Hej,
Har en væg med "dør", som jeg gerne vil lukke af.
Væggen er ca. 7 cm i letbeton med armeringsjern.
Er det bare at sætte fast reglar rundt indeni indgangen og så fastgøre plader på det??
Hvilke slags skruer skal jeg fastgøre reglarne med? Jeg har brugt sømplugs 8x80 før, men synes væggen er for tynd til det, eller hvad ville I bruge??
Taknemmelig for alle svar
Har en væg med "dør", som jeg gerne vil lukke af.
Væggen er ca. 7 cm i letbeton med armeringsjern.
Er det bare at sætte fast reglar rundt indeni indgangen og så fastgøre plader på det??
Hvilke slags skruer skal jeg fastgøre reglarne med? Jeg har brugt sømplugs 8x80 før, men synes væggen er for tynd til det, eller hvad ville I bruge??
Taknemmelig for alle svar
Jeg ville bruge de letbetonskruer som Essve og andre har. Ingen plugg, sidder som bjerget. Men jeg er usikker på at blande træ og sten på denne måde. Det bliver svært at få til overfladen på en god måde uden at det sprækker i samlingen. Bedre at mure op med passende sten i stedet, leca findes måske i den rette dimension.
Væggen er ca. 7cm, træplade 12mm + gipsplade 13mm = 2,5cm.
Og man må vel gøre det på begge sider, så reglen kan kun være 2cm !!
Den ene side af væggen vender mod gangen, og der vil jeg have den hårdt og stabilt, derfor træ + gips.
Den anden side vil blive dækket, tror jeg, af et garderobeskab.
Og man må vel gøre det på begge sider, så reglen kan kun være 2cm !!
Den ene side af væggen vender mod gangen, og der vil jeg have den hårdt og stabilt, derfor træ + gips.
Den anden side vil blive dækket, tror jeg, af et garderobeskab.
Som MathiasS skriver oven, så når du skal regl en åbning i letbeton med træregler, er det vigtigt at være opmærksom på, at disse vil bevæge sig i "utakt" med letbetonen, så det er sandsynligt, at du får revner, hvor åbningen har været, som varierer med årstiderne. Hvis du tænker på at sætte tapet, vil det sandsynligvis ikke kunne ses igennem, da det optager en del bevægelser, men hvis du havde tænkt dig at male, skal du armere overfladen før maling. Risikoen for revner er der stadig.
Du kan mindske bevægelser med stålregler, men da væggen er ret tynd, kan det være svært at få plads. Selvfølgelig kan du mure væggen til med letbetonblokke, hvilket jeg vil anbefale for at gøre åbningen helt usynlig fremover.
Du kan mindske bevægelser med stålregler, men da væggen er ret tynd, kan det være svært at få plads. Selvfølgelig kan du mure væggen til med letbetonblokke, hvilket jeg vil anbefale for at gøre åbningen helt usynlig fremover.
Stor risiko for revner selv med strimler.evoline sagde:
Strimler samt microlit eller lignende mindsker risikoen en smule men stadig en (efter min mening stor) risiko.
// Mats
Kan man bruge klippspik til plåtregler, for letbetonvæggen ??
http://beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=9882
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20841.aspx
http://beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=9882
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20841.aspx
Jeg satte en dør til med træregler og spån i letbetonvæg, og det revnede op i alle samlingerne efter et stykke tid, så lav ikke den fejl, som andre allerede har skrevet.
I min nye lejlighed åbnede jeg en tilmuret dør, og der havde de kørt træregler, som de skruede direkte i karmen og lod den blive siddende, derefter gips og strimler på, og der var ikke blevet nogle revner, hvad jeg kunne se. At fjerne en karm i en så tynd væg kan blive lidt problematisk, da den nok blev sat der før selve væggen blev lavet, og den kan så være sømmet med hovederne den "forkerte" vej, så der kan være en del at reparere med husfix eller lignende, hvis man bare brækker den af. Hvis du skal fjerne karmen, hjælper det at save den i mindre dele, og en bajonetsav med metalblad kan nemt klare sømmene uden indvirkning på væggen.
Jeg brugte samme metode, da jeg satte den anden dør til soveværelset, og flyttede simpelthen bare træreglerne, skruede dem fast, og derefter enkelgips og strimler på det. Håber på, at det klarer sig uden revner denne gang. Ellers kan man vel lime gips på hele væggen, hvis man har plads til det, så der ikke kan blive nogen revner. (Overlap så samlingerne ikke bliver på samme sted, som døren var.)
I min nye lejlighed åbnede jeg en tilmuret dør, og der havde de kørt træregler, som de skruede direkte i karmen og lod den blive siddende, derefter gips og strimler på, og der var ikke blevet nogle revner, hvad jeg kunne se. At fjerne en karm i en så tynd væg kan blive lidt problematisk, da den nok blev sat der før selve væggen blev lavet, og den kan så være sømmet med hovederne den "forkerte" vej, så der kan være en del at reparere med husfix eller lignende, hvis man bare brækker den af. Hvis du skal fjerne karmen, hjælper det at save den i mindre dele, og en bajonetsav med metalblad kan nemt klare sømmene uden indvirkning på væggen.
Jeg brugte samme metode, da jeg satte den anden dør til soveværelset, og flyttede simpelthen bare træreglerne, skruede dem fast, og derefter enkelgips og strimler på det. Håber på, at det klarer sig uden revner denne gang. Ellers kan man vel lime gips på hele væggen, hvis man har plads til det, så der ikke kan blive nogen revner. (Overlap så samlingerne ikke bliver på samme sted, som døren var.)
Jeg fjernede for ca. 16 år siden en dør i en bærende 150 mm letbetonvæg. Fjernede hele karmen. Satte 45*45 regler fast med skruer og plugs og gips og strimler. Derefter tapet i begge rum, og det ses i dette tilfælde ingenting.Edvuld sagde:
Det føles vel som om det døde gips er bedre i dette tilfælde end spån!
/Peter