Hej!

Jeg skal i gang med at renovere den gamle betontrappe til foråret.

Tænker at fjerne de gamle fliser, derefter vil jeg reparere skaderne efter at have arbejdet med boremaskinen samt støbe cirka 3 cm op for senere at lægge udendørs klinker, der er 2 cm, hele stykker i det mindste over trinene for at mindske antallet af fuger.

Jeg har svært ved at finde en beton, der kan støbes uden at bruge form. De fleste typer fiberbeton ser ud til alligevel at kræve forskalling. Det jeg ellers har set, er primært reparationsbeton som for eksempel weber rep 45, men dette virker ikke helt let at få fat på som lægmand, det er dyrt, og det er uklart, om man egentlig kan støbe højere end blot hulrum.

Er der nogen, der har tips til beton, der kan bruges til dette formål uden forskalling?

Vedhæfter billeder for tydelighed! De fliser, der ligger nu, er 5 cm i højden.

Tak på forhånd!
/David

• Billede af en gammel betonstrappe med flere trin, der viser eksisterende fliser og delvis skadet kant. Rød murstensvæg og hvidt gelænder ses også.
  • Billede af en brun hoveddør med fire trin foran, belagt med lyse fliser. Midterste trin har tydelige skader og revner. Flisegulv ved indgangen.
  • Murtrappe med brune fliser foran en hoveddør; skader på trin viser behov for renovering. Alternerende fliser og en grå murstensvæg i baggrunden.
Jeg ved ingenting om reparationsbeton bortset fra at de fleste steder, der har et lidt større sortiment, kan bestille hjem, hvad du vil have. Skal du bruge mindre mængder, skal du blot være ude i god tid.

Må jeg spørge, hvorfor du ikke vil formatere? Du sparer en del hovedpine, og slutresultatet bliver nok både bedre og billigere.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
P
D David Andreas sagde:
Hej!

Skal tage fat i renovering af den gamle betontrappe til foråret.

Tænker at bryde de gamle fliser væk, så vil jeg reparere skaderne efter jeg har arbejdet med brydemaskinen samt støbe op cirka 3 cm for derefter at lægge udendørs klinker, som er 2 cm, hele stykker over i hvert fald trinene for at mindske antallet af fuger.

Jeg har svært ved at finde en beton, som kan støbes uden at bruge form. Flere typer fiberbeton ser alligevel ud til at kræve formsætning. Ellers har jeg set reparationsbeton fx weber rep 45, men dette ser for en lægmand ikke helt nemt ud at få fat i, det er dyrt og uklart, om man egentlig kan støbe højere end blot hulrum.

Nogen der har tips til beton, som kan anvendes til dette formål uden formsætning?

Vedhæfter billeder for tydelighed! De fliser, der ligger nu, er 5 cm i højden.

Tak på forhånd!
/David
Rep 45 er en reparationsmørtel, der lægges på som puds, kan reparere fra ca. 5-50 mm i et lag og indeholder kun ballast om 0-2 mm..
Der findes ingen støbebeton, som kan hældes i uden at have en form eller noget andet, som stopper betonen fra at løbe..

K Kimpaann sagde:
Må jeg spørge hvorfor du ikke vil forme? Du sparer en del hovedpine og slutresultatet bliver nok både bedre og billigere
Helt enkelt mangel på kompetence. Måske er det enkelt i sig selv, men min tanke er, at alle trin, der kan fjernes, når man er nybegynder og kan forenkle ting, er gode. Hvordan pokker gør man for at fastgøre formen godt, når trappen er konstrueret som den er?

Er fuldt ud klar over, at genveje sjældent er løsningen til et godt og holdbart slutresultat, så hvis det er det, der kræves, må man bare lære sig!

Bedste svar

D David Andreas sagde:
Helt enkelt mangel på kompetens. Måske er det simpelt i sig selv, men min tanke er, at alle trin der kan fjernes, når man er novice, som kan forenkle, er gode. Hvordan pokker gør man for at fastgøre formen godt, når trappen er konstrueret som den er?

Er fuldt ud bevidst om, at genveje sjældent er løsningen til et godt og bestandigt slutresultat, så hvis det er det, der kræves, må man bare lære sig det!
Nogen gang er altid den første!☺️
Første gang til trods, så er jeg temmelig overbevist om, at slutresultatet og holdbarheden vil blive meget bedre, hvis du former.

For at støbe op dine centimeter med form skal du begynde med at rengøre overfladen så godt som muligt. Fej af/støvsug op affald og støv. Så køber du primer og ruller/pensler på de overflader, der skal støbes.

Da du ikke skal ændre dybden på trinene kan du sætte formfiner på forkanten af hvert trin og selvfølgelig langs den kortside, der vender udad.
Bor ned nogle stænger/skruer på hvert trin, så betonen har noget at fæste i, så du undgår, at den eventuelt deler sig på grund af frostspængning eller lignende.
Spørgsmålet er, om du skal spille på den sikre side og lægge et tyndt armeringsnet ind. Hvis jeg gjorde det hos mig selv, ville jeg kun lægge det ind, fordi det er meget surt at opdage efter, at det ville have været nødvendigt.

For at sætte krydsfinerspladerne fast anbefaler jeg:
https://www.bauhaus.se/spikplugg-6x...RG-iD4MGxiUhocjxCb-juHu_vIQwVT40aAoFlEALw_wcB

De huller, der bliver tilbage efter pluggen, kan du let spartle igen med betonspartel fra et valgfrit mærke. (Ardex er meget godt, men dyrere end mange andre producenter)

Senest redigeret:
  • Synes
hampasnöret
  • Laddar…
K Kimpaann sagde:
Der er altid en første gang!☺️
Første gang til trods, så er jeg temmelig overbevist om, at slutresultatet og holdbarheden vil blive meget bedre, hvis du former.

For at støbe op dine centimeter med form skal du begynde med at rengøre overfladen så godt som muligt. Fej/skub skræp og støv væk. Derefter køber du primer og ruller/pensler på de overflader, der skal støbes.

Eftersom du ikke skal ændre dybden på trinene, kan du sætte formfiner på forkanten af hvert trin og selvfølgelig langs den kortside, der vender udad.
Bor ned nogle stænger/skruer på hvert trin, så betonen har noget at bide i, og du undgår, at den eventuelt deler sig på grund af frosttryk eller lignende.
Spørgsmålet er, om du skal tage det sikre før det usikre og lægge et tyndt armeringsnet ind. Havde jeg gjort det hjemme hos mig selv, ville jeg have lagt det i, bare fordi det er rigtig ærgerligt at opdage, at det var nødvendigt efterfølgende.

For at fastgøre finerskiverne anbefaler jeg:
[link]

De huller, der bliver tilbage efter pluggen, kan du nemt spartle igen med betonspartel fra et valgfrit mærke. (Ardex er meget god, men dyrere end mange andre producenter)
Forsøgte at redigere for langt bagefter, så det bliver et indlæg mere. Mellemrummet, der opstår, når du fjerner de forreste forme, kan du med fordel spartle igen eller lade sideformen blive siddende og støbe mellemrummet dagen efter, da du alligevel skal beklæde trinene.

Alternativt kan du sætte formen 35 mm over den overflade, du vil hæve (trinet), så undgår du mellemrummet og alt det ekstra, der følger med det.

Senest redigeret:
K Kimpaann sagde:
Forsøgte at redigere for længe efter, så det bliver et nyt indlæg. Glippen som opstår, når du fjerner de forreste forme, kan du med fordel spartle eller lade sideformen sidde tilbage og støbe igen dagen efter, da du alligevel skal beklæde trinnene.

Alternativt kan du sætte formen 35 mm over overfladen, du vil hæve (trinnet), så slipper du for glip og alt det ekstra, der kommer ud af det.
Super! Tak for utroligt udførligt svar! Vil følge din plan direkte!

• Synes
Kimpaann
  • Laddar…
Er bare at skrive, hvis der dukker op nogle spørgsmål eller overvejelser! Stort held og lykke med trappen og betragt dit mesterværk med citatet fra Lotta på Bråkmakargatan "jeg kan så meget, jeg kan nok alting når jeg tænker efter" ☺️

• Synes
David Andreas og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.