Vi har et glastag, der hviler på L-profiler i limtræsbjælker. Dette er aldrig tæt, konstruktionen bevæger sig med årstiderne og skaber små lækager her og der. Den tidligere ejer har sat glasene i silikon, men det er ikke nok. Jeg overvejede at flytte glassene, så de hviler i en aluminiumprofil oven på bjælkerne i stedet og tætne med bitumentape. Er der nogen, der har prøvet dette eller har andre erfaringer, der kan være til hjælp?

/Joakim

Søger samme løsning, hvordan løste du lækagen?
Mvh.
/CC

Findes tagglas profiler med låg at købe på løbende længde. Upload gerne et billede :)

Med venlig hilsen, fremax

fremax fremax sagde:
Findes tagglas profiler med låg til at købe i løbende længde. Upload gerne et billede :)

Jeg har kigget på lidt forskellige systemer, men hvordan ved man, at de er lækagefri?
Jeg savner referencer på disse systemer.

Mvh.
/CC

chris47 chris47 sagde:
Jeg har kigget på lidt forskellige systemer, men hvordan ved man, at de er lækagefri? Jeg savner referencer på disse systemer.

Mvh.
/CC
det har jeg ikke sagt, dog betydeligt bedre end L-profil med fugemasse. Schüco ændrede sine tagsystemer for ca. 5 år siden til et 3-trins tæt system.
1 ingen gennemgående skruer (rammen monteres med clips)
2 glassene tapes med bytyltejp inden lågene kommer på
3 profilerne er selvtømmende

Men dette hjælper ikke, hvis man vil genbruge eksisterende glas, dvs. renovere, uden så er det bare at kaste alt glas og alu væk og begynde forfra, hvis man vil være 99% sikker, for hvis man vil være 100, så anbefaler jeg ikke glastag. Kan strække mig til tagvinduer (typ Velux), men det er også en risiko. Dette sagt efter 17 år i branchen..

chris47 chris47 sagde:
Jeg har kigget på forskellige systemer, men hvordan ved man, at de er lækagefri?
Jeg savner referencer på disse systemer.

Mvh.
/CC
Jeg kan kun svare for mig selv, men jeg har bygget en udestue med ALIPLASTs system (Aluminium, trods navnet -- Belgisk virksomhed) og isoleringskassetter fra Emmaboda/SG. Det synes jeg har fungeret fint. Det var dog langt fra billigt.

https://www.aliplast.com/
https://professionals.aliplast.com/

Edit: For at præcisere, det er altså et glasloft med isoleringskassetter, der ligger på en stamme af limtræ.

• Synes
fremax
  • Laddar…
Tak for gode tips. 17 år i branchen og synes ikke der findes sikre løsninger mod lækage, det gør mig urolig.

Sådan ser mit projekt ud:
Bygningsprojekt med skrå taglinje, solpaneler og glasinddækninger, der integrerer aluprofiler og isolerglas for æstetisk appel.

Min udfordring er desuden at finde lignende mål på solpaneler og glaskassetter både overflade og tykkelse og kunne bruge samme aluprofiler. Jeg vil helst have isolerglas, da det er mere æstetisk tiltalende og fordi jeg ikke kan lide lyset, der kommer fra isolerplasttag.

Flot!
Desværre er Schuco's løsning blandt de bedste, du får i dag, SAPA har lignende systemer, antager jeg, selvom jeg aldrig har arbejdet med deres tagsystem. Hvad har du tænkt som fyldning, hvor det ikke skal være glas? Send gerne en opmålt tegning, så kan jeg kigge nærmere på det. Skal det være et beboelseshus? Med så meget glas og aluminium, vil U-værdien være omkring 1-1,2, hvilket er ret dårligt for et tag.
Når man laver et så stort tag, anbefaler jeg at sætte en taglem et sted for udluftning om sommeren. Også at udstyre glasset med mindst solbeskyttelsesglas, men også gerne active glas (selvrensende).

Dette er et væksthus med isolering U1,1 i alle byggematerialer er tanken.
Det sorte er solpaneler. Der er to simplere tagvinduer i midten med automatisk åbning, i øvrigt er det enkle løsninger med muret bagside og isoleret pladetag mod nord.
Bundpladen er isolergrund 150 kvm.
Rendering af et væxthus med solpaneler, to tagvinduer, muret bagside og isoleret pladetag. Gulvareal 150 kvm, mål 10060x15690 mm.

Hvor i landet?
Hvad er hældningen på taget? Ca. 30-35 grader?
Der hvor panelerne skal sidde, sætter man fyldning plade/frigolit/plade. Kan tjekke, hvad jeg kan få for pris og u-værdier på dette.

fremax fremax sagde:
Hvor i landet?
Hvad er hældningen på taget? Ca. 30-35 grader?
Der hvor panelerne skal sidde sætter man fyldning plade/frigolit/plade. Kan tjekke hvad jeg får for pris og u-værdier på dette.

Taghældningen er 28 grader, hvilket er næsten optimalt for solpaneler. Dette er i Halland.
Ja, under panelerne bør det være plade og celleplast ca. 30mm, hvad mener du med fyldning?
Der kan ske, at panelerne bliver for varme på bagsiden om sommeren, skal undersøge hvad der gælder der.
Mvh
/CC

chris47 chris47 sagde:
Taghældning er 28 grader, hvilket er næsten optimalt for solpaneler. Dette er i Halland.
Ja, under panelerne bør der være plade og celleplast ca. 30mm, hvad mener du med fyldning?
Det kan ske, at panelerne bliver for varme på bagsiden om sommeren, jeg må tjekke, hvad der gælder der.
Mvh
/CC
plade og celleplast i stedet for glas kaldes for fyldning. Hvad har du for budget på dette byggeri?

fremax fremax sagde:
plader og cellplast i stedet for glas kaldes for fyldning. Hvad har du for budget på dette byggeri?

ca 600k inkl. jordforberedelse samt plade og dens arbejdsomkostning men ikke arbejdsomkostning på montering. Det måske lyder billigt men alt er medregnet bortset fra fastgørelse af glaskassetter. Solpanelerne og konverter er heller ikke medregnet.
Mvh.
/CC

Ville gætte på, at glastaget med alu, glas og fyldning koster 250-300k
Montering fra firma, der har gjort dette før 30-50k
Løft 12-20k

skrue, plade mm kommer oveni

Dette er et skøn, har ikke været involveret i beregninger i ca. 3-4 år og ved, at priserne er steget en del, samt afhængig af hvor i Blekinge det er, hvor tilgængelig mm.

Tak fremax, har du styr på, hvad kun aluminiumprofiler samt gummilister koster per meter, cirka?
Mvh.
/CC

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.