Jeg har et spørgsmål angående at renovere kælderen. Jeg skal snart i gang med dette og har undersøgt en del om, hvordan det hele skal foregå, og hvad der er vigtigt at tænke på. Dette skal kun bruges til et fællesrum, men kan måske blive til et soveværelse eller lignende i fremtiden. Tidligere var væggene dækket med flot panel fra 70'erne og isoleret indefra med isolering og plast udenpå samt et væg-til-væg-tæppe på gulvet. Under dette ligger 22 mm spånplader, som ligger på flamingo, der ligger på plast ovenpå selve betonen. Vi fik drænet huset sidste år og satte pordrän 100 mm plader udenpå, når vi alligevel var ved indkørslen. Nu havde jeg tænkt mig dette, men vil gerne vide fra nogen kyndig, om det er helt skørt, før jeg går i gang. På selve betonen havde jeg tænkt mig at lægge Platon-måtte, der går op ca. 10 cm på væggene, derefter bruge en form for flamingo til isolering og 22 mm spånplade over dette for at kunne lægge gulvet på. Væggene er vi stadig i tvivl om, men en tanke er at sætte stålregler ca. 10 mm fra selve kældervæggen og derefter sætte vådrumsgips udenpå disse, så luften kan cirkulere. Så undrer jeg mig over, om man skal installere en form for ventilator, så luften kan cirkulere, eller kan man have det uden?
Ser ingen større problemer med den løsning. mekaniskt undertrycksventilera tror jeg ikke du behøver så vidt du ikke har stor fugtgennemtrængelighed op i pladen. Et tørt og fint gulv i øvrigt så behøves intet Platonmåtte. for over 20 år siden lagde jeg flamingo direkte på pladen men jeg gjorde som så at jeg delte tykkelsen og lagde to stykker oven på hinanden først i den ene retning og så den anden retning det andet lag så det dækkede samlingerne på 1. lag. og så direkte oven på Pergogulv og det står sig stadig uden problemer. sats på en bedre kvalitet på flamingoen så slipper du for 22mm spånplade så vidt du ikke skal stille tunge maskiner og lignende. Det gulv jeg lagde dengang har der været mange fester på og holdt til både det ene og det andet.
Okay. Ja det var jo godt at vide. Vi skal inden for den nærmeste fremtid tage gulvet op, der ligger der, så får vi se, hvordan det ser ud da. Jeg takker for din syn på det hele.
Klik her for at svare