Vi rejser konstruktionsrammen lige nu og startede i sidste uge og har nået at fixe tagreglerne uden at det overhovedet har regnet.
Ca 1/4 af tagpanelet (eller hvad det nu kaldes) nåede tømrerne at montere på tagreglerne, inden regnen kom i eftermiddag.
Desværre havde tømrerne ikke store nok presenninger og var heller ikke hurtige nok til at få dem op.
Heldigvis er sektionerne beskyttet med plast eller er sømmet til med brædder.
Der sidder også en slags fugtsikker gipsplade lige bag yderpanelet på ydersiden af vægkonstruktionen, så der føler jeg ingen bekymring.

Følgende dele er pt. våde:
-Spånpladegulvet på førstesalen har store pytter.
-Uldfiberen på førstesalen mod ydervæggen er også våd, gælder kun i hjørnerne, hvor fabrikssikringen er revet op ved samling.
-Uldfiberen i loftet mellem under/overetagen er lidt våd der, hvor der endnu ikke sidder spånplader.
-Tagpanelet (den del der er kommet op), som man lægger tagpap på, er godt vådt på oversiden.

Skal man rive nogle af disse dele bort og erstatte dem med nye, tørre dele?
Eller kan man regne med, at det meste tørrer op med tiden?
Det føles jo ikke specielt godt at have våd uldfiber, så den overvejer jeg at rive ud!
Og kan man lægge tagpap på et vådt panel, eller skal det være tørt?

Lad dem tætne det først, så der ikke bliver flere skader.

Derefter ind med varme og ud med den fugtige isolering.

Ikke optimalt at lægge pap på et fugtigt undertag, men det er meget svært at være sikker på at undgå regn på denne årstid. Hvis der ikke er noget under råspånten, der hindrer ventilationen, kan det tørre ud med varme, men det tager lidt tid.

Hvis det er et færdigt mellemgulv, så fjern isoleringen og eventuelle diffusionsspærrer, så mellemgulvet tørrer ud. Hvis spånpladen har svulmet, skal den skiftes.

Her bør du rådføre dig med din KA og høre, hvad hustillverkaren siger.

/Kent

Jeg var selv der i går morges og dækkede over de dele, som tømrerne ikke selv havde gjort.

Derefter kiggede jeg lidt nærmere på, hvad der var blevet vådt, og ifølge byggelederen skal gulvspånpladerne tåle vand (der skal være en form for imprægnering i dem).
Isoleringen, som var våd, var kun våd mod indersiden og tørrer sandsynligvis op, vi må tjekke, inden vi sømmer igen, så den er helt tør.

Det værste vurderer jeg at være rupløjel, som delvist så havnede midt i regnbygen og som nu er dækket med tagpap.
Ifølge byggelederen må man ikke sætte varme på nedefra, for så "eksploderer" og løfter rupløjelet, siger han.
Jeg har ikke fået nogen god forklaring på, hvad han mener, men fugten skal have lov til at vandre ud langsomt, mener han og da uden varmeforsyning nedefra.

Jeg tog KA derhen i går eftm., som vurderede, at der ikke var nogen fare for fugtskader.
Så nu er jeg rolig og kan sove godt om natten igen... :-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.