Jeg planlægger at sætte en skillevæg op for at dele et større rum i to. På gulvet ligger der egetræsparket. Kan jeg rejse væggen på parketten, eller skal den deles/tages bort?
 
B beerfueled sagde:
Jeg planlægger at opsætte en indvendig væg for at opdele et større rum i to. På gulvet ligger der egetræsparket. Kan jeg rejse væggen på parketten, eller skal den deles/tages bort?
Vil du kunne gendanne rummet senere? Ellers kan det jo være fordelagtigt at fjerne parketten. Så bliver det nemmere, hvis du engang vil skifte gulv.
 
T Tompafix sagde:
Vil du kunne gendanne rummet senere? Ellers kan det jo være fordelagtigt at fjerne parketten. Så bliver det nemmere, hvis du en gang vil skifte gulv.
Det kan man jo overveje, tak for det. Men jeg har svært ved at forudse, hvilket der ville ske først, gulvskifte eller nedrivning af væggen.

Findes der nogen ulempe ved konstruktionen, som at væggen låser det flydende gulv, så det begynder at knirke (det er jo dog stadig løst mod de øvrige vægge, sidder kun fast i midten under den nye væg). Der er "trinstøjsisolering" under parketten ifølge tegningen (hus fra 2013). Er der nogen risiko for, at væggens tyngde presser det sammen, og hvad kan det i så fald føre til?

Jeg skal vel tilføje, at "stort" er relativt. Rummet, der skal deles, er lidt over 25 kvm med trappen, der kommer op i det ene hjørne. Rummet, jeg skal dele af, bliver knap 10 kvm.
 
B beerfueled sagde:
Det kan man jo fundere på, tak for det. Men jeg har svært ved at forudse, hvad der skulle ske først, gulvskiftet eller nedrivelse af væggen.

Er der nogen ulempe i konstruktionen, som at væggen låser det flydende gulv, så det begynder at knirke (det er jo dog stadig løst mod øvrige vægge, sidder kun fast i midten under den nye væg). Der er "trinlydsisolering" under parketten ifølge tegningen (hus fra 2013). Nogen risiko for, at væggens tyngde presser det sammen, og hvad kan det i så fald føre til?

Jeg bør vel tilføje, at "stort" er relativt. Rummet, der skal deles, er godt 25 kvm, med trappen som kommer op i det ene hjørne. Rummet, jeg skal dele af, bliver knapt 10 kvm.
Trinlydsdæmpningen er der ingen problemer med, at den presses sammen. Problemet, der kan opstå, er låsningen af gulvet. Det er imod lægningsinstruktioner for gulv.
 
Jeg gjorde præcis det for et år siden med hjælp fra en ven, der lød overbevisende i at "det er roligt, det skal nok gå godt dette". Har ikke set nogen tendenser til problemer endnu (men 1 år er jo ikke så længe heller..)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.