Hej,
Jeg er i gang med at renovere en kælder, det er en skrånende kælder. Jeg har fjernet alt organisk materiale i vaskerummet, pudset og malet med silikatmaling. Kælderen er bygget på leca.
Nu er det tid til badeværelset, hvor der mod ydervæggen er fliser, og der er regel med træ og krydsfiner, og så fliser på det (lavet i 1990).
Der vil være brusekabine i badeværelset.
Så mit spørgsmål bliver;
1. Rive alt væk, pudse lecablokkene og male med silikatmaling.
2. Rive ned, opføre med stålregler, isolere med flamingo på med fibercementplader, vådrumsmembran og så fliser.
Umiddelbart føles alternativ 1 bedre, da man så har mulighed for at kontrollere eventuel fugt.
For at præcisere, det bliver kun ydervæggen, jeg pudser og maler med silikat på, det andet skal have fliser, og brusekabinen kommer til at stå mod den anden væg. Første indlæg på Byggahus
Hvordan ville I have gjort det og frem for alt, hvorfor?
Jeg er i gang med at renovere en kælder, det er en skrånende kælder. Jeg har fjernet alt organisk materiale i vaskerummet, pudset og malet med silikatmaling. Kælderen er bygget på leca.
Nu er det tid til badeværelset, hvor der mod ydervæggen er fliser, og der er regel med træ og krydsfiner, og så fliser på det (lavet i 1990).
Der vil være brusekabine i badeværelset.
Så mit spørgsmål bliver;
1. Rive alt væk, pudse lecablokkene og male med silikatmaling.
2. Rive ned, opføre med stålregler, isolere med flamingo på med fibercementplader, vådrumsmembran og så fliser.
Umiddelbart føles alternativ 1 bedre, da man så har mulighed for at kontrollere eventuel fugt.
For at præcisere, det bliver kun ydervæggen, jeg pudser og maler med silikat på, det andet skal have fliser, og brusekabinen kommer til at stå mod den anden væg. Første indlæg på Byggahus
Hvordan ville I have gjort det og frem for alt, hvorfor?
Senest redigeret:
Alternativ 1 fungerer godt, men du vil sandsynligvis få et ret råt og koldt kælderbadeværelse.
Hvis jeg skal svare, hvad JEG ville have gjort (og faktisk også HAR gjort), så er det sådan her:
Bræk kældergulvet op og grav ud, så du kan lægge celleplastisolering under gulvet, gerne mindst 2 dm.
(Du skal måske alligevel bryde gulvet for at trække nyt afløb til badeværelset.)
Støb nyt gulv med gulvvarme.
Og hvis/når man drænerer huset, isolér kældervæggen udvendigt.
Hvis jeg skal svare, hvad JEG ville have gjort (og faktisk også HAR gjort), så er det sådan her:
Bræk kældergulvet op og grav ud, så du kan lægge celleplastisolering under gulvet, gerne mindst 2 dm.
(Du skal måske alligevel bryde gulvet for at trække nyt afløb til badeværelset.)
Og hvis/når man drænerer huset, isolér kældervæggen udvendigt.
Stemmer på alt 1.
B b8q sagde:Alternativ 1 fungerer godt, men du vil sandsynligvis få et ret råt og koldt kælderbadeværelse.
Hvis jeg skal svare på, hvad JEG ville have gjort (og faktisk også HAR gjort), så er det sådan her:
Bryde kældergulv op og grave ud, så du kan lægge celleplastisolering under gulvet, gerne mindst 2 dm.
(Du skal måske alligevel bryde gulv op for at trække nyt afløb til badeværelset.)
Og hvis/når man drænerer huset om, isolere kældervæggen på ydersiden.
Tak for svaret! At bryde op er udelukket lige nu, fordi vi har kørt relining på de eksisterende brønde. Overvejer om jeg skal turde lægge gulvvarme i badeværelset, bare flydespartle og lægge slange og nye klinker på det.
Det som hører til er, at fundamentet er gravet op, og vi lagde en membran og udførte dræning i forbindelse med det. Har varmepumpe i kælderen, men vil gerne have varmt om fødderne i badeværelset. Spørgsmålet er, om man skal bekymre sig om fugtvandring, når fundamentet er drænet?
Du kan jo altid lægge gulvvarme, fungerer det ikke godt, er det bare at slukke den.
Er der noget at bekymre sig om vedrørende fugtvandring da? Har du f.eks. ikke-organiske vægge og gulv i resten af kælderen?
Jeg bilade som sagt gulvet op i min kælder, men væggene står jo stadig med direkte kontakt med jorden. Men eftersom det kun er betonhulgods, puds og tegl, så er der intet, der direkte kan tage skade, hvis det skulle suge en smule fugt, så længe det ikke lukkes inde bagved noget plastikmaling eller lignende.
Er der noget at bekymre sig om vedrørende fugtvandring da? Har du f.eks. ikke-organiske vægge og gulv i resten af kælderen?
Jeg bilade som sagt gulvet op i min kælder, men væggene står jo stadig med direkte kontakt med jorden. Men eftersom det kun er betonhulgods, puds og tegl, så er der intet, der direkte kan tage skade, hvis det skulle suge en smule fugt, så længe det ikke lukkes inde bagved noget plastikmaling eller lignende.
Der er en tilstødende væg, som har gammel panel, der er lakeret, men det burde jo ikke være noget større problem, bare holde øje, hvis der kommer fugt til, og i så fald rive det ned efter behov.B b8q sagde:Du kan jo altid lægge gulvvarme, virker det ikke godt, er det bare at slukke det.
Er der noget at bekymre sig om angående fugtvandringen da? Har du f.eks. ikke-organiske vægge og gulve i resten af kælderen?
Jeg hamrede som sagt gulvet op i min kælder, men væggene står jo stadig med direkte kontakt med jorden. Men eftersom det kun er betonhulsten, puds og mursten, så er der ikke noget, der direkte kan tage skade, hvis det skulle suge lidt fugt, så længe det ikke forsegles bag en eller anden plastfarve eller lignende.
Eller bør jeg måske rive det ned allerede nu?
Kan sige, at jeg er begyndt at rive kælderen ned.D dejonki89 sagde:
Klik her for at svare