Jeg har revet en indervæg af letbeton i kælderen. Letbetonvæggen gik ned ca. 15 cm under betongulvet, så nu er der en grøft i gulvet, som skal repareres. Det eksisterende kældergulv ser ud til at bestå af tre lag: nederst mod jorden en hårdbetonplade, i midten ca. 10 cm pimpstensknus, og øverst slebet hårdbeton. Pimpstensknusen ser ud til at være ret smart, da det sandsynligvis både isolerer og bryder kapillærene.

Nu til spørgsmålet. Hvordan reparerer jeg grøften?

Et lille klargøring. Altså, grøften går ned til det nederste gulvlag - hårdbetonen. Jeg har altså brug for at erstatte pimpstensknusset med noget. Ville lecakugler fungere? Hvilken beton til det øverste lag er bedst?

Et andet problem, som jeg nu bemærker, er at gulvniveauet adskiller sig med en knap cm. Hvordan får man bedst gulvoverfladen i niveau? Flydespartel eller masonit? Jeg tænker mig, at der skal være platonmåtte mod beton.

Hvorfor ikke teste Cellbetong. Cellplastkulor med cement som bindemiddel. Der findes hurtigthærdende, som kan støbes over efter 3 timer. Kig på K-rauta, de har. Du skal dog lægge nogle cm spartelmasse på for at få bæreevnen. Hvis du alligevel skal flydespartle, så kan du jo køre hele vejen inkl. "grøften".

Tak. K-Rauta næste.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.