Hej.
Vi har en trappe med pålimmet filtmatte som vi vil gøre noget ved. Matten er let at trække af, og under er der så tilbage en slags linoleum eller plastmatte. Og også limrester. Hvordan ville I renovere denne trappe til en ok pris? Vi vil ikke have nogen ny filtmatte.

Taknemmelig for tips og erfaringer.

• En hånd trækker op en filtmatte fra en trappe, afslørende en linoleum- eller plastikoverflade nedenunder med limrester.
Enklest men dyrest er at købe renoveringstrin, som findes i bedre byggemarkeder. Så lægger man dem bare over og limer fast (ja, man skal jo save dem til selvfølgelig). Men dyrt, som sagt. En billigere variant, som jeg har lavet, er at tage almindeligt laminatgulv (klikgulv) og lime på trinene. Så skal man have en trappekant, selvfølgelig; i mit tilfælde blev det almindelige kantlister (se billede). Man kan også have brug for at supplere med en kvartstaf bagved f.eks. Hvis du derimod har ubegrænset tid og tålmodighed, så skaf en god trekantssliber og slib hele trappen ned til rent træ. Men så afsværger jeg alt ansvar, for der er flere end én, som til sidst er brudt sammen i grådparoksysmer og er blevet ført bort skrigende efter at have forsøgt sig på sådanne projekter. Limet må slippe nu, men når man skal skrabe resterne væk... ojojoj. Trappe beklædt med laminatgulv og kantlister, som vist i et gør-det-selv-projekt. Laminatet er matchende med gulvet i gangen. Se så fint med laminatgulv af samme slags som på gulvet i hallen.

Flot med samme farve som entrégulvet!
Hvor grundigt forarbejde skal man gøre for at kunne lime laminatgulvet? Er det nok at fjerne filtmåtten, eller skal skidtet under også slibes væk?
Tak for dit svar!

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Det er sikkert linoleum under tæppet. Det var ret almindeligt for nogle årtier siden. Linoleum er egentlig et fremragende materiale til det formål, men jeg ved ikke, om det går at renovere. Laget er ret tykt, så jeg tror, at det er enklere, at det bliver siddende, end at du forsøger at fjerne det.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
RoyMunson RoyMunson sagde:
Flot med samme farve som entrégulvet!
Hvor godt forarbejde skal man lave for at kunne lime laminatgulvet? Er det nok at rive filtæppet af, eller skal man også slibe skidtet under væk?
Tak for dit svar!
Takker! Det er nok at fjerne filtæppet, hvis linoleumslortet under sidder som det skal. Du kan også klare dig hvis det slipper lidt i hjørnerne, faktisk.

Hvis limresterne derimod stadig smuldrer, skal du fjerne det der smuldrer først, selvfølgelig. Ellers fæstner limet kun i smulderet og løsner sig. Men det vigtigste er, at du har nogle gode fæstningspunkter; du behøver ikke at skrabe alt væk.

(EDIT: Ser nu at det kun virker som om det er limet i for- og bagkant i din trappe. Lykkelige menneske, du ved ikke hvor taknemmelig du bør være. I så fald behøver du slet ikke at skrabe.)

Du bør nemlig bruge et kraftigt og fyldende lim — det glemte jeg at skrive — og så jævner det sig ligesom ud. PL400 skal blive din musik; det som ikke PL400 kan lime fast var aldrig ment at sidde sammen.

Det ville sandsynligvis også være muligt at fastgøre klikgulvet med nogle diskrete stifter. Har ikke testet det selv, men med en passende liste over burde det fungere.

RoyMunson RoyMunson sagde:
Hej.
Vi har en trappe med pålimmet filtmatte, som vi vil gøre noget ved. Matten er let at trække af, og under er der så tilbage en slags linoleum eller plastmatte. Og også limrester. Hvordan ville I renovere denne trappe til en ok pris? Vi ønsker ikke en ny filtmatte.

Taknemmelig for tips og erfaringer.
Hej
Renoverede en lignende trappe for et par år siden. Jeg skrabede limresterne af med en farveskraber og malede derefter hele trappen. Jeg mener, at jeg skulle male linoleumet med en særlig grunder (ifølge farvehandleren) for at det skulle hæfte ordentligt. Jeg blev i hvert fald tilfreds med resultatet, og det var nemt!

Lægger mit eget indlæg fra en lignende tråd:

"I det forrige hus havde den tidligere ejer ladet lægge væg-til-væg-tæppe i trappen. Lukket trappe beklædt både på trin og stødtrin.

Glade i hågen rev jeg og min partner tæppet af, hvilket gik ret nemt. Desværre havde tæppet ikke den godhed at tage alt med sig, så lim og det nederste lag af tæppet sad tilbage.

Stadig glade i hågen begyndte vi med en skraber. Efter en god tids stilhed, hvor ingen rigtig ville sige, hvad vi begge tænkte, så grim var tæppet vel ikke, konstaterede vi, at dette går sgu ikke.

Dagen efter købte vi fem liter terpentin og et par liter limopløsning. Vi penslede på, skrabede og syntes, det løsnede ret godt. Det gjorde det ikke. Den nederste del af tæppet løsnede, men limen sad fast.

Da jeg med hele min 73,4 kg tunge krop lagde vægt på skraberen, kom det meste af limen, og vi så lyset i tunnelen. Men vi var ikke lykkelige så længe, for da terpentin tørrede, så vi, at en eller anden klaphat tidligere også havde lakeret den forbandede trappe med en lak, der er så langt fra svanemærket, man kan komme.

I en tåge af øl, opløsningsmidler og opgivenhed kom jeg til at tænke på en kantsliber, som bruges, når man sliber trægulve. Afsted for at leje sådan en med en anselig mængde sandpapir, som var lige så groft som vores indkørsel med singel, og som satte sig til ret hurtigt. Nu gav skidtet efter, og vi kunne male trinene hvide og bejdse stødtrinene.

Det blev fantastisk flot, men tog mindst 100 timer i alt.

Jo, lige det, da vi var færdige, anbefalede en ven en lakfræser. Denne skal være meget effektiv."

Held og lykke;)

• Haha
  • Synes
Emilia Ergin og 2 andre
  • Laddar…
Som sagt @G-83 ... der findes få job, som kan knække en husejer mere effektivt end at skrabe en trappe.

Enig med @ricebridge
Det værste er næsten bagefter, når folk siger: ”Nå, I har fjernet tæppet og malet trappen” præcis som om det var gjort på en kaffepause:crysmile:

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Kan være godt at kontrollere, at det ikke er asbestvinyl, der sidder der. Hvis man nu bekymrer sig om sådan noget.

+1 på lackfräs!, spiste fint på min trappe, så lod jeg håndværkeren gøre resten....

Ved ikke hvad du mener med ok pris men der findes jo altid https://formtrappan.se/ f.eks. som løser alt for dig. Jeg antager at det ifald er nok at fjerne filtmattan og så limer de de nye trin.

Alt ny bit plastmåtte i valfritt udførelse. Findes i siljon forskellige udseender på måtte i dag. Lær være mindst arbejde og klart hurtigst. Og mindre glat end laminat.

D Darenhall sagde:
Alt ny bit plastmatta i valfrit udførelse. Findes i siljon forskellige udseende på matta i dag. Lærer være mindst arbejde og klart hurtigst. Og mindre glat end laminat.
Ikke hvis man sætter en trappnos i forkanten.

Trappnos fungerer godt mod glatføre. Forsøgte at sælge min utrolig fantastiske tæppeidé og dryssede med yderligere argumenter. Der findes dog både mere eller mindre glatte laminatgulve og mere eller mindre glatte plasttæpper for den sags skyld. Dog er grebet ved hurtige etageflytninger vigtigt og noget at tænke på ud over, at det skal se godt ud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.