Hej!

Jeg er siden fem uger husejer til en 30'er villa. Er helt novise og flyttet til en ny by og har ikke så mange at spørge.

Madkælderen var indrettet med byggplast direkte mod indervæggen, derefter isolering, træregler, isolering og en gammel træpanel. Jeg kunne have malet træpanelet om og lukket øjnene for eventuelle problemer, men valgte at rive alt ned i stedet. Sådan så det ud efter jeg havde revet det ned.
Væg efter fjernelse af puds i en 30'er-villa. Ujævne områder med rester af brun puds, eksponeret materiale, belyst af en lampe.

På den ene side var træreglerne rådne, ellers så det ret godt ud. Jeg har banket alt puds væk, som sad løst. Nu har jeg to spørgsmål til jer: Kan I se, hvad det er for et materiale bag pudsen, det jeg kalder beton?
Jeg vil gerne have hvide vægge, enten silikat- eller kalkmaling. Kan jeg male dette direkte på uden at pudse? Har pudsning nogen anden værdi end udseendet? Årsagen til, at jeg ikke vil pudse, er at jeg ikke tror, jeg kan gøre et godt job selv, og tror, at det kan blive dyrt at hyre en murer.

• En mur med delvist fjernet puds, afslører ujævn overflade og mursten i et kælderrum. Støv og rester ligger på gulvet.
Det ser ud som letbeton.

Selvfølgelig kan du pudse dette selv. Se nogle youtube-videoer før, hvis du er usikker. At pudse et viktualierum er jo et perfekt gør-det-selv-projekt.

På billederne ser det ikke så stort ud? At hyre en håndværker til dette koster nok ikke mange tusindlapper. Det er nemlig et job, der ikke tager så lang tid.

Man kan selvfølgelig male direkte på betonen, men det bliver ikke lige så pænt (synes jeg).

Det ser ud til at være letbeton, enig. Jeg har nu skrabet det meste af pudsen væk. Ca. 1/3 gik væk ved let berøring, 1/3 ret let og 1/3 sidder ret hårdt.

Vægfladen måler ca. 16m2. Jeg vil gerne se eksempler på, hvordan malet letbeton ser ud uden puds. Har svært ved at google det. Jeg kan ellers godt lide konturerne, som man kan se i fx tunneller.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.