med skrabet tapet og gammel spartelmasse. Viser områder, hvor husfix muligvis skal bruges til reparation og udglatning.
 
D DrDim sagde:
Limmet sidder godt fast, har købt husfix som jeg vil bruge hvor det er nødvendigt (der er ikke en sådan sprække på hele væggen). Mod vinduet i rummet er det omvendt, at loftet ikke helt når væggen. Skal jeg bruge husfix der også?
[billede]

Et andet spørgsmål, skal man fjerne "luddet" på væggen, hvor man har skrabet tapet af med vand/tapetfjerner, eller er det nok at slibe, eller skal man lade det være? Og hvad gør man, når der sidder gammelt spartelmasse som her, sliber man?
[billede]
Hus fix virker. Glat det pænt af. Svært at slibe. Alt løst ludd skal væk. Ellers vil det løsne sig, når du påfører lim. Prøv at fugte med en fugtet svamp. Mange lejer en damprenser. Det skulle fungere godt. Jeg plejer at male med en billig loft- eller vægmaling. Der findes forskellige specialmalinger til dette, men de er dyre. Efter malingen ser du straks, hvis/når det løsner sig. Slib/spartl der, påfør lidt mere maling. Hvis du vil være helt sikker, sætter du en renoveringstapet på, når du har stabiliseret overfladen med maling. Så har du en helt stabil og neutral overflade at starte fra. Renoveringstapet er dyrt, men så slipper du for altid for problemer.
 
Hvis du skal have list over behøver du ikke gøre noget...
 
A andersda sagde:
Om du ska ha list över behöver du inte göra någonting...
Nej, det forstår vi nok alle sammen. TS udtrykker dog i indlæg #6, at han ikke vil have nogen loftliste.
 
J Johan456 sagde:
Nej, det forstår vi nok alle sammen. TS udtrykker dog i indlæg #6, at han ikke vil have nogen loftliste.
Jeg tror ikke, det er et loft på det første billede...
 
A andersda sagde:
Jeg tror ikke, det er et tag på det første billede...
Det er et tag, en skydedørsgarderobe har været monteret i taget, som vi har revet ned.
 
T
Første billede ser det ud som VP-rør i væggen? Vær lidt ekstra forsigtig, hvis du skal sømme/skru liste dér.
 
T TechChad sagde:
Første billede ser det ud som VP-rør i væggen? Vær lidt ekstra forsigtig, hvis du skal sømme/skrive liste der.
Den allerførste er det meget rigtigt rør til element, fjernvarme, listen vil selvfølgelig blive sømmet højere op, når vi er nået så langt. Vi tager det langsomt, men sikkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.