Hej,

Jeg har et hus fra 67 med en støttemur fra givetvis samme tidsperiode. Muren er støbt i beton og dækket med noget grovkornet, der ligner stænkpuds eller puds blandet med grus. Billede vedhæftet.

Pudset er løsnet flere steder. Hvordan reparerer jeg dette? Ved nogen, hvordan det blev gjort i gamle dage?

Tak på forhånd.
/Tom

• Støttemur fra 1967 med grov overflade af spritpuds, hvor pudsen er ved at falde af flere steder; planter vokser ved foden af muren.
Bump

B
Er absolut ingen ekspert, så du må tage det jeg skriver med et gran salt. Jeg ville have banket alt løst væk, og derefter gået på de resterende med en vinkelsliber med stålbørste-hoved, så fundamentet er godt. Derefter lagt et grundningspuds a, som type rødgrund a, løst som grød et tyndt lag. Derefter fastgjort et pudsnet (galvaniseret). Derefter 2 lag pudsmørtel b.

Du kan jo kigge på fx finja eller weber og se, hvilke produkter de foreslår til sokkel. En mur er jo mere udsat end en sokkel, så det kræver mindst lige så god opbygning som til en sokkel.

Du kunne sikkert bruge fiberforstærket mørtel også, men det er ret dyrt, så jeg ville have satset på billigere produkter og accepteret en lidt kortere levetid på arbejdet. Hvis det er et større arbejde eller hvis du virkelig vil have, at det holder mindst 15 år, ville jeg nok kontakte fx supporten hos combimix og spørge, hvilke produkter de anbefaler.

Langt tilbage i tiden var det vel kalkmørtel, der var anvendt, men det er jo åbenlyst, at dette er en betonmur, så jeg ville nok fortsætte med cementbaserede mørtler (med et vist indhold af kalk), og ikke have anvendt rene kalkprodukter.

• Synes
tomkeifer
  • Laddar…
B BSOD sagde:
Er absolut ingen ekspert, så du må tage det jeg skriver med et gran salt. Jeg ville have banket alt løst væk, og derefter gået efter de resterende med vinkelsliber med stålbørste-hoved, så grundlaget er godt. Derefter lagt et grunderbrug a, typ rødgrund a, løs som tyndt hirsegrød et tyndt lag. Efter det fastgjort et pudsenet (galvaniseret). Derefter 2 lag pudsbrug b.

Du kan jo se på f.eks. finja eller weber, og se hvilke produkter de foreslår til sokkel. En mur er jo mere udsat end en sokkel, så der er behov for mindst lige så god opbygning som til en sokkel.

Du kan sikkert også bruge fiberforstærket mørtel, men det er ret dyrt, så jeg ville have satsede på billigere produkter og accepteret en lidt kortere holdbarhed på arbejdet. Er det et større arbejde eller hvis du virkelig ønsker, at det holder mindst 15 år, ville jeg nok kontakte f.eks. supporten hos combimix og spørge, hvilke produkter de anbefaler.

For længe siden var det vel kalkmørtel der var gældende, men det er jo åbenbart at dette er en betonmur, så jeg ville nok fortsætte med cementbaserede mørtler (med en vis mængde kalk), og ikke have brugt rene kalkprodukter.

Mange tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.