Hej!

Første spørgsmål i forummet så vær venlig at meddele, hvis jeg har placeret det helt forkert.

Vi har efter oversvømmelsen i efteråret fået kælderen renoveret, ikke helt færdigt endnu. De har flydende spartelmasse i flere rum inklusive hallen hvor trappen går ned fra stueetagen. Sønnen siger nu, at det ikke er ok, at det sidste trappetrin ned mod gulvet er væsentligt mindre højt end de andre ifølge den byggenorm, der findes. Er der nogen, der ved, hvordan det ligger til?

Der har været meget omkring renoveringen med en del spørgsmål, og alt er ikke færdigt endnu, søger jeg svar, kommer ofte dette forum op med kloge svar, så jeg håber, at nogen ved lidt mere om dette, før vi siger ok til renoveringen.

Mvh Diana
 
Det meste omkring trapperegler er kun anbefalinger, eller ”bør”.
Men uanset hårde regler, synes det ikke fagmæssigt at bygge en trappe med varierende trinhøjde.
 
BirgitS
Er det samme trappe som før, så højdeforskellen for nederste trin kun afhænger af, at man har hævet gulvet?

Velkommen til forummet også!
 
Der er meget, der ikke er helt professionelt, som jeg oplever det. Vi bor i Gävle, og mange blev ramt af oversvømmelsen, så selv almindelige firmaer har taget mange håndværkere ind, hvor man kan spekulere på, hvor uddannede de er.
 
BirgitS BirgitS sagde:
Er det samme trappe som før, så at højdeforskellen for det nederste trin kun skyldes, at man har hævet gulvet?

Velkommen til forumet også!
Tak!

Det er kun det nederste trin, der nu er væsentligt mindre højt. Jeg vil bare forsikre mig om, at der ikke kan blive noget rod omkring sådanne ting den dag, vi sælger.
 
BirgitS
Det er jo ret umuligt at vide, om en potentiel køber vil springe fra købet, fordi det sidste trin har forkert højde. Du kan jo spørge en mægler.

Jeg tror næppe, at I kan få igennem, at firmaet skal skifte trappen, da det er meget dyrt. Er håndværkerne der via forsikringsselskabet?
 
BirgitS BirgitS sagde:
Det er jo ret umuligt at vide, om en potentiel køber vil springe fra købet, fordi det sidste trin har forkert højde. Du kan jo spørge en mægler.

Jeg tror næppe, at I kan få gennemført, at virksomheden skal udskifte trappen, da det er meget dyrt. Er håndværkerne der via forsikringsselskabet?
Jeg tænker mest på, om det er forkert rent byggeteknisk, og om en køber vil hæfte sig ved det. Håndværkerne er der via forsikringsselskabet, og jeg har en kontinuerlig kontakt med alle involverede. Mit spørgsmål er grundlæggende, om det er ok at bygge sådan her ud fra bygregler.
 
A AnnaDianaK sagde:
Jeg tænker mest på, om det er forkert rent byggeteknisk, og en køber vil hæfte sig ved det. Håndværkerne er der via forsikringsselskabet, og jeg har en kontinuerlig kontakt med alle involverede. Mit spørgsmål er i bund og grund, om det er ok at bygge sådan her ud fra byggeregler.
Se bbr 8:232, trapper med afvigende trinshøjde bør ikke forekomme. Hvor det ikke er muligt, bør det kontrastmarkeres. Så ud fra gældende byggeregler: det er ok, men ikke optimalt.
 
  • Synes
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS
Når man bygger en ny trappe gør man ikke så selvfølgelig, men der er nok mange som ændrer gulvhøjden på etagen eller lægger parket oven på de eksisterende trin og dermed får højden til at afvige for det første eller sidste trin.
 
I har ret. Jeg slipper overvejelserne om dette, der er meget andet også at fokusere på, når en hel kælder totalrenoveres. Mange tak for svaret!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.