Hej

Jeg er begyndt at renovere et bryggers herhjemme, hvor jeg har fjernet nogle vægge og slået tre tidligere rum sammen til ét. Jeg er lige nu lidt i tvivl om, hvad jeg skal gøre med væggene og har fået forskellige råd fra bekendte. Problemet er, at der er lidt blandede overflader både hvad angår materiale og struktur. Kort sagt:

- Alle vægge er i grunden pudsede
- Der, hvor vægge er fjernet, har jeg selv pudset
- Jeg har også pudset et "hjørne" til en døråbning, hvor der har været afslut i letbeton
- Det jeg har pudset er ikke blevet godt nok (B-brug var tilsyneladende forkert? og jeg har ikke vandet tilstrækkeligt på letbetonen bagved, så de tørrede frygteligt hurtigt)
- Et rum oliemalet, hvor overflader ser ud til at have panel med væv under (egentlig kun omkring/ved siden af en døråbning)
- Huller i vægge efter plugs og andet
- Dele af væggene skal flisebelægges (mellem nye overskabe og bænk), så maling mv. skal kunne klare dette

En bekendt (dygtig murersvend) synes, jeg skal rive pudsen af, som jeg har lavet, og gøre det om med andre produkter. Jeg selv overvejer, om jeg kan slibe toppene af og lægge noget på for at forbedre overfladen (gipsmørtel/spartel mv.). Hans mening om dette er et klart NEJ. Han har mange tips generelt, men de virker som om, de bliver mere komplicerede, end jeg er komfortabel med, måske specielt hvis der findes enklere metoder, som kan blive gode.

Mine tanker har gået på at forbedre det, jeg har pudset, blandt andet med gipsmørtel og lægge en profil i plast i hjørner. Dette da de tilsyneladende bygger ret lidt og er lette at arbejde med. Problemet, jeg ser her, er dog, hvordan det skal hæfte på blandingen af puds og maling, samt om det "tvinger mig" til at gipsmørtle resten af rummet for at få det ensartet. Jeg gætter på, at jeg bedst sliber malingen væk på en eller anden måde uden at skade pudsen for meget uanset, hvad jeg tænker at gøre bagefter? Og hvordan gør jeg så med den overflade, der har væv under?

Overvejelser:
- Ville gipsmørtel hæfte på mine overflader, hvis jeg valgte det? Ville det kunne flisebelægges. (Kigger på weber gypsum)
- Kan cementbaseret spartelmasse bruges og blive godt?
- Behov for at fjerne, ruge op, vaske, prime farver...

Til slut lidt billeder

Tak på forhånd for jeres tips

• Plastafdækning, udsatte rør og ujævne pudsede vægge i renoveringsprojekt af en vaskerum. Forskellige overflader og materiale ses i billedet.
  • Revnet væg med ujævn pudsoverflade ved dørkarm, gulnede vægge med malerstænk, set i forbindelse med renovering af en vaskerum.
  • Billede af en beskadiget væg med afskallet puds og malingsfejl, synlig struktur med ujævne overflader og små farvepletter.
  • En væg med grov puds og ujævn struktur ved siden af en lysere, glattere væg. Potentielle renoveringsudfordringer vises.
  • Væg med ujævnt mønster og småfarvede pletter, del af renoveringsprojekt.
  • Grovpudset hjørne i en vaskekælder med forskellige vægoverflader, herunder umalet puds og en gul pletmønstret sektion.
  • Væg med ujævn puds i lys brun og beige nuancer, viser forskellige teksturer fra personlig renovering.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.