Hej alle husejere! Håber nogen vil berolige en nervøs snart husejer...

Vi har for nylig fået vores hus opført (det er et nøglefærdigt hus, der kom i moduler, og taget er færdiglagt). Vi har været inde og kigge, og der har været masser af frost langs væggene. Man har kunnet skrabe frosten væk med fingrene. Nu har temperaturen nået over nul, og frosten er blevet til fugt.

Huset blev rejst i midten af december og har stået koldt siden da. Ingen tørring eller affugtning... Tømrerne siger, at de kommer og sætter ind for tørring i næste uge, men kan det virkelig være godt, at konstruktionerne står og bliver så fugtige?

Tømrerne påstår, at huset er tæt (men vi kan jo se, at det er helt åbent oppe, hvor spærmene ligger an mod ydervæggene.....) Vi overvejer at sætte vores egen affugter ind, men det nytter vel ikke, når huset ikke er tæt? Desuden er det vel ikke OS der skal stå for sådan en omkostning, når vi har købt et nøglefærdigt hus for at slippe for at håndtere det hele....

Hvad siger I kloge derude? Kan vi være rolige og lade det stå til næste uge?

Hej!
Er der nogen isolering i vægge eller tag?
Hvornår blev betonpladen færdiggjort?

bamyl sagde:
Hej!
Er det nogen isolering i vægge eller tag?
Hvornår blev betonpladen færdig?
Hej! Der er isolering overalt, og gipsen er på plads. 29/11 var pladen færdigstøbt!

catherineb sagde:
Hej alle husejere! Håber nogen vil berolige en nervøs snart husejer...

Vi har for nylig fået vores hus opført (det er et nøglefærdigt hus, der kom i moduler, og taget er færdiglagt). Vi har været inde og kigge, og der har været fuldt af frost langs væggene. Man har kunnet skrabe frosten væk med fingrene. Nu er temperaturen over nul, og frosten er blevet til fugt.

Huset blev rejst midt i december og har stået koldt siden da. Ingen tørring eller affugtning... Tømrerne siger, at de kommer og sætter ind til tørring i næste uge, men kan det virkelig være godt, at stammerne står og bliver så fugtige?

Tømrerne påstår, at huset er tæt (men vi kan jo se, at det er helt åbent oppe ved spærret, hvor det ligger an mod ydervæggene.....) Vi overvejede at stille en egen affugter ind, men det er vel ikke umagen værd, når huset ikke er tæt? Desuden er det vel ikke OS, der skal stå for en sådan omkostning, når vi har købt et nøglefærdigt hus for at undgå at skulle ro med det hele....

Hvad siger I kloge derude? Kan vi være rolige og lade det stå til næste uge?
Underligt ikke at sætte varme ind med det samme, det er ikke godt for gips, der har en tendens til at få sort skimmel på overfladen, når det bliver fugtigt. For resten af stammerne er det ingen større fare, vil jeg sige, det tørrer.
Men generelt plejer det at være vigtigt at få varme på straks, ikke mindst for at betonen skal nå at tørre inden gulvlægning og tætningslag.

Åh, hvor besværligt! De har muligvis ikke tændt for gulvtørring eller varme på pladen?

Der er ingen varme eller tørretumbler overhovedet. Vi skrabede også frost fra pladen, da vi var der sidst, men nu er det vel vand i stedet...

Min lekmandsmæssige vurdering siger, at det nok ikke er noget nævneværdigt problem.

Vores uopvarmede garage har stået omtrent tilsvarende i 20-30 år nu...
Gipsen har fået lidt misfarvninger, og måske nogen mugplet. Hvis det er mugpletter så er de så få og så ubetydelige at når man har lagt et lag maling ovenpå så er det ikke noget problem længere.

Mug vokser jo kun ved plusgrader, og ved nogen enkeltstående meget langsomt.

Når man googler, er der utroligt meget information om, hvor mugbenægtet gips er, deraf vores bekymring. Nu har vores hus stået og fryst / tøet / fryst / tøet alt mellem -26 til +8 grader siden 29/11. Føles ikke som om det er OK.

Tænker også, at en garage er en anden ting end et beboelseshus, men hvad ved jeg.

Oldboy sagde:
Min lekmandsmæssige vurdering siger, at det nok ikke er noget nævneværdigt problem.

Vores uopvarmede garage har stået nogenlunde tilsvarende i 20-30 år nu...
Gipsen har fået lidt misfarvninger, og måske nogle mugpletter. Hvis det er mugpletter, så er de så få og så ubetydelige, at når man har lagt et lag maling ovenpå, er det ikke et problem længere.

Mug vokser jo kun ved plusgrader, og ved nogle få meget langsomt.

Tænker heller ikke, at der skulle opstå skimmel nu, men hvis man bygger med fugtige gipsplader, kan det måske tage flere år, inden man begynder at lugte skimmel, og på det tidspunkt er det jo bare at skifte hele skidtet. Ikke rigtig, hvad man havde tænkt, når man har betalt for et nyt hus :(

Hvad siger hussælgeren om dette? Har byggeriet stået stille uden igangværende arbejde siden midt i dec?

Ja, det har stået stille siden omkring 20/12.

Jeg har talt med en af de ansvarlige hos producenten, og han sagde, at det ikke var noget at bekymre sig om, og at "snedkerne kommer jo næste uge, og så når det jo at tørre, indtil malerne kommer".

Jeg har henvendt mig til sælgeren, som vi har haft mest kontakt med under processen, og han har lovet at tage dette med de berørte. Så håber, at han kan hjælpe os igennem dette...

Ok, det værste der sker er jo, at I skal udskifte de gipsplader, der er beskadigede, det vil sandsynligvis forsinke nogle dage, men jeg tror ikke, det er værre end det.

Hvis de ikke har tænkt sig at gøre det så? :/

Hold øje med, hvad der sker, tag billeder, tal med pladschef og hussælgeren, så der ikke opstår misforståelser.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.