Vi bygger om vores køkken og skal bygge en ny væg foran et hjørne. Den nye væg skal ligge ca. 45 grader mod skorstenen. I den anden ende af den nye væg er der en almindelig trævæg (Skal have en hjørnepejs foran væggen.) Vi har tænkt, at det "bare" er at lave en ramme og så sætte gipsplader på, men så gik det op for os, at træramme mod skorstenen vist ikke er tilladt... Kan man sætte en mineritplade først mod skorstenen og så fastgøre trærammen? Eller hvordan kan vi ellers løse det?

Hallo,

Her kan du få lige så mange FORSKELLIGE svar, som der findes skorstensfejermestre...

Havde samme dilemma. På nettet fandtes alt for mange divergerende svar, så jeg ringede det lokale firma. Fik nogle svar. Da jeg så ringede tilbage igen for supplerende spørgsmål, fik jeg helt andre svar. Ringede derfor op en tredje gang, og da var svarene omtrent de samme som ved anden samtale.

Man må ikke på nogen måde indklæde skorstenen, så det umuliggør at kontrollere tætheden. Det, jeg kunne gøre, var at regle ud med pladeregel (Og det var nok svaret på dit spørgsmål), og sætte gips. Men i loft og gulvliste skulle jeg lave huller ind til skorstenen for at kunne lede efter evt. røg.

Ellers kunne man lave inspektionslemme, så man kunne føre et kamera ind til inspektion.

"Skorstenens samtlige sider på samtlige etager skulle kunne inspiceres."

På en etage havde jeg allerede limet gips på den ene side af skorstenen. Det gjorde ham meget tvivlsom, da han ikke kunne se, om det var skorstenen, der var tæt, eller om det var gipsen/limen, der tætnede. Dog sluttede det med, at han ved inspektionen sagde, "Lige meget, vi må håbe, at der ikke bliver en læk her..."

Held og lykke
//Saabstefan

• Synes
Daniel Tulered
  • Laddar…
Nu har vi bygget væggen, så vi må håbe, at vi har gjort det rigtigt... Vi tjekkede med en skorstensfejer, og vi måtte bruge træregler, da der ikke gik nogen varme kanaler på den side.
Inspektion med kamera burde kunne udføres, hvor ventilatoren går gennem væggen, hvis det skulle blive nødvendigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.