43,686 læst ·
17 svar
44k læst
17 svar
Reparere gammel betontrappe
Vi har en gammel betontrappe, der sandsynligvis blev støbt på stedet, da huset blev bygget. De sidste fem år er den begyndt at forvitre (sandsynligvis på grund af salt, der tidligere er blevet anvendt), og jeg har forsøgt at reparere den flere gange, men året efter er al reparationen forvitret væk, og trappen i sig selv har også forvitret lidt mere. Begynder at blive desperat. Jeg ville helst have beholdt den, hvis det var muligt at fikse den.
Hvordan får man en reparation af beton til at holde?
Hvordan får man en reparation af beton til at holde?
Da det er umuligt at vide, hvordan betonen i trappen er sammensat, foreslår jeg, at du enten fjerner trappen helt, former og støber en helt ny trappe, alternativt hugger alt ned til armeringen (som ligger plant med trappens underside cirka 3-5 cm over 'bunden') og bruger 'skallen', der bliver tilbage, som form til en ny trappe. Derefter skal du genarmerere skalen og lægge den med 3-4 cm afstand til den gamle. Herefter skal du sætte form til stødtrinene og støbe en ny trappe med den rigtige btg.sammensætning. I den kan du tilsætte frostbeskyttende middel, så btg.-en ikke fryser/forvitrer i fremtiden.
At skrabe det forvitrede væk er ikke nok. Problemet er, at btg.en ikke er korrekt sammensat. Oftest har man sparet på cementen. Og det kan man ikke gøre noget ved nu.
___________________
Byggeren
At skrabe det forvitrede væk er ikke nok. Problemet er, at btg.en ikke er korrekt sammensat. Oftest har man sparet på cementen. Og det kan man ikke gøre noget ved nu.
___________________
Byggeren
Det der sker i alt murværk, puds og btg. er, at saltene udfældes ved termisk fugtvandring. (Ses som hvide 'gardiner' på en kælderindervæg, f.eks.) Det er første stadie til udvaskning som gør, at kalk og cement i mørtelen mister sin limningseffekt. Derefter forvitres (eller rettere sagt: falder sammen) den finere graderingen af ballast (grus og sten) internt og skader opstår. Det er en langtidsproces som tager flere år at udvikle sig. I nogle tilfælde kan den opstå allerede efter et par år. Da oftest i en muret/pudset kælderudervæg.akhe sagde:
I dit tilfælde opvarmes trappen fra oversiden af solen og fugten går mod undersiden, hvor den antageligt ikke har været synlig eller taget for givet, fordi fugten fra jorden kondenserer og stiger op gennem solopvarmningen og fæstner på btg.undersiden. Det er da naturligt, at trappen forvitres/falder først fra forsiden.
_______________
Byggaren
Maxit har en primer, der hedder bethoheft og en særlig reparationsbeton, problemet er, at du har brug for et lag på mindst 10 mm! så du skal fjerne mindst 10 mm som sagt.akhe sagde:Vi har en gammel betontrappe, der blev støbt på stedet, sandsynligvis da huset blev bygget. De sidste fem år er den begyndt at smuldre (sandsynligvis pga. salt, der blev brugt tidligere), og jeg har forsøgt at reparere den flere gange, men året efter er al reparation smuldret væk, og trappen i sig selv er også smuldret lidt mere. Jeg begynder at blive desperat. Jeg ville helst have beholdt den, hvis det var muligt at ordne den.
Hvordan får man en betongreparation til at holde?
Jeg har repareret min med godt resultat ved først at fjerne 3-5 cm fra alle ydre overflader. Derefter byggede jeg en form og støbte et nyt overfladelag med finbeton fra sæk. Efter at det havde hærdnet færdigt, pudsede jeg hele trappen. Det blev rigtig godt.
God tråd!
Hvordan går det Akhe? Har du fået styr på trappen? Hvis du har gjort en indsats, er jeg meget interesseret i metode, erfaringer og resultater.
Jeg kaprer tråden her og lægger billeder op af min trappe. Samtidig undrer jeg, om nogen har forslag til, hvordan jeg skal fikse min trappe. Der er virkelig flot granitplader på forvitret beton.
Per.
Hvordan går det Akhe? Har du fået styr på trappen? Hvis du har gjort en indsats, er jeg meget interesseret i metode, erfaringer og resultater.
Jeg kaprer tråden her og lægger billeder op af min trappe. Samtidig undrer jeg, om nogen har forslag til, hvordan jeg skal fikse min trappe. Der er virkelig flot granitplader på forvitret beton.
Per.
Hvor blev svaret om duracoat og duratrapp af? Jeg fik information om et nyt indlæg på e-mailen lige nu, men kan ikke finde det her i tråden?

