Jeg skal flytte og bygge nye vægge til et soveværelse. Midt i huset står skorstenen, og tre vægge af stående planker forbinder mod skorstenen. To af disse er nu revet ned, men skal bygges op igen.
Jeg har forstået så meget, at eftersom disse blev bygget, da gamle (eller rettere ingen) brandregler gjaldt, er det okay, at de står direkte mod skorstenen. Men hvordan skal jeg gøre nu, når jeg bygger dem op igen? Jeg har kunnet læse mig til, at intet brændbart materiale må udsættes for mere end 85 grader. Skorstenen er ikke kold, men bliver aldrig så varm, at jeg ville være bange for, at den bliver 85 grader på overfladen. Desuden forbindes jo væggen mod skorstenen på så få og små flader, at varmen ventileres godt væk.
Spørgsmålet er så, om jeg må sætte brændbart materiale direkte mod skorstenen, så længe ovenstående er opfyldt?
Et sted har jeg læst noget om, at man skal have 10 cm til brændbart. Er det taget ud af luften? Jeg vil helst ikke arbejde med gips og andre cementbaserede plader, når jeg bygger. Findes der veje uden om dette?
Taknemmelig for svar.