Jeg har brug for lidt hjælp til valg af materiale til min kældervæg, som jeg er ved at rive ned for at kunne ordne ventilationen og bygge den op igen til "nutidens standard". Denne del er bygget i 1973 og er halvvejs under jorden, som ikke er drænet. I dag er det Leka-blokke? Jeg er ikke så godt inde i byggesvingen
Træregler på afstand fra ydervæggen med "gullfiber", tror jeg det er. Over dette er der en form for plast med spånplade som vægbeklædning.
har ikke isolering været våd nogen steder så har I en meget tør grund.
bare spikrensa reglerne og ny isolering og plast så gips(eventuelt krydsfiner før)
Tak for din interesse!
I det jeg har revet indtil nu, har jeg måske set små tendenser til, at der har været fugt eller er fugt i små mængder. Hvordan skal man gå frem i så fald? Den isolering, der er "under jord", er kold på grund af siden til.
Måske skal jeg tilføje, at der er kommet ca. 25-30 mm regn de sidste 2 dage.
Her er et billede, der måske viser dette bedre, denne distans var yderst lidt fugtig, da jeg fjernede den, den var heller ikke muggen, men bare morken og smuldrede rundt omkring. Lugter af jord fra den.
Behøver du isoleringen?
Det bedste er jo bare at pudse væggen op.
Hele min kælderetage er kun af betonhulsten med puds på.
Organisk materiale i kælder klassificeres jo som "risikokonstruktion".
Hej!
Det er en pejsestue, som vi bruger som soveværelse, det er behageligt køligt som det er i dag, jeg tror, det bliver for koldt dernede uden isoleringen. Måske skulle jeg skifte til stålregler med asfaltstrimmel bagved, som jeg placerer direkte på betonen. Med isolering og så vådrumsgips udenpå? Selvfølgelig med ventilation ved loft og gulv på et par mm, samt ventileret gulvliste og afstandsstykker ved loftlister. Lyder dette som en bedre løsning?
hvorfor vådrumsgips?
så stor risiko for at du får skæv væg, hvis du monterer pladereglerne direkte på.
asfaltstrimmel kan begynde at stinke
Tænkte fordi det tåler potentiel fugt bedre? Hvorfor er der stor risiko for det? I så fald så må jeg montere dem som Træreglerne er, med afstand imellem. Ah, ok. Ingen anelse om det, så jeg dropper det.
Den nye isolering, skal den ligge mod betonen som den har gjort tidligere eller kun mellem pladereglerne? Så bliver der jo også en luftspalte mellem væggen og isoleringen.
Okay! Så forstår jeg. Skal jeg stadig have plast over isoleringen, inden jeg sætter gipsen op? Skal jeg sætte afstandsstykker på en eller anden måde, så der ikke er risiko for, at isoleringen kommer nær?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.