Hej,

Så på messen i kbh at der var en virksomhed, som arbejdede med trapperenoveringer.
De havde en form for justerbar skabelon samt at de tilbød L formede laminat.

Har virksomheden nogen site?

P
Jeg kiggede på Stepkit til en trappe, som jeg ville friske op, men på grund af trappens mål (for brede og nogle gange for dybe trin), ville det blive for dyrt at købe Stepkit. Jeg brugte parket af modellen olierede egetræsplanker og fræste og olierede egne trappenæselister i stedet. Prisen for materialet og ca. 3 dages arbejde blev da nogle tusind kroner mindre, end hvad det ville have været med Stepkit, trods betydeligt mere pusleri.

Deres "trappetrinmåler" er enkel men snedig. Jeg har ikke set den IRL men prøvede at lave en egen af masonitstrimler med spor i og en låsning med en lille bolt, skiver og vingemøtrik. Det blev dog for vakkelvorn.
Det fungerede godt at bruge vinkelhak, tommestok og skyggevinkel også - selvom det bliver et pokkers målende på en hel trappe!

Jeg limede parketten på trinene, så fjedren stak ud i forkanten og fræsede/savede et tilsvarende spor i den rette højde på trappenæselisten. Så var det "bare" at stable stykker, lime og banke med gummiklubben!

Jeg købte deres værktøj til at måle trinpladerne i trappen. Fungerede kanon godt! Billig var den også.

Takker:)

Jeg tænkte på at lave et lignende arbejde med min kældertrappe.
Men der køber jeg bare "trappkompassen", laminatgulv fra Hornbach lr lignende.
Som trappenæse tænkte jeg at bruge en messingliste (vinkel) med riller på oversiden, for at få skridsikring! Tror at dette heller ikke kommer til at koste en formue....

lagde lige en ordre på trappkompassen...

tænkte også at køre laminat

for at afstive trappen, kan man lægge en 2"2 på undersiden i vinklerne og lime/skruve fast ovenfra? (vil have den RIGTIGT stabil)

Hvorfor skulle den ikke blive stabil?
Min kammerat har gjort noget lignende, fungerer som en drøm!
Sætlim og bank det på plads! 8-)

tænkte mere om der fandtes bedre måder ;)

Hmm okajs.....er nok ingen fare....det bliver sikkert stabilt!

Til ACME:

Hvilken tykkelse havde du på parketten? 14-15mm? Eller tyndere?
Trappetrinene, lavede du dem i planghøvlet egtræ, eller hvad brugte du?

// Fia

P
Jeg brugte 15 mm olieret egetræsparket (plank), som jeg limede sammen med hinanden og i trappetrinslisten med trælim. Til plan- og stigestykkerne limede jeg med PL400, da "min" trappe var gammel, slidt og lidt ujævn, og jeg ønskede et lim, der kunne bygges lidt med. På nogle steder sømmede jeg også stykkerne fast med kramper, men kun der, hvor det senere var skjult af andre stykker.
Til trappetrinslisterne brugte jeg 15 x 69 mm høvlet eg. Denne trappe havde ret høje trappenæser som original, og derfor var det nødvendigt at bruge så brede egetræsstykker for at dække den gamle næse + de 15 mm, som parketten bygger. Det havde nok været pænere med 15 x 45, hvis det havde dækket, men det smeltede ganske godt sammen, da listerne blev olieret.

ACME: Du har ikke nogle flotte billeder, gerne nærbilleder af næsen og sådan noget!

P
Kan lægge den her med for alle, der synes klikning er anstrengende :D

trappbekl%e4dnad.JPG

Meget god metode, der giver en gammel trapa nyt liv med enkle midler. Hyffsat billigt er det også ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.