T
Havde tænkt at renovere kælderen og pejsestuen. Pejsestuen havde vi tænkt at lægge klinkegulv uden nogen gulvvarme og derefter på betonvæggene havde vi tænkt os pladestolper med gipsplader som males med silikatmaling og ventilationsgitre nederst på pladerne så betonvæggene ventileres samt ventilerede gulvlister. Samt sætte en Mitsubishi miniventilation ind som gør at det ventileres uden at miste varme.

Hvad tror vi om denne planlægning, er denne måde det ultimative??

Mvh Tommy
Stue med mørk sofa, hvidt sofabord, tæppe, pejs og trævægge, der diskuteres til renovering med nye gulve og vægge.

Er det plade direkte mod jorden bliver klinker jo let meget kolde. Hvilket gulv er der i dag? I vores gillestue er det ikke glattet plade -> 45x95 regel stående med masser af isolering imellem -> masonit -> laminatgulv. Der vil vi lægge nivelleringsgulv som i de andre rum i kælderen for at sikre en kapillarbrydende løsning, men det forudsætter jo at man har 50-60 mm at spille på.

I gangen i kælderen var der ikke ophængt gulv, så der lagde vi altanmåtte, med små gummi knopper under som ventilerer, direkte mod pladen. Blev utroligt godt, både varmt og behageligt at gå på, billigt i forhold og meget let at skifte ud.

Væggene lyder jo fornuftige med stålregler og gips, medmindre man vil fuldspartle hele overfladen i stedet.

• Synes
Kvanttanten
  • Laddar…
Lav gerne ventilation for rummet bag gipsen oppe under loftet også. Så kan luften cirkulere. Der kan være høj fugtbelastning på kældervægge (afhængigt af jord, etc.).

T
Okay det lyder godt. Aa det er plade på mark tror jeg, men i resten af kælderen er det malet beton gulvet og det er ikke så koldt som jeg troede det ville være, da vi flyttede ind i huset. I fællesrummet er der træregel og grantræsgulv i dag. Men før man lægger klinker direkte på betonen skal man lægge nær matte på først?

T
Okay du mener noget i gipsplader som et smalt aflangt gitter både oppe og nede?

Jeg lod min vægpanel slutte 2 cm under loftet og monterede så en loftliste 2 cm uden for væggen. Så bliver der en luftspalte hele vejen.
På gulvet har jeg også klinker, med klinkersokkel (10 cm høj) mod betonvæggen. Panelet slutter 8 cm over gulvet, og reglerne bagved gør, at der bliver en spalte på 1,5 cm mellem sokkel og panel. Det giver også en spalte hele vejen.

Jeg har også klinker uden gulvvarme i kælderen. Det er ikke noget problem med køligt gulv, når man går, men sidder man stille med fødderne på gulvet, vil man gerne have et tæppe under.

Nu måske jeg er helt ude at cykle med denne udtalelse, men hvorfor male gipsen med silikatmaling? Silikatmaling bruger man jo normalt, når man maler direkte på betonen for at væggene stadig skal kunne ånde, men hvis I alligevel skruer væggene ud og har ventilation af rummet bagved, så ser jeg ikke rigtig formålet med den slags maling :)

Så spar de penge i stedet og mal med almindelig maling, som koster væsentligt mindre :thumbup:

Ja, silikat på gips er ingen idé. Skru gipset og brug puds og silikat på det i stedet.

• Synes
freak
  • Laddar…
Præcis min tanke.
Hvorfor ikke lade de sidste 3 cm mod gulv og loft være uden gips og sætte loftliste og sokkel på afstandsstykker, så luften kan vandre sådan?
Silikat er helt meningsløst, det maler du sokkelen med, hvis du ikke bruger gipsen.
Et tip er at bruge hatteprofiler i stedet for pladeregler, de bygger kun 25 i stedet for 45, som er mindst ellers.
Det er meget praktisk med nivells løsning, hvis man har plads. Jeg som har 197 i loftet, har 3 valg; fryse om fødderne, væg-til-væg tæppe eller nedbrydningshammer.
Hvilken loftshøjde har du i gillestuen?

• Synes
flimsy
  • Laddar…
T
Okay så dropper jeg silikatmalingen og går med almindelig. Jeg har i dag 2m i loftshøjde, men det bliver mere, når jeg river trægulvet og reglerne under op.

T
Okay puds eller gips med metalregler hvad er bedst og billigst.

T
Det lyder som en god idé kunne du måske lægge et billede op så man ser hvordan det ser ud?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.