10,193 læst ·
6 svar
10k læst
6 svar
Reparere borehuller i dampspærre ydervæg?
Hej!
Bor siden et halvt år tilbage i et hus bygget år 2000. Er helt ny på hus og lærer efterhånden. Har lige indset, at dampspærren i ydervæggen er punkteret flere steder, hvor der tidligere har siddet hylder, lamper og lignende. Hullerne er alt fra måske 2 til 10 mm, ved de større huller kan man mærke et lille lufttræk ind i huset, hvis man lægger hånden mod. Min overvejelse er nu, hvad skal jeg gøre ved dette? Forsøge at reparere, men hvordan og med hvad? Taknemmelig for alle tips og erfaringer!
Bor siden et halvt år tilbage i et hus bygget år 2000. Er helt ny på hus og lærer efterhånden. Har lige indset, at dampspærren i ydervæggen er punkteret flere steder, hvor der tidligere har siddet hylder, lamper og lignende. Hullerne er alt fra måske 2 til 10 mm, ved de større huller kan man mærke et lille lufttræk ind i huset, hvis man lægger hånden mod. Min overvejelse er nu, hvad skal jeg gøre ved dette? Forsøge at reparere, men hvordan og med hvad? Taknemmelig for alle tips og erfaringer!
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 indlæg
suger det luft, så har du nok større problemer end at tætningslaget er punkteret. På den side skal det bestemt ikke trække noget. Så er det meget dårligt udført et eller andet sted.
Problemer med fugt opstår, når man har det omvendte dvs overtryk inde i boligen og fugtig luft havner i væggen dvs.J Johma sagde:
Små huller er nok at reparere med noget blød fugemasse og duppe i maling, større bør spartles.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 indlæg
Tæt hullerne med spartel, eller Latexmassa. Det ville selvfølgelig være optimalt, hvis man kunne tætne også plastfolien i væggen. Men det er ikke muligt at gøre med rimelige indsatser.
Nu er det ikke sikkert, at plastfolien ligger lige der på indersiden af gipspladen. I mange tilfælde bygger man med et installationslag på 45mm. Hvor plasten altså ligger 45mm inde i væggen, netop for at man ikke skal punktere den unødigt.
Nu er det ikke sikkert, at plastfolien ligger lige der på indersiden af gipspladen. I mange tilfælde bygger man med et installationslag på 45mm. Hvor plasten altså ligger 45mm inde i væggen, netop for at man ikke skal punktere den unødigt.
@Solvskaftet Det virker rimeligt, det primært bliver problemer ved overtryk! Rart at få bekræftelse på sådan en tanke
@hempularen Virker helt klart meget smartere at bygge med sådan et installationslag. Desværre ligger folien lige bagved vores gipsplade:/
@hempularen Virker helt klart meget smartere at bygge med sådan et installationslag. Desværre ligger folien lige bagved vores gipsplade:/
Klik her for at svare