Ville gerne fikse vores indgangstrappe, som har set bedre dage. Kanterne ser bedrøvelige ud og skal pudses/gjutes om alt tror jeg.

Er der noget godt materiale, der er let at arbejde med og holder? Hullerne kan man jo ”armera” med betonskrue og så hærder betonen/fyldmaterialet.

Sådan ser elendigheden ud.

Slidt betontrappe med beskadigede kanter, revner og huller, der tydeligt viser behov for renovering og reparation. Billede af en slidt og skadet entrétrappe med knækkede kanter og huller, der trænger til reparation med beton eller fyldmateriale.

• Synes
Kustvägen
  • Laddar…
Det der ligner, hvad jeg lavede selv for fem-seks år siden i vores gamle betontrappe med masser af frostsprængninger og huller. Gjorde rent med højtryksrenser, derefter borede jeg nogle huller og satte nogle betonskruer i de værste huller for at fungere som armering. Måske var det ikke nødvendigt, men det gjorde jeg.

Derefter byggede jeg form til trinene med passende brædder, der blev skruet fast. Blandede noget Weber-mørtel til formålet, spartlede det, så det blev glat, og lagde plastfolie over, så det skulle tørre/hærde langsomt og ordentligt. Det blev godt og har holdt godt i mange år nu. Jeg kan ikke huske præcis, hvilken Weber-mørtel jeg brugte, men kan evt. tjekke det.

• Synes
m@nge
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sagde:
Det der ligner, hvad jeg lavede selv for fem-seks år siden i vores gamle betontrappe med masser af frostsprængninger og hulheder. Gjorde rent med højtryksrenser, derefter borede jeg nogle huller og satte nogle betonskruer i de værste hulheder for at fungere som armering. Muligt at dette ikke var nødvendigt, men det gjorde jeg.

Derefter byggede jeg en form til trinene med passende brædder, der blev skruet fast. Blandede noget Weber-mørtel til formålet, spartlede af, så det blev glat, og dækkede med plastikfolie, så det skulle tørre/hærdne langsomt og ordentligt. Blev godt, holdt godt i mange år nu. Kan ikke huske nøjagtigt, hvilken Weber-mørtel jeg brugte, men kan evt. tjekke op på dette.
Har du ingen billeder, typ før-efter?

Nej desværre, ingen "før"-billeder, men tro mig når jeg siger det så værre ud end hvad du viser. Alt mos og skimmel skal renses væk ordentligt inden man går i gang med at støbe, ellers fungerer det ikke. Måske kan jeg ordne et "efter"-billede efter disse fem år eller hvad det kan være, når jeg er på stedet igen om ca en uge.

H Harald Blåtumme sagde:
Nej desværre, ingen "før"-billeder men tro mig når jeg siger det så værre ud end hvad du viser. Alt mos og mug skal renses væk grundigt før man giver sig i kast med at støbe ellers fungerer det ikke. Måske kan ordne et "efter"-billede efter disse fem år eller hvad det kan være, når jeg er på plads igen om ca en uge.
Hvad brugte du for at virkelig fjerne alt mos og påvækst? Algmedel, fysisk skrub?

Kun højtrykrens med almindeligt vand. En god bieffekt af det er, at man samtidig mætter betonen med fugt, hvilket gør, at den aktuelle reparationsmørtel hæfter rigtig godt. Typisk nok er jeg ikke hjemme lige nu, men vil forsøge at finde ud af, hvilken mørtel jeg brugte.

Jeg husker, at jeg gjorde et forsøg året før, men denne mere standardmørtel holdt meget dårligt og revnede væk. Jeg gjorde det om med denne Weber-mørtel, som var beregnet til netop dette, og fik et ekstremt godt holdbart resultat. Det er en trappe, der saltes hver vinter, og det har ikke været noget problem i nogle år.

På din trappe ville jeg også overveje at påføre en sten-coating, der findes en del flotte systemer med forskellige nuancer, man kan kigge på, som giver et meget pænt indtryk. Men det afhænger lidt af betingelserne og hvad det er, man ønsker at opnå. Jeg har ikke gjort det på vores trappe endnu, men har overvejet det.

• Synes
m@nge
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sagde:
Enbart højtryksrens med almindeligt vand. En god bieffekt ved det er, at man samtidig mætter betonen med fugt, hvilket gør, at det aktuelle reparationsmørtel hæfter rigtig godt. Typisk nok er jeg ikke hjemme lige nu, men skal forsøge at tjekke, hvad det var for en mørtel, jeg brugte.

Jeg husker, at jeg gjorde et forsøg året før, men denne mere standardmæssige mørtel holdt meget dårligt og sprang bort. Gjorde det om med denne Weber-mørtel, som var beregnet til netop dette, og fik et ekstremt godt og holdbart resultat. Det er en trappe, som saltes hver vinter, og der er ingen problemer i flere år.

På din trappe ville jeg også overveje at påføre en sten-coating, der findes nogle flotte systemer med forskellige nuancer, man kan kigge på, som giver et meget pænt indtryk. Men det afhænger jo lidt af omstændighederne og hvad man vil opnå. Jeg har ikke gjort dette på vores trappe endnu, men overvejet det.
Jeg overvejer at lægge et lag puds/mørtel på hele trappen, ikke kun ved selve reparationerne. Men det føles som et stort og omfattende projekt, så jeg skal vide, at det er gode ting, jeg køber. Vil ikke gøre det om næste år igen.

M m@nge sagde:
Jeg overvejer at lægge et lag puds/mørtel på hele trappen, ikke kun ved selve reparationerne. Men det føles som et stort og omfattende projekt, så jeg skal vide, at det er gode materialer, jeg køber. Vil ikke gøre det om igen næste år.
Det eneste jeg kan udtale mig om er netop, hvordan man reparerer de skader, du viser, det er hvad jeg selv har gjort.

At pudse hele trappen op, der håber jeg, at mere erfarne folk kan komme med råd og tips. Kan gætte på, at det handler om at have en passende primer for at få godt fæste, men som sagt, jeg ved alt for lidt om dette til at kunne rådgive.

Det der lille burde du kunne reparere nemt med Ardex A46.
Tror det bliver vandtæt med 2 lag af det, har selv begyndt at reparere min trappe med det.
Findes en lignende tråd med gode tips

N
Højtryksrense, først rep 05, så rep 25 på skader, derefter rep 995 på hele trappen. Ikke lysegrå farve.

nino nino sagde:
Det der lille burde du kunne reparere enkelt med Ardex A46.
Tror det bliver vandtæt med 2 lag af det, har selv begyndt at reparere min trappe med det.
Findes en lignende tråd med gode tips
Ja, det kan sikkert repareres som du siger. Men jeg ville gerne friske hele trappen op, når man nu alligevel er i gang. Det kommer måske til at se lidt plettet ud?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.