Holder på at renovere hjemme en del.

1. Nogle tips til hvordan man skal gøre med dørene?
De ser sådan ud:
Slidt og ridset trädør med håndtag, hvor brugeren overvejer at slibe og male den hvid.
Revet og grimme, tænkt at male dem hvide. Tror ikke det er nok at slibe kun, hvordan får man det glat på bedste måde for at male?

2. Kom til at knuse termostaten:
Brun termostat på hvid væg, del af radiatorsystem, muligvis beskadiget, brug for udskiftning.
Hvordan skifter man denne? Skal man lukke for vandet eller hvordan fungerer det?

3. Så skal der gulvpaneler i to rum. Betonvægge. Hvad er ulempen ved at lime disse i stedet for at sømme? Udover at de bliver svære at fjerne. Når man saver lister, hvad skal man bruge for sav for at mindske risikoen for splinter og få en fin jævn savflade?

taknemmelig for al den hjælp en nybegynder kan få :)

1. Jeg har omtrent det samme dilemma, jeg overvejer at slibe (hvis det går) og lakere med noget, der stadig gør, at man kan se ådringen.

3. Tjek om gulvet er jævnt først, mit gik som alperne, så jeg måtte bore og plugge.
Jeg savede med en mere fintandet sav, vend træstykket, så eventuel flisning sker på indersiden.

13th Marine sagde:
1. Jeg har omtrent samme dilemma, jeg overvejer at slibe (hvis det går) og lakere med noget, der gør, at man stadig kan se årringen.

3. Tjek at gulvet er jævnt først, mit gik som Alperne, så jeg måtte bore og plugge.
Jeg savede med en mere fintandet sav, vend træstykket så eventuel flisning sker på indersiden.
Jeg er bange for, at pladerne er for tynde, så man kan ikke slibe meget mere end bare den gamle lak. Tænkte om der fandtes noget fint kit eller lignende, der kan trænge ned i ridserne, som går dybt.

Hvorfor blev det bedre mod gulvet, når du borede? Når man saver, skal man kun trække saven i én retning, mener du? Så hvis man har bagsiden af listen mod sig, trækker man kun saven mod sig?

Termostaten er bare at skrue løs, så går du med den til en fornuftig VVS-butik, så hjælper de dig sikkert med en ny.

Skal du have glatte døre, så kan du jo bruge en fyldende primer.

For så kunne jeg presse listen ned =)
Det afhænger af savens tanding, min tager mest, når man presser fra sig, således havde jeg indersiden fra mig (og overkanten op).

Med håndsav saver man fra ud/foran, og det er kun fra dig, at du fælder/saver. Japansave er omvendt...

Døren vasker du og finsliber. Er hakkene dybe, spartler du med en finspartel, spørg i malerbutikken. Brug grunder, og derefter 2-3 lag lakmaling. Valse kan være god for en glat overflade. Men gå til en rigtig malerbutik, så hjælper de med tips...

Jeg havde lignende døre med gabon finer fra 1971. Jeg limede nye dørsider på, som kan købes i en velassorteret byggemarked. Der findes glatte, men også forskellige typer af falske spejle afhængig af, hvad man ønsker.

• Synes
Lime113
  • Laddar…
hecke: hvordan gør man på "indsiden" af en dør, dvs den side hvor døren går udenfor karmen?

LinusW sagde:
1.Har du nogle tips til, hvordan man skal gøre med dørene?
De ser sådan ud:
[billede]
Ridsede og grimme, tænkt at male dem hvide. Tror ikke det er nok at slibe bare, hvordan får man det glat på bedste måde for at male?
Du kan jo også købe helt nye glatte hvide for ca. 300 kr. Ganske vist med "nye" typer hængsler og "nye" standardmål. Tag til byggemarkedet og tjek. Tror at maling og spartel koster mere.
/J

edit: Som eksempel: http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...rdorr/innerdorr-vitmalad/110280/vit-dorr-slat

Senest redigeret:
hecke: Ah okay, jeg troede spejlene i dørene var forsænkede, men de var hævede i stedet (eksemplet er desuden meget lig med, hvordan mine døre ser ud i dag, gabon med påsømmede fyrretræs-lister)

erikssonjorgen: Så skal man skifte hele karmen ud. Selvom det afhænger lidt af, hvor gammel døren er. Der er nogen, der sælger i de rigtige mål, men så koster de omkring 1000kr, og hvis man har lagt nyt gulv som jeg har (parket i stedet for plastmåtten fra tidligere) så skal man skære i underkanten.

13th Marine sagde:
erikssonjorgen: Då måste man bytte ud hele karmen. Visst det afhænger lidt af hvor gammel døren er. Der findes dem, der sælger i de rette mål, men så koster de rundt 1000kr, og hvis man har lagt nyt gulv som jeg har (parket i stedet for plastmattan som før) så skal man kappe i underkanten.
Då havde jeg indleveret dørene til sprøjtelakering. Ellers er det som det er skrevet ovenfor, spartle og slibe.... osv

/J

erikssonjorgen sagde:
Då hade jag lämnat indørene for sprøjtemaling. Ellers er det som det er skrevet ovenfor, spartle og slibe.... osv

/J
Hvad kan sprøjtemaling koste, har du nogen anelse?
Vi har lagt nyt gulv og malet væggene omkring dørkarmene, så vi vil ikke skifte dem. Formentlig gør vi det selv, da jeg mistænker, at lade nogen anden gøre det, let kan løbe op.

vi har sprøjtelakeret og fræset vores indvendige døre, som er massive. De glatte døre tror jeg kostede ~600 og dem med fræset ~800:-. Blev virkelig godt, da de fikset alle skrammer på dørene med...
//
M

trojlee sagde:
vi har sprutlackat och fræst vores indvendige døre, som er massive. De glatte døre tror jeg kostede ~600 og de med fræsning ~800:-. Blev rigtig godt, de ordnede alle skrammer på dørene med...
//
M
Sendte en forespørgsel til nogle, der beskæftiger sig med dette her i Västerås. De ville have 1500kr/dør... for den pris føles det som om jeg hellere står nogle weekender i garagen selv og gør det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.