Vi har et hus fra 1981 med en plade på jorden. På betonen ligger 60 mm celleplast, derpå plastfolie og 20 mm spånplade.
I julen opdagede vi en vandskade fra toilettets indbyggede vandtank. Det har stået på i et stykke tid.
Nu skal en stor del af gulvet tages op.
Det er tydeligt, hvor vandet har været.

Mit spørgsmål: skal jeg lægge ny celleplast direkte på pladen, eller skal jeg lave en anden konstruktion?
Betonen ser helt tør ud ved siden af vandskaden.

L
Har det været godt før ifølge jer, så hvorfor ændre på konstruktionen, gør som det ser ud i dag

ok, jeg bare tænker, når man læser så meget om platta på marken.

L
Klart det kan være problemer med plade på jord, men ikke alle har det, du ser hvordan det ser ud, når du løfter celleplasten, er det sort nedenunder, så er det ikke godt, men ingenting kun beton og tørt så er det OK

Grundproblemet med uisolerede plader er, at vanddampen i varm indendørsluft kondenserer, når den møder den kolde beton, og holder denne fugtig. Dette er primært et problem forbundet med 70'er-huse. Et hus bygget i 1981 burde have en form for isolering også under betonen. 60 mm celleplast ovenpå er jo desuden ret lidt. Plastfolien under spånpladen stopper vanddampen i luften fra at trænge ned mod betonen. Problemerne opstår primært dér, hvor der mangler isolering og plastfolie, f.eks. ved mellemvæggenes syld. Den type lækage, som I oplevede, bør heller ikke forekomme. Silikoneklæm toiletter, så I ikke behøver at tage hul på tætningslaget.

H
dampspærre først derefter celleplast spånplade og dit overflade.

faktisk er et tip lumppap mellem celleplast og spånplade

Dampspærre bør altid ligge på den varme side.

H
J justusandersson sagde:
Dampspærre bør altid ligge på den varme side.
så du mener at ikke følge hvad cellplasttillverkna skriver?

Det er grundlæggende bygningsfysik. Cellplast er damptæt, men ikke damptæt. Eftersom cellplast tåler fugt, bliver konsekvenserne dog ikke så store.

• Synes
krissTer
  • Laddar…
H
J justusandersson sagde:
Det er grundlæggende bygningsfysik. Celleplast er damptræg men ikke damptæt. Eftersom celleplast tåler fugt, bliver konsekvenserne dog ikke så store.
og jeg har lavet omkring ti lejligheder i stueetagen med plastik først.
og dette blev gjort efter alle regler der findes

Jeg har beskrevet, hvad jeg synes er bygningsfysikalsk korrekt og argumenteret for det. Mere kan jeg ikke gøre.

Plast mod betonen er mod jordfugt. Plast mod varm side er mod fugt i luften. Damptryk nedad er minimalt da den varme luft, der bærer fugt, som kan kondensere, stiger mod loftet. Forestil dig at huset er omvendt, og varmen med fugt løber fra varmekilderne og ned i tagskægget.

Jeg har slettet pjat. Et indlæg skal føre diskussionen fremad og være sagligt.

/Moderator

• Synes
ChristerD og 1 anden
  • Laddar…
Jordfugt er nok det mindste problem. De fleste betonplader er i hvert fald siden begyndelsen af 1950'erne støbt på et lag kapillarbrydende makadam. Selvom den varmeste luft på grund af sin lavere densitet befinder sig højst oppe i et rum, betyder det ikke, at man kan ignorere at isolere bygningsdele som ydervægge og gulv.

Betonplader, der er støbt på et isolerende lag, har næsten aldrig fugtproblemer.

H
J justusandersson sagde:
Jordfugt er nok det mindste problem. De fleste betonplader er i hvert fald siden begyndelsen af 1950'erne støbt på et lag kapillarbrydende makadam. Selv hvis den varmeste luft på grund af sin lavere densitet befinder sig øverst i et rum, betyder det ikke, at man kan ignorere at isolere bygningsdele som ydervægge og gulv.

Betonplader som er støbt på et isolerende lag, har næsten aldrig fugtproblemer.
præcis "næsten aldrig". ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.