Godaften til jer!

Har ''tyvlyttet'' en hel del her på byggahus, megen viden at hente her! :)

Jeg og kæresten, blot 23 år hver, kommer sandsynligvis snart til at kunne købe et rækkehus i Stockholm-området inden for ikke alt for længe (udkøb af arv). Huset er på 150kvm á 3 plan, altså totalt dårlig planlægning, 3 etværelses lejligheder stablet oven på hinanden. I dag bor vi meget dyrt til 11k/måned @76kvm... Vi vil gerne have månedlige udgifter lidt ned.

Rækkehuset købes i eksisterende tilstand - model 1963. Det er TOTALE renoveringsbehov, præcis alting er originaludførelse. Budgettet for en overfladerenovering har vi sat til 500k som loft, er det alt for lidt? En hel del materiale købes til engrospriser, og det der går via andre kanaler planlægges at være ''billigt men godt'', altså ingen dyre materialevalg. Alt arbejde planlægges at blive udført selv, så der tilkommer ingen arbejdsomkostning (er tanken). Er elektriker og renoverer lejligheder/huse til daglig og er bekendt med de fleste opgaver. De opgaver, hvor jeg er usikker, er der kompetente personer i min nærmeste omgangskreds til at spørge / få hjælp fra.

Spørgsmål 1: Huset er fyldt med asbest. Eternit på ydersiden, eternitkanaler, sortlim under hvert tæppe, asbestbøjer på isoleringen osv. osv. Budgettet tillader ikke nogen direkte sanering, og vil ikke risikere asbestindholdet i luften alt for meget. Hvordan er det at renovere ovenpå de gamle lag? Tænkt at det skal blive klikgulv de fleste steder, klinker i badeværelse. Ved at der findes dem, der gør sådan her for at slippe for at rive asbesten ned... Men er det en OK måde? For eksempel at flyde direkte på tæppet i badeværelse?

Spørgsmål 2: Hvis man skulle ønske at sælge om nogle år, hvad siger skjulte fejl om der skulle ligge asbest under det ''nye fine lag?''

Spørgsmål 3: Strengen er aldrig blevet skiftet, og skulle virkelig trænge til at blive skiftet. Da jeg ikke ønsker at åbne op gulvene alt for meget, går det ikke fint at bare ''skære ud'' og tage op for strengen?

Meget tekst blev det! :) Håber det går at få en fornemmelse af hvad jeg mener, ellers så er det bare at sige til mig at præcisere!

Takker på forhånd :)
Med venlig hilsen, Andreas

1. Med stor forsigtighed går det oftest an at fjerne eternitplader og eternitkanaler uden at støve. Asbest i rørbøjningsisolering lader man nok sidde, for oftest behøver rørene ikke at blive udskiftet. Jeg har ingen mening om svartlimet. Lad os se, hvad nogen andre siger.
2. Jeg ville være åben med det i så fald.
3. Går nok, men det kan være nødvendigt med forbundne kortlægter eller påskruede hjælpelister/regler for at lappe det sammen. Derudover kan stammer gå midt i en bjælke og skulle "trækkes" ud. Kommer helt an på, hvordan det ser ud, og hvad du støder på.

Senest redigeret:
  • Synes
StorBagaren
  • Laddar…
2. Hvis du blot meddeler, at der findes asbest/Svartlim under det nye gulv, kan det aldrig blive en skjult fejl

• Synes
StorBagaren
  • Laddar…
M MagHam sagde:
(Text)
R Robin Wahlman sagde:
(text)
Tak for svarene! :) Har været til over 30 husfremvisninger, hvor mindst halvdelen var fra før 80'erne, og det er aldrig blevet nævnt asbest eller givet svar, når man har spurgt. Det mest almindelige er måske, at folk bare river alt op uden at vide, hvad asbest er? Det gængse synes at være, at det er farligt, men findes det i mit hus? ''Næ... Det er vel kun i fabrikken i Lomma?'' :p Men som I skriver, så varer ærlighed længst! Men så er der måske ingen, der vil købe, når de "ved", at der er asbest :thinking::rolleyes:

Rickard.
Forstår ikke hvordan asbest kan blive en fejl, at der findes asbest i et hus kan nok aldrig blive en skjult fejl. Men så bør man selvfølgelig ikke lyve om sådan noget man absolut ved, men i mange tilfælde så ved man faktisk ikke om der findes asbest eller ej før man river det væk.

Alle huse er ikke propfyldte med asbest bare fordi de blev bygget inden forbuddet.

• Synes
StorBagaren
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag sagde:
Alle huse er ikke fyldt med asbest bare fordi de blev bygget inden forbuddet.
Der ligger måske en sandhed i det, du siger :thinking: Asbest er jo i sig selv et materiale og ikke en fejl! Men kunne man betragte det som en ''fejl'', at der ligger et tidligere lag gulv under det nye?
Og også sandhed i det, du siger om, at årstallet ikke afslører asbest eller ej! Men i netop dette tilfælde er det bekræftet med prøvetagning. Svigerforældrene bor i det samme område bygget 6 år senere (samme hustype), og også de havde sortlim, eternitkanaler, i fix og fugemasse etc. :thumbdown:

• Wow
MagHam
  • Laddar…
Stickan56
men i mange tilfælde så ved man faktisk ikke om der findes asbest eller ikke indtil man river det ned.

Alle huse er ikke fuldproppede med asbest bare fordi de blev bygget før forbuddet.
Og nogle gange skal materialet sendes til analyse for at man skal få at vide om det er asbest.

Stickan

• Synes
StorBagaren
  • Laddar…
Rickard.
Det bliver vel et bevisningsspørgsmål i retten om man har løjet bevidst, lidt over min viden, men så længe man er ærlig med at man ikke har fjernet originalmåtten hvis det kommer op, så er det nok ingen fare. (som eksempel)

Oplysningspligten dækker vel kun at man skal svare ærligt på spørgsmål og ikke at man behøver fortælle præcis alt man ved om huset.

Et tip til renoveringen er bare at det går fint at sanere asbest selv så længe man respekterer det og ikke er dum, så det kan i visse tilfælde være bedre at gøre det ordentligt direkte.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Et tip til renoveringen er bare, at det går fint at sanere asbest selv, så længe man respekterer det og ikke er fjollet, så det kan i visse tilfælde være bedre at gøre det ordentligt med det samme.
Hvordan fjerner man bedst plasttæppet? Mindre oversvømmelse for at holde det vådt og støvfrit? Hvis det havde været trægulv, kunne man jo ligefrem have savet gulvet ud... Men da det er beton, skal limen slibes væk. Eller findes der en anden mulighed for at fjerne limen? Udover at det rigtige skal være rigtigt... Og lag på lag ikke er rigtigt! :p Er der nogen åbenlyse ulemper ved at lægge gulv på gulv, bortset fra at loftshøjden bliver et par centimeter lavere?

Angående eternitkanalerne så er det ingen fare, hvis det ikke er til-luft. Angående tæppet og bræddegulvet er der heller ingen fare, bare du ikke skal bore ned i gulvet, så følger asbest med op. Du kan købe asbestadvarselstape, som du kan tape under bræddegulvet.
Man brugte ikke asbest som isolering til rør, men blandede asbest i gasbind og viklede det rundt om bøjningerne for at det skulle se bedre ud. Hvis I skal sanere indendørs så tænk på:
• Plast ind rummet
• Brug en speciel luftrenser (leje en)
• Bland lim og vand og gør det vådt (mindsker støvspredning)
• Brug engangsmål af type 5 og brug P3 halvmaske.
• Brug aldrig en almindelig støvsuger til at støvsuge asbest, brug en med HEPA-filter.

Stickan56
Asbestfibre forekommer i limmet, der blev brugt til gulvtæpper og -fliser omkring 60'erne.
Men ikke al lim indeholder asbest.
Men for virkelig at vide det, skal man tage en prøve og sende den til analyse.

Stickan

Bedste svar

Svarene nedenfor kommer i forkert rækkefølge. Skriver på mobilen.

S StorBagaren sagde:
Spørgsmål 3: Stammen er aldrig blevet skiftet, og bør virkelig skiftes. Da jeg ikke vil åbne gulvene alt for meget, går det fint at bare 'skære ud' og tage op til stammen?
Hvad er det for et bjælkelag? Træ, beton? Stammerne er i støbejern og kan om nødvendigt slås i stykker, hvis du ikke kan trække dem ud.

S StorBagaren sagde:
Spørgsmål 2: Hvis man vil sælge om nogle år, hvad siger skjulte fejl, hvis der skulle ligge asbest under det 'nye flotte lag?'
Asbesten er ikke problemet, dog kan du ikke sikre, at der ikke findes fugt bag det eksisterende overfladelag i badeværelset. Hvad angår asbest under måtter, hvorpå du har lagt klikgulv, er det ikke en skjult fejl; det er ikke engang en fejl. Asbest forekom i 60'erne, og du har ingen forpligtelse til at informere om det. Hvis nogen spørger, kan du jo svare, at du ikke ved det, for du ved det ikke, eller har du taget prøver?

S StorBagaren sagde:
Spørgsmål 1: Huset er proppet med asbest. Eternit på yderside, eternitkanaler, sort lim under hver måtte, asbestbøjninger på isoleringen osv. Budgettet tillader ikke nogen direkte sanering, og jeg vil ikke risikere asbestindholdet i luften alt for meget. Hvordan er det at renovere ovenpå de gamle lag? Tænkt at der skal lægges klikgulv de fleste steder, klinker i badeværelse. Ved at de findes dem, der gør således for at undgå at rive i asbesten... Men er det en OK måde? For eksempel at flyde direkte på måtten i badeværelset?
Lad eternitten på facaden sidde, det skader ingen. Lad eksisterende eternitkanaler sidde, eller skal disse flyttes/rives? Samme ting med vandrør i kælderen? Badeværelset skal du dog sanere, hvis det indeholder asbest. Du kan tage prøver af materialet, sørg for at få med fix og fuger fra både gulv og væg, 2 st prøver. Tag sanering af det, der er asbest. Omkostningen ligger på 15-20.000 kr før ROT. Du kan uden videre lægge klikgulv ovenpå eksisterende måtte. Flydespartel absolut ikke direkte på måtten i badeværelset, hvis du skal renovere, så gør det ordentligt, ellers kan du dels få problemer selv, men også blive stillet til ansvar for skjulte fejl.

Budget:

For de penge kommer du langt, hvis du gør det meste selv og vælger forholdsvis billige materialer.

• Synes
StorBagaren og 1 anden
  • Laddar…
Et radikalt modspørgsmål...
Skal du fjerne (eller endda skjule) eternitfacaden? Er den intakt og velholdt (malet), behøver den ikke at være grim, selvom der er mange, der synes det. Men jeg tror trenden er ved at vende her.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.