Skal lave om to vægge, og det bliver et lille toilet (ca. 90x120). Det bliver at sætte dobbeltgips overalt, da resten af huset har den standard.

Hvor stor forskel bliver det at have 70 sammenlignet med 45 reglar. Bliver det meget mere stabilt med 70, så går vi med det, men kan man spare lidt plads, så er det jo ikke forkert.

Vil dog ikke have en fleksende væg eller mærkelige lyde.

P
Dr Benz Dr Benz sagde:
Skal lave om to vægge, og det bliver et lille toilet (ca. 90x120). Vi sætter dobbeltgips overalt, da resten af huset har den standard.

Hvor stor forskel er der mellem at have 70 sammenlignet med 45 reglar? Bliver det meget mere stabilt med 70, så kører vi på det, men hvis man kan spare lidt plads, er det jo ikke dårligt.

Vil dog ikke have en fleksibel væg eller mærkelige lyde.
45x70 bliver en god skillevæg, har du ikke overvejet at have type OSB+gips i stedet for dobbeltgips?

• Synes
Lennart 57
  • Laddar…
Rejäl sagde:
45x70 bliver en god skillevæg, har du ikke overvejet at have typen OSB+gips i stedet for dobbeltgips?
Ok så bliver det nok 70 som i resten af huset.

Jo det havde jeg nok overvejet, hvis det havde været der tidligere.
Men huset er bygget med enkeltgips, og jeg lagde et lag til på vægge og loft for at slippe for at rive tapet og lignende ned. Plus at den gamle gips var sømmet og begyndte at hænge i loftet.

Så derfor føles det godt at køre med dobbeltgips her også. Der skal ikke være nogen fliser, kun malet, så ingen vægte.

Når vi så engang laver badeværelset om, bliver det nok OSB inde i selve badeværelset.

P
Dr Benz Dr Benz sagde:
Ok, så bliver det nok 70 som i resten af huset.

Jo, det havde jeg nok, hvis det fandtes fra tidligere.
Men huset er bygget med enkelgips, og jeg lagde et ekstra lag på vægge og loft for at undgå at skulle fjerne tapet og lignende. Plus at den gamle gips var sat med søm og begyndte at hænge i loftet.

Så derfor føles det godt at bruge dobbeltgips her også. Der skal ikke være noget flisebelægning, kun malet, så ingen vægte.

Når vi så engang laver badeværelset om, bliver det nok med OSB inde i selve badeværelset.
Ok, så forstår jeg, men til badeværelset skal man ikke bruge OSB, men konstruktionsfiner 15mm er det, som de fleste brancheanbefalinger siger..

Rejäl sagde:
Ok så forstår jeg, men badeværelse skal man ikke bruge OSB uden konstruktions plywood 15mm er det, som de fleste brancheanbefalinger siger..
Ah. Tak for den. God input. Er ikke der endnu uden kommer til at læse på, når det er tid om nogle år. Men nu har jeg det med mig. 👊🏻

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz sagde:
Skal lave om to vægge og det bliver en lille toilet (ca 90x120) Bliver at sætte dobbeltgips overalt da resten af huset har denne standard.

Hvor stor forskel bliver der ved at have 70 sammenlignet med 45 reglar. Bliver det meget mere stabilt med 70, så kører vi på det, men kan man spare lidt plads, er det jo ikke forkert.

Vil dog ikke have en fleksende væg eller mærkelig lyd.
Ikke så sjældent har man en dør, man vil genbruge, og da føles det passende at tilpasse væggen efter dørkarmens tykkelse.

nimhed nimhed sagde:
Ikke så sjældent har man en dør, man vil genbruge, og da føles det passende at tilpasse væggen efter dørkarmens tykkelse.
Ja. Sådan er det ikke i dette tilfælde, men alle gamle døre er blevet fjernet, fordi karmen sad forkert, og de havde brug for maling. Hurtigere og næsten billigere at udskifte.

Så det bliver ny karm og dør også her.

• Synes
nimhed og 1 anden
  • Laddar…
Hvad er værre end enkeltgips som væg? Jo, dobbeltgips! Hvor sjovt I må have det med montering, eller bare sådan en ting som at hænge et billede op. Plugs og grimme reparationer overalt.

At have 45-regler på dobbeltgips lyder bare forfærdeligt. Jeg mener, hvad er det for et badeværelse egentlig? Tænkte du vaske hænderne efter en skiden? Det går ikke at hænge en håndvask op i noget gips, især hvis det er 45-regler. Hvad sker der, når nogen har formået at tisse på væggen nogle gange, og gipset segner sammen?

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Der findes noget, der hedder kortlinge i en væg..
En gammel og velafprøvet metode..

• Synes
tergo
  • Laddar…
J Jontha sagde:
Hvad er værre end enkeltgips som væg? Jo, dobbeltgips! Hvor sjovt må I have det med montering, eller bare sådan en ting som at hænge et billede op. Rawlplug og grimme lappeløsninger overalt.

At have 45-regler på dobbeltgips lyder bare forfærdeligt. Jeg mener, hvad er det for et badeværelse egentlig? Tænkte du at vaske hænderne efter en tur på toilettet? Det går ikke at hænge en håndvask op i noget gips, især når det er 45-regler. Hvad sker der, når nogen har formået at tisse ned ad væggen nogle gange, og gipset falder sammen?
Ojojoj… meget had mod gips. Lavet for mange gipsfigurer som barn?

Det går helt fint at hænge ting op i gips. Du skal nok have sten-vægge, så du kan føle dig tryg.

Det går jo også at regle, så du kan hænge op, hvad du vil. Men spørgsmålet handlede ikke om gips eller ej.

Desværre er der altid nogen, der skal fremføre deres egen mening det forkerte sted. Jeg har forklaret, hvorfor det bliver gips overalt.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz sagde:
Skal lave om to vægge, og det bliver et lille toilet (ca. 90x120). Jeg vil sætte dobbeltgips overalt, da resten af huset har den standard.

Hvor stor forskel gør det at have 70 i stedet for 45 reglar. Bliver det meget mere stabilt med 70, så vælger vi det, men hvis man kan spare lidt plads, er det jo ikke dårligt.

Vil dog ikke have en fleksibel væg eller mærkelige lyde.
45 reglar og 12mm plyfa + gips giver meget stabile vægge og sparer lidt plads. Det bliver desuden lettere at montere ting på væggene. OSB er noget skidt, når det gælder ting, der skal monteres på vægge. OSB er ikke meget at skrue i.

Jo det er vel selvfølgelig det bedste men ikke det billigste.

Nu består hele huset af dobbeltgips så det vil fortsætte sådan. Bortset fra måske når vi renoverer badeværelset. Men der er vi ikke endnu.

Vi har flyttet på døren så nu gør det ikke noget for vasken og adgangen hvis væggen bliver 70 med dobbeltgips på begge sider. Så det føles som en god løsning for os.

Dr Benz Dr Benz sagde:
Jo det er vel såklart det bedste men ikke det billigste.

Nu består hele huset af dobbeltgips, så det kommer til at fortsætte sådan. Bortset fra måske, når vi renoverer badeværelset. Men der er vi ikke endnu.

Vi har flyttet døren, så nu gør det ikke noget for vasken og tilgængeligheden, hvis væggen bliver 70 med dobbeltgips på begge sider. Så det føles som en god løsning for os.
Det er jo muligt at sætte en 12mm krydsfiner op til et vist niveau og derefter lægge en gipsplade på den øvre del, hvor intet skal hænge/monteres. Sådan at der bliver dobbeltgips oppe bagved et lag og krydsfiner nedenunder bag slutpladerne. Så sparer man lidt på krydsfinerpladerne.

AXS
Skulle ikke bygge væg med 45x45, men 45x70 på "forkert" måde kan være okay, hvis hver centimeter tæller.

45x45 plejer ofte at være meget skæve, ikke godt at bygge med...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.