AXS
Er ved at flytte mit soveværelse ind i det gamle børneværelse.

Nyt gulv og så male.

Bemærker dog, at væggene er i betydeligt dårligere stand end jeg troede. Tapeterne sidder løst under malingen, en væg er kun 9 cm tyk og lyder som en bongotromme, to ydervægge har et lag tretex, hvoraf en væg har svigtende tretex. Væggene er af mursten og slaggesten.

Har en maler, der kommer inden nytår, og overvejer, hvordan jeg gør væggene fornuftige inden da?

Hvad tror I om at sætte gips direkte over og skrue meget tæt? Måske lime?

Ikke så ivrig efter at rive al tretex ned...

• Grå væg med stjerneklistermærker, seng med grøn dyne, væglampe og trækasse. Væggens ujævnheder synlige, symboliserer renoveringsbehov.
  • Væg med skadet tapet, blottlagt underlag synligt. Tegnet på dårlig vedhæftning af tapet, som diskuteret i forumindlæg om vægrenovering.
BirgitS
For at fjerne bongotromme-effekten skal væggen isoleres indvendigt.
Hvis man sætter gips udenpå, skal man tænke over, hvordan det bliver ved vinduer og døre. Det kan være lettere at udskifte treetex til gipsplade end at bygge om vinduesnichen.

• Synes
AXS
  • Laddar…
AXS
BirgitS BirgitS sagde:
For at få væk bongotromme-effekten, skal væggen isoleres indeni.
Sætter man gips udenpå, skal man overveje, hvordan det bliver ved vinduer og døre. Det kan være lettere at udskifte treetex til gipsplade end at bygge om vinduesfordybningen.
Tak!
Bongotrommen er dog massiv slaggsten. Måske en forkert beskrivelse med trommen, men den isolerer ingen lyde overhovedet og larmer højt, hvis nogen slår på den.

De berørte vægge er uden døre og vinduer, kun nogle eludtag. Også det en del arbejde selvfølgelig.

Havde maler her i dag, og han sagde, at han kunne skære alt, der var løst, måske er det godt nok.

Måske skrue nogle ekstra skruer i den del af treetexen, der sidder løst fra væggen bagved.

BirgitS
Al løs tapet skal væk, og underlaget skal jo sidde fast. Spørg maleren, om resultatet virkelig bliver godt med kun de foranstaltninger.

• Synes
AXS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.