15,610 læst ·
19 svar
16k læst
19 svar
Renoveringsgips i råsponttag?
Side 1 af 2
Hej! Skal sætte gips i loftet og overvejer om det fungerer med 6mm renoveringsgips?
Der har tidligere været et papstrakt loft, som desværre er blevet fugtskadet, under papiret sidder der råspont.
Hvad er problemet med at sætte 6mm op? Er det, at pladerne bliver uhåndterlige og går i stykker? Ellers ville det jo være godt at få de affasede kanter for lettere at kunne sætte fibertape og spartle. Er der nogen, der har prøvet det?
Der har tidligere været et papstrakt loft, som desværre er blevet fugtskadet, under papiret sidder der råspont.
Hvad er problemet med at sætte 6mm op? Er det, at pladerne bliver uhåndterlige og går i stykker? Ellers ville det jo være godt at få de affasede kanter for lettere at kunne sætte fibertape og spartle. Er der nogen, der har prøvet det?
Ja, det fungerer med ROT-gips.
Fordelene ved at vælge 13 mm gips i stedet er, at den ikke er lige så følsom over for ujævnheder i underlaget, og personligt synes jeg, at skruningen bliver "glattere" på 13 mm. 6 mm kan være lidt svajende og besværlig at arbejde med alene, men vægten taler jo til dens fordel.
Jeg ville have brugt 13 mm gips i 900-bredde, og eventuelt lejet en gipshejs afhængigt af, hvor stort loftet er.
Fordelene ved at vælge 13 mm gips i stedet er, at den ikke er lige så følsom over for ujævnheder i underlaget, og personligt synes jeg, at skruningen bliver "glattere" på 13 mm. 6 mm kan være lidt svajende og besværlig at arbejde med alene, men vægten taler jo til dens fordel.
Jeg ville have brugt 13 mm gips i 900-bredde, og eventuelt lejet en gipshejs afhængigt af, hvor stort loftet er.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 indlæg
Hvis man alligevel skal have en gipshiss, så kan man lige så godt tage 1200 brede plader (hvis man er 2, der løfter pladerne op på hissen), så slipper man for nogle samlinger.
Jeg har ingen større erfaring, (1 tag på 32 kvm). Men jeg ville absolut tage normaltykke plader. Uden at vide det, så synes jeg, at de "føles" som om de tynde plader ville hænge lidt. Nu ved jeg ikke, om du tænkte at skrue direkte mod råspånten eller sætte reglar på fx cc30. Mistænker, at det bliver lettere at få det jævnt da.
Jeg har ingen større erfaring, (1 tag på 32 kvm). Men jeg ville absolut tage normaltykke plader. Uden at vide det, så synes jeg, at de "føles" som om de tynde plader ville hænge lidt. Nu ved jeg ikke, om du tænkte at skrue direkte mod råspånten eller sætte reglar på fx cc30. Mistænker, at det bliver lettere at få det jævnt da.
Havde ikke tænkt mig at sætte regler, da jeg ikke vil stjæle mere af loftshøjden.hempularen sagde:Hvis man alligevel skal have en gipshiss, så kan man lige så godt tage 1200 bredde plader (hvis man er 2, der løfter pladerne op på hissen), så slipper man for nogle samlinger.
Jeg har ingen større erfaring, (1 loft på 32 kvm). Men jeg ville absolut tage normaltykke plader. Uden at vide det så synes jeg, at de "føles" som om de tynde plader ville hænge lidt. Nu ved jeg ikke, om du havde tænkt dig at skrue direkte mod råsponten eller sætte regler på f.eks. cc30. Mistænker at det bliver lettere at få det jævnt da.
Råsponten er rimelig jævn, så det bliver nok ikke noget problem.
Kører nok med 13mm gips, det bliver nok nemmest og bedst. Det bliver lidt mere besværligt med spartlingen bare. Og hvordan får man samlingerne til ikke at sprække?
Gipshiss?? Undrer hvad det koster at leje sådan en, det ville jo forenkle arbejdet væsentligt :
Moderator
· Stockholm
· 57 829 indlæg
Jeg lejede over en weekend, da jeg byggede mine 32kivm. Selve processen med at få pladen op og skrue den fast tog stort set ingen tid. Derimod havde jeg intet gulv i store dele af rummet, så jeg var nødt til at bruge ret meget tid på at bygge midlertidige gulve, hvor jeg bevægede mig frem.
Jeg gipsede ca. 40 kvm papstrækt loft (med træ under) i sommer. Brugte 6 mm gips 90 x 250 cm. Købte en justerbar støtte på noget lignende Jula for et par hundrede kroner og fremstillede et T af 45x45 tømmer. Træstøtten gjorde jeg en centimeter kortere end lofthøjden. Ingen problemer overhovedet at gøre det med en mand. Men i mit tilfælde var der ikke noget rum længere end 5 meter, dvs. højst to plader "på længden". Jeg satte T-støtten mod væggen med en spalte på en centimeter til loftet, løftede pladen op på T-støtten, holdt på pladen med en hånd og satte den justerbare på midten. Derefter skruede jeg og flyttede støtten efterhånden, så det blev stift der, hvor jeg skruede. Pladehejs er sikkert godt, men jeg syntes ikke, det var så besværligt at gøre på denne måde. Betydeligt mere besværligt, og kedeligere, er spartlingen... Er man to mand og gør-det-selv-mand, og det ikke handler om ekstremt store arealer, så ville jeg aldrig overveje pladehejs, når man sætter 6 mm gips. Endelig valgte jeg at beholde det gamle spærlag under, for da blev overfladen jævnere end hvis jeg havde revet papen ned. Så fungerede det udmærket med 6 mm gips.
Er 6 mm gipsen faset på de korte sider? De 6 mm plader, jeg har købt/set, har i hvert fald aldrig været det, men jeg kan tage fejl, det er sket før 
Jeg synes, det går meget godt at skille kortsamlingerne selv.
Selv ville jeg ikke sætte en så blød plade som 6 mm i loftet.
-Åke
Jeg synes, det går meget godt at skille kortsamlingerne selv.
Selv ville jeg ikke sætte en så blød plade som 6 mm i loftet.
-Åke
Ingen almindelige gipsplader, 6 eller 13 mm, er faset i kortenden. Det må man gøre selv. Alle almindelige gipsplader er faset på langsiden. 6 mm er vel ikke "blødere" end 13 mm, måske 7 mm tyndere. Da man sjældent går i loftet eller på anden måde belaster et loft nedefra, kan man lige så godt bruge 6 mm som 13 mm.