Håber jeg ikke dobbeltposter. Fik en vandskade for et stykke tid siden fra spildevand, og tørpersonalet satte tørrer ind, rev gulvet op og savede ca. 7 cm gips væk ved gulvet.
Nu skal jeg selv genoprette dette, (spørg ikke hvorfor)
Sådan ser det ud.
Og fra afstand
Mit spørgsmål er. Er det "bare" at save nye gipsstykker til, tilpasse, fastgøre, spartle, tapetsere over og så liste? Eller er der noget mere, der normalt gøres?
Jeg bekymrer mig for at gipspladen, som tidligere var fastgjort på alle 4 sider, nu vil bøje lidt nedad, da den kun er fastgjort på 3 sider, fordi undersiden er bortskåret. Bange for at der vil opstå revner mellem det nye stykke på 6 cm og det gamle stykke på 234 cm. Er der en god måde at sammenføje disse stykker? Eller bekymrer jeg mig unødigt? Jeg vil ikke udskifte hele pladen.
Ja præcis, ellers vil det sprække i samlingen. Det går fint med krydsfiner eller lignende også.
Ok.
Men det er ikke alle steder, hvor jeg nemt kan tilføje et stykke regel på indersiden. Som f.eks. her. Betyder det, at jeg skal åbne gipspladen for at få regelstykket ind bagved? Findes der ingen måde at opnå det samme "udefra", så at sige?
Jeg ville skære yderligere 7 cm til at begynde med, arbejde med så tynde strimler som 5-7 cm er ikke sjovt..
Når jeg er stødt på lignende, har jeg skåret osb i 10 cm strimler og skruet dem på indersiden. 5 cm anliggning per plade plejer at være nok
Hej.
Ja, efter at gulvet er bygget op, vil der komme en ordentlig list, som dækker rillen. Man kunne måske dobbeltfeste listen til begge dele og på den måde gifte dem sammen?
En variant er at indsætte et pladestykke beregnet til formålet og skrue i. Men du må nok save en lille smule mere af, og så kan du jo sørge for, at snittet bliver rigtig lige, så bliver det lettere at få det til at passe pænt ind. http://gyproc.se/produkter/tillbehör/tillbehör-till-stålprofiler/pb-plåtband
fra væggens synsvinkel spiller det ingen rolle, at den ikke er fastgjort i nederkant, så udfyld med en valgfri brædstump og anskaf højere sokler bare. Ingen idé at klydde med noget, som måske ender helt bag ved soklen alligevel.
En variant er at sætte et pladebånd beregnet til formålet og skrue i. Men du skal nok save en lille smule mere af, og så kan du jo sørge for at snittet bliver rigtig lige, så det bliver nemmere at passe det ind pænt.
[link]
Hej. Dette lyder jo interessant. Kunne man forsænke en sådan udefra og så spartle over?
En variant er at indsætte et pladebånd beregnet til formålet og skrue i. Men du må nok save lidt mere af, og så kan du jo sørge for, at snittet bliver rigtig lige, så det bliver nemmere at passe det flot ind.
[link]
Pladebåndet er til en sådan situation, men man har to lag plade.
Tanken er, at man skal godkende generalsammenføjning, fordi pladebåndet stabiliserer.
Det letteste er at gøre, som flere af os har foreslået; plyfa eller osb bagved og skrue gips på.
Hej. Dette lyder jo interessant. Kunne man sænke en sådan ind udefra og så spartle over?
Nej, ikke hvis du ikke kan skrue fra indersiden.
Jeg stemmer for at fjerne nogle centimeter mere af gipsen, og sørge for at gøre kanten lige, for derefter at forstærke samlingen med valgfrit restmateriale. Hvis det er muligt at holde samlingen bag fremtidige lister, er det godt, men hvis du alligevel skal spartle og male resten af vejen, er det ret lidt ekstra arbejde.
Undskyld min tegning men er det sådan her I tænker? Altså skære lidt mere og så skubbe f.eks. ekstra reglar ind sådan her? Og fastgøre den ekstra regel skråt mod eksisterende nedre og så pænslutte samt påføre yderligere gipsplade? Eller hvordan fastgør man dem ellers?
Undskyld på forhånd for spørgsmålene
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.