Hej!

Jeg har anskaffet et hus fra 40'erne, som nu skal have en kælderrenovering.

Jeg har et hul med en diameter på ca. 15 cm, hvor det gamle påfyldningsrør til olietanken har siddet. Ydersiden er pudset og tætnet, men hvordan dækker jeg bedst hullet indvendigt?

Næste punkt er en dørkarm, 8x19, som skal væk. Inden i karmen sidder en træregel, indfældet i betonhulstenen, som fastgørelse til karmen. Hvis jeg fjerner reglen, vil der være en dyb "rille" i betonhulstenen. Jeg vil helst undgå at udvide åbningen ved at fjerne de fremstående kanter. Er der en nem løsning til at udfylde rillen, eller skal jeg støbe det hele igen?

Det skal nævnes, at der vil blive pudset og brugt silikatmaling som finish begge steder.

Trækonstruktioner kan jeg håndtere, men muring, støbning, pudsning og lignende er jeg nybegynder i, så hvis nogen venligst vil give tips, må de meget gerne være meget detaljerede :)

Tag en mursten, et stykke beton, leca eller lignende af passende størrelse. Derefter fastgør du denne ved hjælp af puds i hullet. Derefter kan du pudse over som normalt.

Rillen i dørkarmen pudser du også igen. Brug brædder på siderne som modhold, for at få pæne kanter.

Hvordan man pudser kan sikkert virke vanskeligt, før man har prøvet. Men det er let for en normalt fungerende person at gøre. Googler du lidt, vil du finde masser af guider og film, der viser, hvordan man gør.

For dette hus er "Putsbruk C" sandsynligvis det rigtige valg.

Tak for svar eviljava!

Der er mange gode tråde i dette forum om pudsning, så pudsningen ordner sig nok.

At fylde hullet med leca lyder som det mest praktiske. Man kan hugge i den rette form.

Selve "rillen", der bliver af reglen, er cirka 100 mm bred og cirka 55 mm dyb. Det ville betyde 10,5 liter puds for at fylde denne. Så ville fyldning med grovbeton K25 være bedre. Kedeligt med tørretid bare...

Man kan jo forestille sig også her at bruge leca, men skal det stables i højden, vil man nok have lidt armering, der holder det på plads. Det bliver også tricky at få til på grund af ujævnheden i rillen.

En pladeregel som støtte bag pudset, klædt i hønsenet for at pudset kan fæstne, måske?

Lave en gabion af lecakugler og net og føre ind i rillen med et ydre lag af beton? Men så kan beton og puds måske let revne.

Der burde findes et bedste tip i dette forum af klogskab!

Eller så limer du fast cellplast i skåran og pudser på det.

Selvfølgelig, hvor fornuftigt som helst! At man ikke tænkte på det. :banghead:

Tusind tak for hjælpen!

Eller køber en billig dåse fugeskum på Bauhaus fylder hullet og pudser på skummet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.