Vi bor i en villa bygget i 1958 som har kælder. Skiftede afløb i julen så nu er det tid til at fikse badeværelse/vaskerum dernede. Har lige skrabet al puds væk og nået ned til letbeton blokkene. Blokkene sidder ret ujævnt, og vi har tænkt os at sætte fliser på væggen, så nu undrer jeg mig om man kan jævne ujævnhederne med fliseklæberen?

Det går fint at spartle med fix.
Men du bør nok spartle jævnt først og så sætte kaklet.

Oki. Tak for svaret. Har også en væg, der er gips, så den vil jeg stryge primer på. Men når jeg læser om primer, står der, at man også skal have det på puds og cement. Men så kan den naturlige jordfugt jo ikke komme ud? Gør jeg ikke rigtigt i at undgå primeren på alle vægge og gulve undtagen gipsvæggen?

Primerens primære funktion er at binde løse partikler og forhindre, at fixet tørrer for hurtigt ud, fordi væggen suger vandet ud af fixet, før det når at sætte sig. Fix, der tørrer for hurtigt, får ingen styrke, ligesom alle andre cementbaserede produkter, der tørrer ud. Jeg ville absolut bruge primer på en gammel letbetonvæg.

Angående at spartle med fixet: ja, det er muligt at sætte fliser og "spartle" samtidig, men det er pokkers svært generelt og på væg i særdeleshed, hvis man er uerfaren. Det er både svært at få det jævnt, og risikoen for, at fliserne glider, øges væsentligt, hvis der er tykke fixlag. Det er bedre at spartle først, så du kan sætte fliserne i et jævnt lag fix.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.