Hej!
Jeg har netop købt en lejlighed i en bygning fra 1950'erne, hvor der ikke er blevet lavet nogen større renovering siden da. Og nu er det virkelig nødvendigt. Der er flere spørgsmål, men for at gøre det mere brugbart for andre opretter jeg forskellige spørgsmål til de forskellige problemstillinger.
Væggene er dækket med en slags tapet og derefter overmalet med hvid maling. I denne er der selvfølgelig både blevet boret og sømmet. Tanken er at reparere alt dette nu og forberede nye tapeter. Visse steder er lidt af betonen løsnet i forbindelse med fjernelse af plugger eller pålimede ting, se billede nedenfor.
Hvordan forberedes et sådant hul, eller et almindeligt borehul, for derefter at kunne fyldes i med et passende materiale?
Hvilket materiale er passende at fylde i med?
Ved hoveddøren og bag radiatoreren er der ingen tapet, men det er formodentlig malet direkte på det, der tidligere var der. Da jeg fjernede et stykke af gulvlisten faldt store dele af betonen (eller hvad det nu er) af og blotlagde mursten (tror jeg), se billede nedenfor.
Det som ses er gulvet nederst, derefter et hul og over dele af den ødelagte væg
Hvordan reparerer jeg et sådant stort hul?
Bør jeg fjerne mere af den beton, der let falder af, inden jeg reparerer?
Skruehuller og små fordybninger kan nemt udfyldes med vægspartel. Det kan synke lidt sammen, når det tørrer, men så kan du lægge et lag til.
Det er svært at se, hvor stort hullet er i den nederste del af væggen. Under alle omstændigheder skal man fjerne løs puds, i det mindste den som du kan fjerne med fingrene uden værktøj. Større huller kan ikke spartles med vægspartel, da det tørrer for langsomt, revner, synker sammen og ikke holder godt. Her bør du derfor anvende en spartelmasse, som du blander af pulver og vand, enten typen HusFix eller gips. Det kan lægges i tykkere lag og det er nemt at arbejde med.
Er du nærig og dygtig, kan du også pudse væggen med puds. Det er billigere end cementspartel og gipsspartel, men det er betydeligt mere besværligt at få godt.