Jeg vil gerne renovere trappen i huset. Trædelene kan jeg jo nemt slibe og olie (eller lakere, bejdse osv.), men jeg er usikker på laminatet, eller hvad det nu er, som måske eller måske ikke er limet med noget asbestholdigt. Det ville selvfølgelig være bedst, hvis det kunne fjernes på en enkel måde (dvs. uden at skulle foretage en sanering, med alt hvad det indebærer) og erstattes med ny laminat eller filt. Alternativt, kan det lade sig gøre at male det med et rimeligt resultat? 70'er-rød er ikke rigtig min stil, føler jeg.
Trætrappe med seks trin dækket i rød 70'er-stil laminat, omgivet af lyse trærammer. Rød lamineret overflade med sort mønster, muligvis en trappeoverflade fra 1970'erne, der ønskes renoveret. Rød lamineret trappe med trækanter, potientielt fra 1970'erne, der overvejes til renovering på grund af tvivl om asbest og ønsket om opgradering.

Har du prøvet varmepistol? Kan lugte af abe, men burde nok få limet til at slippe.

• Synes
AJ82
  • Laddar…
Måtte kan du antageligt sætte direkte på den eksisterende overflade.

Personligt ville jeg bygge trinene til, og i forbindelse med det kan man lægge nyt overfladelag, som også dækker forkanten.
Men så generer jeg mig betydeligt mere over 70'ernes og 80'ernes åbne trin end den røde laminat...

• Synes
AJ82
  • Laddar…
Er det ikke almindeligt linoleumsgulv?
Vi limede gulv i vores gamle hus og satte en liste på forkanten

• Synes
sturnus
  • Laddar…
Ser ud som om I har samme forudsætninger som vi havde.

Begyndte med at fjerne tæppet og skrabe limet væk med en farveskraber, inden siderne blev slebet og grundmalet.

Trappe under renovering med trætrin og hvide kanter, hvor spidserne er båndet af med blå tape. Trinene er delvist slebne og grundede.

Lavede skabeloner af pap og skar tæppestykkerne ud med en stabil hånd.

Trappe med tæppe, eklister og lak, en øldåse og en hobbykniv på trin med gråt tæppe. Trappen er under renovering ifølge konteksten.

Eglistene på trappetrinnets forkant blev lakeret med gulvlak, og det ser ud til, at jeres trappe også er lavet på samme måde.

Trætrappe med grå tæppebelægning på trin og egelister på forkanten. Trappen er nymalet med hvid på siderne og basen.

Sådan blev det færdige resultat.

Hvid trappe med tæppebelagte trin og træforkanter, der er lakeret. Trappen er jævnt belyst på siden og danner en kurve langs væggen.

Må jeg anbefale at vælge en rigtig god maling, når I maler, så I får en fin overflade, og det ikke løber eller drypper, når I maler under trinnene.

• Synes
RoTe og 5 andre
  • Laddar…
P-plats P-plats sagde:
Ser ud som om I har samme forudsætninger som vi havde.

Startede med at tage tæppet af og skrabede limet væk med en malerskraber, inden siderne blev slebet og grundmalet.

[billede]

Lavede skabeloner af pap og skar tæppestykkerne ud med en stabil hånd.

[billede]

Ekelisterne på trappetrinens forkant blev lakeret med gulvlak, og det ser ud som om jeres trappe også er lavet på samme måde.

[billede]

Sådan blev det færdige resultat.

[billede]

Måske I kunne vælge en rigtig god maling, når I maler, så I får en flot overflade, og at det ikke løber eller drypper, når I maler under trinene.
Flot!
Det ville jo være rigtig fint, hvis vi kunne få til noget lignende. Desværre knirker trappen virkelig meget også, og det er måske et problem, man bør prøve at løse først.

• Synes
P-plats
  • Laddar…
AJ82 AJ82 sagde:
Flot!
Det ville jo være rigtig hyggeligt, hvis vi kunne få noget lignende. Desværre er trappen rigtig knirkende også, og det er måske et problem, man bør forsøge at løse først.
Vores knirkede også en del, så da tæppet var væk, satte jeg nogle skruer fra oversiden af trinene ud i det ydre vangen.
Om det var rigtigt eller forkert, ved jeg ej, men der er meget mindre knirken nu, afhænger dog af årstiden.

Vi valgte også tæppe for at det skulle være skridsikkert i trappen, og så her nogle år senere er vi stadig meget tilfredse.

• Synes
AJ82
  • Laddar…
P-plats P-plats sagde:
[bild]
.

Er der en speciel gulvtemperatur på dåse? ;-)

• Haha
P-plats
  • Laddar…
Mange husejere har revet sig i håret i fortvivlelse over trapper med pålimede tæpper; nogle bliver båret væk til køretøjer med blålys iført trøjer med meget lange ærmer efter at have forsøgt at renovere dem.

Der findes renoveringstrin at købe, som man bare monterer ovenpå eksisterende trin uden at skulle fjerne tæppestykkerne først; enkelt og flot, men desværre ikke billigt. Budgetversionen, som jeg selv valgte, er at lægge stykker af almindeligt laminatgulv og afslutte med en liste, omtrent som @P-plats men med hjørneliste, der går op over trappenæsen.

• Synes
AJ82 og 1 anden
  • Laddar…
S sturnus sagde:
Er der noget specielt tæppelime i den dåse? ;-)
Nej, men det gav mig en sikker hånd... :rofl:

• Synes
sturnus
  • Laddar…
P-plats P-plats sagde:
Vores knirkede også en hel del, så da tæppet var fjernet, skruede jeg nogle skruer fra oversiden af trinene og ud i det ydre vangstykke.
Om det var rigtigt eller forkert ved jeg ikke, men det knirker meget mindre nu, afhængigt af årstiden.

Vi valgte også tæppe for at det skulle være skridsikkert i trappen, og nogle år senere er vi stadig meget tilfredse.
Det lyder jo praktisk, hvis det løser problemet. Jeg havde også gerne valgt filt-tæppe, men vi har katte, som gerne vælger sådant som bræk-/kradseplads.

• Synes
P-plats
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.