Jeg har revet pudset ned på min skorsten i et rum, hvor jeg vil have den synlig. Hvordan skal man gå til værks for at få murstenene til at se flotte ud?

Er skorstenen stadig tæt?

JA! (Indsatsrør)

Jeg kender et par, der gjorde så rent som muligt med grove værktøjer og derefter vaskede de murstensvæggen med saltsyre. Det neutraliserer den basiske mørtel. De gjorde det i flere omgange og derefter med vand et par omgange. Nu har de en meget fin murstensvæg. :)

• Synes
Jonka84
  • Laddar…
Hvorfor skal man neutralisere brugen??

Mørtelen som var på selve stenene, ikke fugerne, løsnet meget lettere, og stenene fik frem den fine røde glans. Mørtelen kan jo næsten ligge som et støv på stenene. Det tog dog nogen millimeter på fugen også, men ikke noget der kunne ses direkte.

Det er egentlig ikke for at neutralisere, at man bruger saltsyren. Saltsyren opløser kalken og fjerner den hvide kalkhinde fra tegloverfladen. Den opløser også mørtlen. Man skal gøre fugerne grundigt våde med vand, inden man begynder at male på med syren, så fugerne ikke suger for meget af syren ind. Bagefter skal man skylle grundigt med vand for at fjerne rester af saltsyren fra væggen. Saltsyre skal være fortyndet. Læste et sted, at man bruger 10% opløsning for at fjerne cementhud, så denne opløsning bør være tilstrækkelig til at klare kalkudfældninger også. Start rengøringen lidt efter lidt oppefra og ned. Tager man et for stort område ad gangen, kan det blive for stressende at nå at skylle syren væk. Bobler det i fugerne = kalken i mørtlen er ved at blive ødelagt og det bliver bare sand til sidst, som falder ud, og fugerne bliver for dybe. Gummihandsker og beskyttelsesbriller er et must. Man kan få samme resultat med Kalkbort-middel, men det skummer som sæbe og det kan være lidt besværligt at håndtere – det tager længere tid, men det er værd at prøve. Held og lykke.
gaia

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.