:
Kan det være: http://www.stepkit.com/ :-/
Jeg kiggede på Stepkit til en trappe, som jeg ville friske op, men på grund af trappens mål (for brede og nogle gange for dybe trin), ville det blive for dyrt at købe Stepkit. Jeg brugte parket af modellen olierede egetræsplanker og fræste og olierede egne trappenæselister i stedet. Prisen for materialet og ca. 3 dages arbejde blev da nogle tusind kroner mindre, end hvad det ville have været med Stepkit, trods betydeligt mere pusleri.
Deres "trappetrinmåler" er enkel men snedig. Jeg har ikke set den IRL men prøvede at lave en egen af masonitstrimler med spor i og en låsning med en lille bolt, skiver og vingemøtrik. Det blev dog for vakkelvorn.
Det fungerede godt at bruge vinkelhak, tommestok og skyggevinkel også - selvom det bliver et pokkers målende på en hel trappe!
Jeg limede parketten på trinene, så fjedren stak ud i forkanten og fræsede/savede et tilsvarende spor i den rette højde på trappenæselisten. Så var det "bare" at stable stykker, lime og banke med gummiklubben!
Deres "trappetrinmåler" er enkel men snedig. Jeg har ikke set den IRL men prøvede at lave en egen af masonitstrimler med spor i og en låsning med en lille bolt, skiver og vingemøtrik. Det blev dog for vakkelvorn.
Det fungerede godt at bruge vinkelhak, tommestok og skyggevinkel også - selvom det bliver et pokkers målende på en hel trappe!
Jeg limede parketten på trinene, så fjedren stak ud i forkanten og fræsede/savede et tilsvarende spor i den rette højde på trappenæselisten. Så var det "bare" at stable stykker, lime og banke med gummiklubben!
Jeg tænkte på at lave et lignende arbejde med min kældertrappe.
Men der køber jeg bare "trappkompassen", laminatgulv fra Hornbach lr lignende.
Som trappenæse tænkte jeg at bruge en messingliste (vinkel) med riller på oversiden, for at få skridsikring! Tror at dette heller ikke kommer til at koste en formue....
Men der køber jeg bare "trappkompassen", laminatgulv fra Hornbach lr lignende.
Som trappenæse tænkte jeg at bruge en messingliste (vinkel) med riller på oversiden, for at få skridsikring! Tror at dette heller ikke kommer til at koste en formue....
Jeg brugte 15 mm olieret egetræsparket (plank), som jeg limede sammen med hinanden og i trappetrinslisten med trælim. Til plan- og stigestykkerne limede jeg med PL400, da "min" trappe var gammel, slidt og lidt ujævn, og jeg ønskede et lim, der kunne bygges lidt med. På nogle steder sømmede jeg også stykkerne fast med kramper, men kun der, hvor det senere var skjult af andre stykker.
Til trappetrinslisterne brugte jeg 15 x 69 mm høvlet eg. Denne trappe havde ret høje trappenæser som original, og derfor var det nødvendigt at bruge så brede egetræsstykker for at dække den gamle næse + de 15 mm, som parketten bygger. Det havde nok været pænere med 15 x 45, hvis det havde dækket, men det smeltede ganske godt sammen, da listerne blev olieret.
Til trappetrinslisterne brugte jeg 15 x 69 mm høvlet eg. Denne trappe havde ret høje trappenæser som original, og derfor var det nødvendigt at bruge så brede egetræsstykker for at dække den gamle næse + de 15 mm, som parketten bygger. Det havde nok været pænere med 15 x 45, hvis det havde dækket, men det smeltede ganske godt sammen, da listerne blev olieret.
Desværre. Jeg vil tage billeder af den, men det vil vare til foråret, når jeg skal lave en tilbygning på huset.
I denne tråd har dog elof lagt en skitse ind på hvordan jeg mener:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=51986
I denne tråd har dog elof lagt en skitse ind på hvordan jeg mener:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=51986