Har endelig fået et rum klart i huset. Der er både tømmer- og plankevægge indendørs. Vi vil gerne bevare lidt af den "skæve" følelse og opsatte derfor ikke regel, men satte tyk gips på væggene. I disse dage har jeg arbejdet lidt med renoveringsgips, og hvilken forskel! Let at bære og følger væggen meget bedre.

Nu til spørgsmål et. Spiller det nogen rolle, om man har renoveringsgips eller tykkere gips på en væg, hvor der er noget bagved? Andet end at tykkere måske står imod branden bedre?

2. Hvis jeg ikke vil have renoveringsgips, fungerer det lige så godt med en masonitskive så?

Tror ikke det har nogen større betydning om du bruger tykgips eller renoveringsgips.
Angående masonitpladen er jeg mere tvivlende, medmindre det er i køkken eller gang. Masoniten skal vandes og ligge og trække, inden den sættes op, og skal man tapetsere på den, tja, spørgsmålet er om det bliver godt. Tidligere blev den brugt i køkken, gang og badeværelse, hvor den blev malet, og man fik en overflade, der var let at holde ren.
I et tømmerhus ville jeg nok sætte treetex op og tapetsere på det. Foretrækker det hellere end gips. Oplever, at man får et mere hyggeligt rum. Opfylder måske ikke de brandkrav, der stilles i dag, men hvis det begynder at brænde, og ilden får fat, hvad stopper det så?

Tak for svaret!

Så det er treetex der gælder da?
Treetexen sætter man bare op og så på med tapet da?
Skruves eller sømmes den?

Treetex sømmes op med model pappesøm, dog lidt længere 35mm cirka. Spartel over sømmene og sæt strimmel over samlingen. Inden tapetsering bør treetexen limestrøg på, da den suger enormt. Selv plejer jeg at gå over den 2 gange. Den er meget porøs. (Af den grund blev den kaldt porøs her i Örnsköldsvik, hvor Treetexfabrikken lå. Blev lukket ned i 1970). At sige at det er treetex der gælder, må du selv afgøre. Der er mange der ikke kan lide denne plade og river den ud. Min personlige opfattelse er dog, at den er meget velegnet i et tømmerhus. Disse 13 mm som pladen er tyk, isolerer lige så meget som 45 mm massivt træ.

Når jeg skriver, at det er den, der gælder, mener jeg, at hvis man ikke vil have gips eller masonite, men stadig en plade, så er det treetex.

Ja, det synes jeg også. Ellers er der vel kun plywood tilbage at vælge imellem!

Og den er vel svær at tapetsere? :)

Spånplade går vel fint at tapetsere direkte på?

Jeg har jo masonite i næsten hele huset. Troede det var en almindelig og enkel ting at arbejde med.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.