Hej!

Vi har købt en lejlighed fra 40'erne og er i gang med vores første renoveringsprojekt, nemlig at forskønne soveværelset. Vi er startet med at skrabe gammel tapet af, som viste sig at være ca. 4-5 lag tapet med lidt maling og spartelmasse imellem, næsten 5 mm tykt. Nu har vi nøgne vægge af, hvad jeg gætter på, er en slags letbeton (billede 1). Der er en hel del dybe huller & revner i den (billede 2). Loftet har vi ikke rørt meget ved. Gulvet er mindst to lag parket, det nyere sidder oven på den gamle med fejeliste (billede 3 og 4 som fra stuen, hvor kun den gamle parket er). Den gamle liste & dørkarmen er ret beskadiget & slidt, og der er en slags gummi tætningsliste ovenpå (billede 5). Jeg undskylder for min amatørbeskrivelse & uvidenhed. Jeg ville sætte pris på tips & råd angående vores renoveringsplaner, som vi har sammensat primært fra at læse på dette forum:

1, Vægge – Først fylde hullerne med gipsmørtel eller husfix. Derefter slibe hele væggen ved hjælp af en vægsliber / giraf med grove slibepapir (80 eller 40) for at fjerne tapetresterne & større ujævnheder. Bredspartle med grovspartel, slibe med vægsliber (120). Hvis stadig ikke helt glat, spartle igen med finsparkel, slibe igen, derefter male.

2, Lister & gulv – De gamle lister er meget svære at fjerne, og de sidder endda bag (ikke under) det nyere parket, derfor tænker vi at lade dem blive og i stedet forsøge at slibe & male dem så. Det samme gælder dørkarmen. Er der noget specielt, man bør tænke på her? Er det vigtigt at fjerne al gammel maling, eller er en ordentlig slibning & to lag træmaling nok? Gør man det før eller efter maling af væggen? Jeg har også overvejet at kunne trække elkabel bag listen for at få en ekstra stikkontakt på en væg, der ikke har nogen dåser.

3, El – Der er for få stikkontakter i lejligheden, og de ekstra, der er blevet sat op, har meget grimme kabler, der går på ydersiden. Der er f.eks. en stikkontakt i spisestuen, der sidder på væggen mod soveværelset (billede 6). På den anden side af samme væg findes lyskontakten til soveværelset (billede 7). Ifølge elektrikeren skulle det være muligt at trække strøm nede fra lyskontaktens dåse og gennem væggen. Jeg overvejer at fræse et spor til stikkontakternes højde og der fræse et hul til to dåser ryg-mod-ryg, således erstatte den grimme stikkontakt og skabe en ekstra i soveværelset. Jeg tænker at lægge et 16 mm flexrør fra lyskontaktens dåse og så lægge to ROT-dåser ryg-mod-ryg. Jeg undrer, om der er noget specielt at tænke på her? Hvordan forbinder man ROT-dåserne på bedste måde (væggen er ca. 90 mm tyk)? Ville det også være muligt at fræse videre ned til listen og der føre et kabel bagved til næste væg, hvor der ikke er nogen dåse eller stikkontakt, ifølge punkt 2?

Undskyld den komplicerede beskrivelse, håber billederne forklarer noget.

Stort tak for al hjælp!

Mvh,
Aron

Nøgen væg med huller og revner, letbeton, klar til reparation under renovering af 1940'ers lejlighed. En væg af letbeton med synligt dybt hul og spor af tidligere tapetlag. Væg med afskallet tapet over en gulvlist; massivt trægulv. Tapetrester og støv omkring; tegn på renovering og klargøring. Gammel, slidt fodliste over parketgulv med malingrester og slidmærker i en lejlighed fra 40'erne under renovering. Væg med gammel tapet fjernet, afslørende letbeton med revner og skader. Fyld af gips og spackelrester, ledning hænger løst på siden. Dobbelt stikkontakt på væg med synlige hvide kabler langs gulv og dørkarm, delvis skjult bag en træoverflade. Væg i ældre lejlighed med fjernet tapet, viser ujævn overflade, dybe huller og revner. Der ses en dørkarm og lyskontakt på billedet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.