kan man gøre det?

det ser ud som om min murstock delvis har tømmerstokke indmuret i sig nederst og at den også står på disse,

tømmerstokken er rådden pga hussvamp :( så nederst er der opstået revner, og nogle mursten er løse.

hvad jeg ved så består muren af 4 rør, ser i hvert fald sådan ud ovenfra.

kan man tage murstocken ned i "kvartdele" altså 1/4 nedefra og lave et rigtigt betonfundament i bunden og derefter mure denne L-formede del op, altså "hjørnet" af murstocken.

jeg vurderer, at der er ca. 2 meter fra jorden og 1,5 meter af murstenene, der skal udbedres.

styrter skorstenen sammen, hvis jeg gør sådan?

MVH

Renoveringsprojekt i gang med murstensvæg under reparation, træspåner på gulvet og værktøjer, herunder skovl og nedstryger, synlige i billedet.
Renovering af værelse med skrællet væg, ufuldstændig gips, trægulv fjernet, synlige bjælker og murbrokker. Lystrædøre står på en ujævn jordbund.

hvad siger alle dygtige murere?

havde svigerfar på besøg i weekenden, han troede det ville være nemmest at rive skorstenen ned og hvis man så vil, mure en ny op.
kan det passe? hvad siger I?

lyder ret dyrt at mure en ny op, og hvilken tid det skal tage!

M
Spontant føles det som et risikoprojekt, og at det ikke kommer til at gå meget hurtigere at gøre sådan med al besværet.

Senest redigeret af en moderator:
jo visst føles det lidt som et risikoprojekt,
der er også stoppet i en murpibe pga et kajbo.

synd bare at den går igennem et nyrenoveret rum på overetagen.

kan man genbruge murstenen og mure en ny
har set der findes et system der hedder isokern, men der ser ud til kun at være 1 og 2 kanaler. hvilket iof er nok.
droppe skorstenen kan jo være en mulighed men man vil jo have en føles det som, kunne hjælpe med at fyre op da man er nærrig og det er jo kun fordele ved en fungerende skorsten og ildsted.

ingen der har et godt råd om, hvordan man skal tænke?

jeg vil jo have en mur, fordi der skal være en i midten af det gamle træhus, som hjertet ligesom.

der findes en vandmantlet køkkenovn, der hjælper med at opvarme huset, og den er meget værdifuld for mig.

samtidig har jeg gravet jordvarmeslange ned og er begyndt at lægge gulvvarme, skal derefter installere en jordvarmepumpe, så fremover behøver man ikke fyre, hvis man ikke vil.

Der er en anden ting, du bør tage med i dine overvejelser, og det er jo saneringen af hussvampen.
Man plejer jo at fjerne al gammel puds samt en del af fugen mellem stenene på det murværk, der har været angrebet, for det er jo dér, en hel del af problemet sidder. Ligeledes plejer man at varmebehandle de dele, der så bliver tilbage for at sikre, at man har minimeret risikoen for, at der skal findes rester, der kan starte et nyt angreb.

Hvis du alligevel skal gøre dette, er du allerede blevet tvunget til at foretage en del ret store indgreb på skorstenen, inden du overhovedet er begyndt på dit svære arbejde med at forsøge at understøbe murværket for at få en ny grund.

Om man skal genbruge de gamle sten, bør du konsultere saneringsfirmaet om, da de nok skal saneres alternativt varmebehandles.

Det bliver måske trods alt ikke så stor forskel på at fjerne alt og gøre det om.

Sandt så sandt, man tænker måske kortsigtet nu, inden alt har lagt sig.

Og hvis man gør alt arbejdet med at renovere muren, så har man stadig en gammel mur med dårlige fuger i øvrigt.. De er ret porøse.

Det bedste er måske at fjerne muren helt og holdent. Så fjerner man jo også en bestanddel af, hvad svampen kræver for at leve.

Derefter sætter man måske en kamin ind med en enklere slags skorsten i samme skakt, hvis man nu ikke murer en ny rigtig skorsten.

Tak for kommentaren! Alt sådan er værdsat og gør, at elendet klarnes lidt mere iaf :)

havde en bekendt med 2 murervenner, der var og kiggede i går, de sagde jo, at det kan lade sig gøre at renovere murstocken, men det bliver sandsynligvis billigere at tage den ned og derefter skaffe en enklere skorsten til den tiltænkte kamin.
i hvert fald hvis jeg selv piller skorstenen ned.

så det er vel bare at begynde at rive skorstenen ned så, hvordan ved man om den er en del af den bærende konstruktion? man kan måske rive oppefra, så burde man vel bemærke, hvis der ligger en bjælke et eller andet sted, der virker bærende.

• Synes
MagicFingers
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.