Hej,
Jeg er lige flyttet ind i et hus bygget i '73, hvor vi har kælder/suterræn. Pudset på kældervæggen, hvor bruseren står, slipper og "bulker" ud.
Selve væggen (se vedhæftet billede) er ca. 70% under jord, og der vil vi have et flisebelagt badeværelse. Der står intet om dræning, og så vidt jeg ved, har ingen naboer drænet, så jeg har ingen flere oplysninger om det.
Ifølge inspektionsrapporten blev følgende bemærket:
**Misfarvninger og revner forekommer på væggen i bruseområdet, ingen
forhøjede fugtindikationer blev noteret ved inspektionen.
**Fugtsikring mangler på væggen i bruseområdet, vandpåføring mod væggen bør
undgås, hvis det er muligt, og installation af en brusekabine anbefales.
Min tanke er selv at påbegynde fjernelsen af den eksisterende puds på væggen og sætte ny. Har brug for tips og råd om, hvordan jeg skal tænke, og hvad jeg skal bruge af puds til det fremtidige badeværelse.
Spørgsmål til forummet:
Hvilken type puds er bedst egnet til kældervæg i vådrum (kalkcementpuds, ren kalkpuds, eller andet)?
Bør man forstærke med primer/mørtel, før ny puds påføres?
Skal man lægge fugtsikring/tætning direkte på puds eller bygge en indervæg med vådrumsplade?
Erfaringer med at renovere kælderbadeværelser fra 70'erne – faldgruber at undgå?
Jeg er lige flyttet ind i et hus bygget i '73, hvor vi har kælder/suterræn. Pudset på kældervæggen, hvor bruseren står, slipper og "bulker" ud.
Selve væggen (se vedhæftet billede) er ca. 70% under jord, og der vil vi have et flisebelagt badeværelse. Der står intet om dræning, og så vidt jeg ved, har ingen naboer drænet, så jeg har ingen flere oplysninger om det.
Ifølge inspektionsrapporten blev følgende bemærket:
**Misfarvninger og revner forekommer på væggen i bruseområdet, ingen
forhøjede fugtindikationer blev noteret ved inspektionen.
**Fugtsikring mangler på væggen i bruseområdet, vandpåføring mod væggen bør
undgås, hvis det er muligt, og installation af en brusekabine anbefales.
Min tanke er selv at påbegynde fjernelsen af den eksisterende puds på væggen og sætte ny. Har brug for tips og råd om, hvordan jeg skal tænke, og hvad jeg skal bruge af puds til det fremtidige badeværelse.
Spørgsmål til forummet:
Hvilken type puds er bedst egnet til kældervæg i vådrum (kalkcementpuds, ren kalkpuds, eller andet)?
Bør man forstærke med primer/mørtel, før ny puds påføres?
Skal man lægge fugtsikring/tætning direkte på puds eller bygge en indervæg med vådrumsplade?
Erfaringer med at renovere kælderbadeværelser fra 70'erne – faldgruber at undgå?
Hvordan ved jeg om det virkelig gør det? Hvor nedløbsrøret går, er det det højeste punkt (indgangsplan). Kan revner eller dårlige rør med lækage have gjort, at det forsøger at trænge igennem puds? Jeg forsøger at forstå, hvorfor pudset har fået en "bule" på indersiden.J jonaserik sagde:
Det bliver nødvendigt at grave ca. 40-50 cm dybt. Normalt tilsluttes/nedsættes nedløbsrør i rør i jorden, og jordrøret bør være ca. 5-10 cm over jordniveau for at undgå jord i røret.E Er Be sagde:
Hvis du finder et rør, skal det være muligt at fjerne nedløbsrøret på en god måde, og så hælde en spand vand i og se, hvad der sker. Kommer der noget ud et sted, eller går det (kommunalt regnvand, hvis det findes) til en stenbrønd eller grøft. Normalt revner/går de ikke i jorden. Har du træer rundt om huset, nåle/løv, kan det følge med ned i rørene og blive som en tømmerflod.
Men start med at hælde vand i rørene.
Klik her for at svare