Hej,

Har precis blivit klar med min trapprenovering hemma och tänkte dela med mig av hur jag gick vidare. Jag sökte själv runt en hel del på Byggahus för att få råd och tips, delar därför mina tankar vidare för andra som går i liknande tankar.

Jag har ett hus byggt -56 med en svängd trappa, 15 trappsteg där alla steg var i olika mått. Trappan har blivit målad av tidigare ägare i vitt (väldigt slarvigt utfört) och det säger sig själv kanske att det lätt blir synliga repor och alla möjliga streck i en sådan trappa. Verkar som att de bara använt vanlig väggfärg dessutom.

Trappan har varit otroligt hal och med en kille på 13 månader hemma så kändes det riskabelt att bära på honom upp och ner för trappan. Jag har själv halkat 3 gånger i den under mina 3 år i huset... snitt på 1 gång per år som jag ville eliminera! Ni får även ursäkta vår graciösa lösning för att hindra honom från att klättra i trappan, men den uppfyller sin funktion.

Tillvägagångssätt:
- Beställde hem olika mattprover gratis (ex frakt) från Kilands mattor och landade i mattan som heter Tromsö ljus natur 474. Man skriver själv in måttet och vi beställde en som var 3x4 meter som kom hem på rulle.

- Vi köpte golvskyddspapper från Biltema på rulle som vi skulle göra våra mallar av, alltså lite grövre papper. Vi måttade ut ungefärligt mått med tumstock på varje trappsteg och skar ut detta från rullen. Därefter la vi biten på trappsteget och tryckte in den i alla hörn och skar utefter kanterna på trappan samt runt nosen. Efter ett par misslyckade försök så gick det tillslut rätt så lätt när man var 2 personer. Mallarna stämde bra överens med trappans alla vinklar och vråer.

- När alla mallar var klara målade jag sättsteget och vagnstycket 2 gånger för att fräscha upp det vita. Denna gången med mer rätt färg som ska vara mer slittålig.

- Nästa steg var att skära ut alla 15 mattbitar. Vi rullade ut mattan i vardagsrummet (upp och ner) och hade en gammal bordsskiva som underlägg att skära mot. Vi hade även beställt en mattkniv från mattillverkarens hemsida som fungerade ypperligt. Sen var det bara att lägga ut alla mallar och skära ut en bit i taget (OBS! spegelvänt då mattan är upp och ner). Vi la även mallen så att delen som möter sättsteget skulle få en rak linje, se sista bilden så förstår ni, det blev snyggast tyckte vi.
Vi la helt enkelt ut mallen på mattan, ritade av med en tuschpenna och tog sedan ett vattenpass och skar utefter med kniven. Först lite försiktigt utan särskilt tryck och sedan 1-2 gånger till tills man kände att man var igenom.

- Sista steget var att limma fast mattorna.
Vi valde faktiskt att inte slipa planstegen eller nosen utan vi chansade och lät det va som det var, lite ojämnt på sina håll men vi tänkte att det inte skulle synas när mattan väl var på plats. Så med början uppeifrån med steg 15 så bredde jag ut golv/vägglim från Casco med en tillhörande limspackel över hela sättsteget, sedan la jag mattbiten till rätta och drog med ett rundat vattenpass för att trycka ut mattan och limmet. När jag var nöjd la jag sedan på lösa vikter från det gamla skivstångs/hantelsetet på steget för att få tryck under ett par timmar.

När alla 15 bitar var limmade på planstegen så var det dags att fixa viket runt nosen, till detta använde jag kontaktlim istället som ska vara brutalt starkt (vilket märktes på doften). Jag tog en lite hårdare pensel och penslade först på trappan och sedan på mattan, efter bara några sekunder gick det i princip att trycka fast mattan runt nosen och den satt kvar. Men för att vara på den säkra sidan tog jag överblivna småbitar i trä som jag satte under nosen med tvingar för att få tryck i 30 minuter ungefär. Sitter som berget efter det.

Ett projekt som tog mycket tid då alla steg var olika men som definitivt var värt besväret. Vi tycker det blev ett rejält upplyft för trappan och till en bra peng. 6500 kr för materialet vi använde, då fick vi ändå 1x3 meter matta kvar, vilket var det dyraste såklart.

Har ni några frågor får ni gärna ställa dom, jag var själv osäker inför projektet men såhär i efterhand var det bara kul och vi blev som sagt riktigt nöjda 😀

• 7fda60fd-647d-4544-bb0b-c816c1dbca42.png
  • 0a1bbd9b-78df-41a0-b833-73d85096de60.png
  • d4776320-38e7-49f0-ab3d-ae8d29b8a350.jpg
  • Synes
K. L
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.