6,655 læst ·
5 svar
7k læst
5 svar
Reparation af gennemgående hul i støbt betonvæg med leca - hvilket mørtel?
Hej, vi bilade et hul op i en støbt og pudset 25 cm tyk indervæg i kælderen i vores gamle hus for at lægge ny kloakføring i gulvet.
Hullet går dog op et stykke i væggen, og jeg har brug for at fylde det ud nu, når kloakken er lagt, og gulvrenden er støbt. Jeg overvejer at reparere ved at mure en bit leca ind og derefter pudse det igen. B-mørtel til både muring og pudsning, burde det virke? Da hullet er nogenlunde rundt, og lecaen ikke er det, bliver det til at fylde op med et godt lag nogle steder, så måske er reparationsmørtel bedre, eller endda at trykke stykker af formplyfa op og forsøge at "støbe" det igen med grovbeton?
Mvh,
/A
Hullet går dog op et stykke i væggen, og jeg har brug for at fylde det ud nu, når kloakken er lagt, og gulvrenden er støbt. Jeg overvejer at reparere ved at mure en bit leca ind og derefter pudse det igen. B-mørtel til både muring og pudsning, burde det virke? Da hullet er nogenlunde rundt, og lecaen ikke er det, bliver det til at fylde op med et godt lag nogle steder, så måske er reparationsmørtel bedre, eller endda at trykke stykker af formplyfa op og forsøge at "støbe" det igen med grovbeton?
Mvh,
/A
Senest redigeret:
Nu er jeg mere inde på at trykke en bit formplyfa op fra siderne og lade en åbning på den ene side, hvor jeg støber i med grovbeton i stedet (fordi jeg kom i tanke om, at jeg har et par sække til overs).
Øvrige steder på væggen, hvor vi har brug for at fylde i/reparere rundt om ventilationsrør etc, bliver B-brug i to-tre påslag, det burde fungere!
/A
Øvrige steder på væggen, hvor vi har brug for at fylde i/reparere rundt om ventilationsrør etc, bliver B-brug i to-tre påslag, det burde fungere!
/A
Jeg havde gjort som du beskrev i sidste indlæg.
Formsæt med en plyfa på hver side. Lav så en slas på den ene side, hvor du hælder betonen i.
Fyld op hele slasen, når du støber. Dagen efter, når du river, så slår du den beton af, der blev tilbage i slasen.
På den måde fylder man op hele hulrummet..
Brug gerne expanderbruk.
Formsæt med en plyfa på hver side. Lav så en slas på den ene side, hvor du hælder betonen i.
Fyld op hele slasen, når du støber. Dagen efter, når du river, så slår du den beton af, der blev tilbage i slasen.
På den måde fylder man op hele hulrummet..
Brug gerne expanderbruk.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Laga borrhål i tegelsten
Stenhus -
Hål i garageport. Hur laga?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Reparere huller, så man kan sætte nye beslag op.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hvordan optimalt reparere gennemgående hul i betonhus?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Reparere større gennemgående hul i ydervæg af letbeton - valg af mørtel?
Byggematerialer & Byggeteknologi