4,811 læst ·
4 svar
5k læst
4 svar
Renovering af et rækkehus...spørgsmål og overvejelser
Hej,
jeg er i gang med at renovere et rækkehus fra 60'erne med plasttag, parket og korkmåtte.
nogle spørgsmål.
1- før jeg lægger laminat/parketgulv, vil jeg forstærke den eksisterende spånplade. Hvilken type plade passer til det? hvilken type skrue?
2- For at forstærke køkkenvæggen (som i dag er enkelgips) for at montere højskabene, hvilken type plade? spånplade? eller spån plus en planhøvlet for ekstra forstærkning?
3- hvilken type loftmaling/grunder anbefales? struktur, rulle hvilken specifikation?
4- Hvilken type vægmaling/grunder anbefales?
5- Hvor kan man leje gipslifte og slibemaskiner til større områder?
6- Er det den rigtige rækkefølge, efter alt er revet ned i huset: Lægge loftbjælker, montere loftgips, male loft, lægge easy-cover eller væggips, male vægge, forstærke gulvet, lægge laminat/parket, montere sokkel, installere køkken, sætte fliser, ... og alt starter fra anden sal.
jeg er i gang med at renovere et rækkehus fra 60'erne med plasttag, parket og korkmåtte.
nogle spørgsmål.
1- før jeg lægger laminat/parketgulv, vil jeg forstærke den eksisterende spånplade. Hvilken type plade passer til det? hvilken type skrue?
2- For at forstærke køkkenvæggen (som i dag er enkelgips) for at montere højskabene, hvilken type plade? spånplade? eller spån plus en planhøvlet for ekstra forstærkning?
3- hvilken type loftmaling/grunder anbefales? struktur, rulle hvilken specifikation?
4- Hvilken type vægmaling/grunder anbefales?
5- Hvor kan man leje gipslifte og slibemaskiner til større områder?
6- Er det den rigtige rækkefølge, efter alt er revet ned i huset: Lægge loftbjælker, montere loftgips, male loft, lægge easy-cover eller væggips, male vægge, forstærke gulvet, lægge laminat/parket, montere sokkel, installere køkken, sætte fliser, ... og alt starter fra anden sal.
1 gulvplade med spån skrue (hvis du har træbjælkelag, om det går så forsøg at lægge på gammelt underlag)
2 skru først krydsfiner, derefter gips på krydsfiner
3 loftmaling glans 7 (oftest) grund først, mal derefter
4 vægfarve oftest glans 3 grund først, mal derefter
5 bor du i Stockholm, kan du leje hos Cramo eller Hyreshuset i Bromma ... der er sikkert mange flere
6 du skal gøre det mest korrekt, men lægger du først gulvet, sørg for at beskytte det bagefter, mit forslag er: rive.regle.gipse.spakle.slippe.male.gulvet.køkkenet.døre.sokler og fodlister
held og lykke med byggeriet
2 skru først krydsfiner, derefter gips på krydsfiner
3 loftmaling glans 7 (oftest) grund først, mal derefter
4 vægfarve oftest glans 3 grund først, mal derefter
5 bor du i Stockholm, kan du leje hos Cramo eller Hyreshuset i Bromma ... der er sikkert mange flere
6 du skal gøre det mest korrekt, men lægger du først gulvet, sørg for at beskytte det bagefter, mit forslag er: rive.regle.gipse.spakle.slippe.male.gulvet.køkkenet.døre.sokler og fodlister
held og lykke med byggeriet
Medlem
· Stockholm
· 1 397 indlæg
Glans 7 er væg og glans 3 er loft. Der findes i øvrigt farve med glans 4 til væg nu, men ikke så almindeligt forekommende.spamb sagde:1 gulvplade med spån skrue (om du har træbjælkelag, om det går så forsøg at lægge på gamle underlag) 2 skruv først krydsfiner, så gips på krydsfiner 3 loftfarve glans 7 (oftest) grund først, mal derefter, 4 vægfarve oftest glans 3 grund først, mal derefter 5 bor du i stockholm kan du leje på cramo eller udlejningshuset i bromma ... findes sikkert mange flere 6 du skal gøre hvordan du end mest rigtigt men lægger du først gulvet se at beskytte den efterfølgende, mit forslag er, rive.regelsætte.gips.sparkle.slippe.male.gulvet.køkkenet.døre.sokkler og foder lykke til med byggeriet
Tak for svar,
Til Svamb:
1- Er denne her rigtig gulvspån?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=34681
2- plywood: godt?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=41914
Til Svamb:
1- Er denne her rigtig gulvspån?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=34681
2- plywood: godt?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=41914
Klik her for at svare