Behøver at snedkerere en bedre måde at løfte bilerne i garagen. Har i dag fire tredelte ramper, som man skal lægge under i etaper, så man får alle fire hjul op. Det ville være bedre at kunne løfte med donkraft.
Bilens forhjul på træplanker, der bruges som rampe i et garageprojekt for at teste løftekapaciteten af en 45x120 træplanke.
Lavede en lille test med en simpel 45x120 "på den forkerte måde" og kørte en bil op. Den bøjede sig højst 3 mm. Troede, det ville gå galt med den frie længde, men ikke! Der var cirka en halv meter frit og 500 kg.

Ville gerne bygge som nedenfor, så man kører alle fire hjul op på en konstruktion som nedenfor, ved hjælp af fire mindre aftagelige ramper. Derefter ind med donkraften og løfte op, samt afslutte med at skyde et antal sammenkoblede reglar ind, som man sænker vægten ned på. Færdig. Bredde >265 mm. Åbning til donkraft < 300 mm.
Føles alligevel spinkelt med 45 mm (120+145)?

Jeg skal kunne opholde mig under bilen! Regner med at indsætte bukke også for resten.

Tegning viser en orange bilrampe konstruktion med plads til en donkraft under. En blå cirkel ovenpå symboliserer bilens hjul.

Findes der nogle simple formelsamlinger til dette (punktlast)? Jeg kan regne, hvis jeg har noget at gå ud fra.

Alternativt kan jeg købe limtræ 66x315 hvilket bliver en passende stor platform. Så føles beregning unødvendig...?

Forkert forummedlem??

Bilen står på en trærampe bestående af flere lag af træplanker, placeret på en brolagt gårdsplads. Døren er åben.
Dagens løsning hæver godt nok 203 mm men det tager et stykke tid at køre op, og det hele tager plads, når det ikke bruges.

Senest redigeret:
Hvad er det for en bil, en Skoda, SEAT eller Fiat?

Køb en SUV, så får du gratis "løft".

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Hvad er det for en bil
Nu tror jeg KOW er træt!
Ser han ikke propeller logoet i hjulnavet?
images

• Synes
ricebridge og 1 anden
  • Laddar…
Haha. :)
Det skal virke for biler med normal frihøjde.
Dette er i nærheden af min tanke. Men ser lidt spinkelt ud.

Der findes en amerikansk variant af det der
Man kører op, så ind med donkraften og pumper op til den rette højde og låser

thomas33 thomas33 sagde:
Nu tror jeg KOW er træt!
Ser han ikke propeller logoet i hjulnavet?
[bild]
Jo, jeg så det. Men sådanne fælge kan man vel til og med sætte på en Volvo?

(Kører selv en riskoger, en Honda)

PS
Ved I forresten hvad man kalder BMW og AUDI her i mine trakter?

PS 2
Forresten, hvorfor skal man i det hele taget løfte bilen op?

vcx
Billede af en opslag med komplekse matematiske formler og diagrammer relateret til strukturel analyse og bjælkebøjning fra en ingeniørbog.

Værsgo! Desværre kan jeg ikke huske, hvad bogen hed, men den fandtes på mit lokale bibliotek for 6 år siden...

• Synes
martin43
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jo, jeg så det. Men sådanne fælge kan man vel til og med sætte på en Volvo?

(Kører selv en riskoger, en Honda)

PS
Ved I forresten, hvad man kalder BMW og AUDI her i mine trakter?

PS 2
Forresten, hvorfor skal man overhovedet løfte bilen?
  1. Kan man sikkert. Man kan sætte en BMW-motor i en Volvo også, eller hvorfor ikke en BMW original advarselstrekant i en Honda, foreslået monteret i bagruden?
  2. Nej, men sandsynligvis noget fordomsfuldt som helt mangler indsigt, og som ikke fører tråden fremad.
  3. For at udføre vedligeholdelse?

• Synes
mawno
  • Laddar…
De fleste ramper tager plads og er klodsede. Hvis man vil op en smule, bliver de desuden ret store; ellers bliver vinklen for skarp for almindelige biler.

Med en fin belægning som på billedet ville jeg bruge en garagedonkraft og fire bukke.

• Synes
corre
  • Laddar…
Præcis sådan! Derfor vil jeg lave en bedre variant. Jeg har flere solide donkrafte og støttebukke. Men knækket er, at det kræver et antal omgange og tricks, før bilen er oppe på alle fire. Specielt da man ikke kan hejse med donkraften og derefter indsætte støttebukken der, hvor man lige har hejst. Vil helst løfte i de rigtige løftepunkter (og ikke på differen) også.

Vil også gerne beskytte mig mod en evt. katastrofe pga. skjult rust eller lignende. Står bilen på hjulene (undtagen det, man arbejder med, hvis det nu er et sådant job) føles det trygt.

Jeg har skiftet en forvogn før i garagen, og det gik meget bedre, end jeg havde håbet på (er nybegynder). Så nu vil jeg kunne skifte en kobling f.eks. ;)

Det bemærkes også, at der er stor forskel på at køre op på to ramper sammenlignet med fire.

Jeg ville nok ikke have ønsket at løfte under hjulene med donkraft, der er lidt for mange ting, der kan bevæge sig. Måske er jeg bare nervøs, men jeg har haft min del af kollapsende donkrafte og biler, der vælter rundt på indkørslen...

Det ligner en E39? Så er der et løftepunkt under motoren, og du kan løfte i bagvognsbjælken (hvis du ikke vil løfte i differentialet), og så kan du placere bukke på de almindelige donkraftfæster. Hvis du har sportchassis, kan det være lidt svært at nå løftepunktet under motoren, hvis du ikke har en lav donkraft, men det er nemt løst med en planke eller to.

• Synes
martin43 og 1 anden
  • Laddar…

• Synes
martin43
  • Laddar…
Tak for svaret!

Ja, E39, jeg har gjort som du skriver tidligere (efter at have kørt op på nogle reglar). Det fungerer, men er lidt besværligt. Meget godt løftepunkt foran!
Problemet er, at jeg ikke kun har E39'eren. ;)

Har også overvejet det der med at løfte under hjulene. Forhjulene specielt kan jo rulle frit! Samtidig vil ingen være under bilen i dette øjeblik, så jeg kan nok acceptere lidt risiko der. At hejse under når man skal op højt føles heller ikke altid optimalt. Jeg kan også svejse en større tallerken på donkraften med samme bredde som donkraftens forhjul.

Den store fordel med det hele ville være hurtigt at komme op i større højde og så kunne sikre med bukke også. Når man hejser i løftepunkterne, skal hjulene jo først fjedere ud.

Det er nok som vanligt. Man må lave en prototype og teste lidt for at se, om det er en gangbar vej eller ej.

De hydrauliske ramper ser spændende ud!
Jeg undrer mig om det virker at bruge fire styk!
Hvis de ikke går synkront, vil man jo skubbe bilen af. Så går det ikke at skifte over til pallbockar i øvrigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.