Hej,
Jeg har en terrasse på et betonbjælkelag, som jeg har tænkt mig at renovere, og har en idé, men vil gerne have input omkring eventuelle risici og alternativer.
Først lidt info om forudsætningerne:
Det jeg vil opnå:
Så til min tanke til løsning:
Dette tænker jeg bør give en ikke alt for tung konstruktion og som er vandtæt - det jeg bekymrer mig lidt over er isoleringen og evt. kondensproblemer, som kan forværres i det gamle bjælkelag? Isoleringen placeres ganske vist på den kolde side (da det uopvarmede opbevaringsrum er varmere end udendørs om vinteren) men om sommeren bør kondensen blive endnu værre, da det holdes så pass køligt i den tunge stenstruktur.
Jeg har en terrasse på et betonbjælkelag, som jeg har tænkt mig at renovere, og har en idé, men vil gerne have input omkring eventuelle risici og alternativer.
Først lidt info om forudsætningerne:
- Et betonbjælkelag sandsynligvis bygget i 1960-70'erne, på ca. 15 cm tykkelse, i alt 4x5 m tilsluttet til huset.
- Bjælkelaget hviler på et antal betonstolper, og mellem disse er vægge opmuret med lecablokke for at skabe en uopvarmet opbevaringsrum nedenunder.
- Tilstanden på bjælkelaget er sådan - det har ikke været ordentligt vejrsikret, og armeringsjernene i kanterne har delvist flækket betonen op. Jeg har fjernet det mest løstsiddende i kanterne, og vurderingen er alligevel, at det er muligt at reparere.
Det jeg vil opnå:
- En terrasse der holder i 15-20 år mere
- Robust overfor vejret da vi ikke har tænkt os at have tag over den (i hvert fald ikke hele)
Så til min tanke til løsning:
- Reparere kanterne med finbeton
- Gulvniveauet i huset er ca. 17 cm højere oppe, så jeg vil gerne hæve gulvet for at undgå et trin. Samtidig vil jeg ikke tilføje for meget vægt. Tanken er derfor 10 cm celleplast.
- På celleplasten lægger jeg armeringsnet, elgulvvarme (kun for komfort om aftenerne) og støber den tyndest mulige ”flydende” betonplade, ca. 3 cm.
- I støbelaget bygger jeg et fald på 1:100 ud fra huset.
- På betonen lægger jeg et tætningslag til udendørs brug, typisk Weber Tec Superflex og afslutter faldet med en drypliste i plade.
- På tætningslaget lægger jeg udendørs klinker.
Dette tænker jeg bør give en ikke alt for tung konstruktion og som er vandtæt - det jeg bekymrer mig lidt over er isoleringen og evt. kondensproblemer, som kan forværres i det gamle bjælkelag? Isoleringen placeres ganske vist på den kolde side (da det uopvarmede opbevaringsrum er varmere end udendørs om vinteren) men om sommeren bør kondensen blive endnu værre, da det holdes så pass køligt i den tunge stenstruktur.
Hej!
Jeg bringer liv i dette spørgsmål, da jeg står over for et lignende projekt. Hvordan gik det for dig?
Jeg bringer liv i dette spørgsmål, da jeg står over for et lignende projekt. Hvordan gik det for dig?
Hej,
Det gik godt - gjorde præcis som beskrevet, dvs. fjernede alt løst siddende og grimt materiale, hævede op med celleplast og støbte derefter en ny betonplade ovenpå med tilhørende armering. Den blev ca. 5 cm tyk.
Brugte Sopro tætningslag ovenpå og limede plader rundt om siderne. Ville nok ikke bruge Sopro igen, da det blev frygteligt dyrt i forhold til, hvad man fik, men finde en anden producent. Ikke noget galt med produktet, nemt at arbejde med osv., men som sagt dyrt.
Lagde klinker ovenpå.
Det gik godt - gjorde præcis som beskrevet, dvs. fjernede alt løst siddende og grimt materiale, hævede op med celleplast og støbte derefter en ny betonplade ovenpå med tilhørende armering. Den blev ca. 5 cm tyk.
Brugte Sopro tætningslag ovenpå og limede plader rundt om siderne. Ville nok ikke bruge Sopro igen, da det blev frygteligt dyrt i forhold til, hvad man fik, men finde en anden producent. Ikke noget galt med produktet, nemt at arbejde med osv., men som sagt dyrt.
Lagde klinker ovenpå.
Herligt! Tak for svar.
jeg er begyndt at fjerne alt løst materiale men langs den ene kortside sidder det øverste lag som attans bif bild). Kan man lade det være og støbe et nyt lag i niveau med dette eller er det bilhammaren som gælder?
jeg er begyndt at fjerne alt løst materiale men langs den ene kortside sidder det øverste lag som attans bif bild). Kan man lade det være og støbe et nyt lag i niveau med dette eller er det bilhammaren som gælder?
Hvad skal du gøre så efter at du har støbt det op til niveau? Hvis du er afhængig af overfladens styrke eller tænker, at slutresultatet skal være synligt, så ville jeg hvile det sidste væk, men hvis du tænker at dække det hele med sten på en eller anden måde, så lyder det vel okay bare at jævne det ud.
Overvejer at lægge tætningslaget ovenpå dette og derefter et tyndt lag, som slibes/poleres.
Klik her for at svare