Hej,
Er i gang med at renovere badeværelset derhjemme, en hel del ting der skal gøres, og jeg overvejer selv at tage fat på forarbejdet.
1) Bryde det gamle støbte betongulv op for at kunne flytte afløb og vandledningerne
2) Lade en VVS-montør fikse afløbet og rørarbejdet
3) Isolere og støbe op, så gulvlæggeren kan spartle og lægge den nye belægning,
Hvad synes I er at foretrække ud fra omkostning og funktion ved støbningen af det nye badeværelsesgulv? Det gamle gulv var bygget op med glasfiberisolering på betonpladen og så støbt med beton ovenpå det, dengang med tjærepap mod trækonstruktionen.
Overvejer også i ydervæggen i badeværelset, hvor der i dag er to smalle liggende vinduer ca. 40*60 cm store, at udskifte dem med to "vinduesvægge" i glasblokke. U-værdien er jo dårligere end trelagsvinduer, og der er vel risici med kuldebroer osv. i fugerne, men udseendemæssigt kan jeg rigtig godt lide det.
Taknemmelig for gode svar og tips/råd om støbningen hhv. vinduesvæggene,
Er i gang med at renovere badeværelset derhjemme, en hel del ting der skal gøres, og jeg overvejer selv at tage fat på forarbejdet.
1) Bryde det gamle støbte betongulv op for at kunne flytte afløb og vandledningerne
2) Lade en VVS-montør fikse afløbet og rørarbejdet
3) Isolere og støbe op, så gulvlæggeren kan spartle og lægge den nye belægning,
Hvad synes I er at foretrække ud fra omkostning og funktion ved støbningen af det nye badeværelsesgulv? Det gamle gulv var bygget op med glasfiberisolering på betonpladen og så støbt med beton ovenpå det, dengang med tjærepap mod trækonstruktionen.
Overvejer også i ydervæggen i badeværelset, hvor der i dag er to smalle liggende vinduer ca. 40*60 cm store, at udskifte dem med to "vinduesvægge" i glasblokke. U-værdien er jo dårligere end trelagsvinduer, og der er vel risici med kuldebroer osv. i fugerne, men udseendemæssigt kan jeg rigtig godt lide det.
Taknemmelig for gode svar og tips/råd om støbningen hhv. vinduesvæggene,
Hvor meget isolering tænkte du at lægge og hvilken type? Gulvvarme? Hvorfor ikke klinker i stedet for tæppe, så stor forskel i følelse og kvalitet hvis du skal have gulvvarme. Er det betongglas du mener? Upraktisk efter min mening, rart at have et åbentbart vindue i badeværelset samt sikkert dårligt isoleringsværdi som du skriver og at det minder om 70'erne 
- Vælger tæppe, da det er billigere og skal matche sauna/brusebad.Jonatan79 sagde:Hvor meget isolering tænkte du at lægge og hvilken type? Gulvvarme? Hvorfor ikke klinker i stedet for tæppe, så stor forskel i følelse og kvalitet hvis du skal have gulvvarme. Er det betonblokke du mener? Upraktisk efter min mening, rart at have et åbent vindue i badeværelset samt sikkert dårligt isoleringsværdi, som du skriver, samt at det ånder 70'erne![]()
- Ingen gulvvarme
- Tykken på isoleringen bliver vel 95mm, hvis jeg følger tidligere installation (nogen fiber variant)
- Ja, mente betonblokke (huset er allerede enormt 70'erne på ydersiden, så hvorfor ikke matche!
Er mest usikker på det mest passende valg af isolering sammen med valg af betonsammensætning. Råd, tak!
Klik her for at svare