Jeg har ledt her på forummet og googlet om emnet opreguleret væg og luftspalte i kælder. Det er nemlig sådan, at jeg overvejer at rive de nuværende opregulerede vægge ned i vores gildesal, hvor man har brugt træregler og isolering direkte mod ydervæggen. Sandsynligvis er fugtforholdene ikke helt i orden i disse vægge, selvom vi endnu ikke har mærket nogen lugt. Men... så kommer man til det med at gøre det rigtigt. Jeg læser, at man bør regulere med stålregler og efterlade en luftspalte mod ydervæggen. Derefter kan man sætte gipsplader op. Det er helt okay, så langt er jeg med. Derefter læser jeg flere tips om, at man skal have en luftspalte mellem loft, gulv og gipsvæg. Jeg begynder så straks at spekulere på, hvordan dette kan se ud?

Skal man have en synlig åbning øverst på væggen mod loftet? Eller skal man sætte en form for liste? Og er der ikke en risiko for, at der med tiden samler sig ekstremt meget støv bag væggen (altså mellem ydervæggen og gipsvæggen)? Støv bør jo rimeligvis med tiden kunne udgøre en grobund for skimmel?

Er der nogen, der har et billede eller mere information om, hvordan dette skal gøres korrekt? Måske endda så godt forklaret, at en idiot som jeg forstår? :)

• Synes
str2der
  • Laddar…
Samme overvejelse her!

Sjovt, jeg overvejer stadig, snart tre år senere :)

Læg et Nivell-gulv, der ikke går tæt op mod væggene. Stil pladereglerne på gulvet, isoler og monter mdf og derefter gips, men efterlad et par cm "luftspalte" mod loftet. Skjul denne luftspalte med en loftliste og monter en fugtstyret ventilator, så klarer du dig fint. Hvis du dog har kendte fugtproblemer i kælderen, der kommer udefra, så google Nivell-gulv og overvej deres løsning med ventilatorer etc.

Men jeg vil ikke have noget novelle gulv, gulvet skal være klinker eller tæppe. Ja, jeg ved, nogle siger nej til det. Men så må I starte en ny tråd om det. Jeg vil vide, hvordan jeg ventilerer væggene, hvis jeg sætter paneler på dem. Kører med metalprofil med en træliste på for at skyde panelen i, går ikke helt ned til gulvet. Så jeg får ikke noget problem med loft eller gulvskinnen. Men vil jo gerne have panelen ned og op mod henholdsvis tingene. Så hvordan løser jeg det? Hul i loftlisten, er det nok? Hul i gulvsoklen? Hvordan fikser jeg luftrotationen, er det nødvendigt?

Jeg ved ikke, Kromo. Jeg ville ikke lægge væg-til-væg-tæppe direkte på det eksisterende kældergulv... Men HVIS du vælger Nivell systemet, kan du lægge væg-til-væg-tæppe på det, og du får rotation på luften i både vægge og gulv, problemet løst :-)

Så så jeg, at jeg skrev mdf i indlægget ovenfor, det skal naturligvis være osb...

AnneFi
Johnjohn2 sagde:
Jeg ved ikke, Kromo. Jeg ville ikke lægge tæppe direkte på det eksisterende kældergulv... Men HVIS du vælger Nivell systemet, kan du lægge tæppe på det, og du får rotation i luften i både vægge og gulv, problem løst :-)

Så så jeg, at jeg skrev mdf i indlægget ovenfor, skal naturligvis være osb...
Hvorfor ville du ikke have lagt tæppe direkte på betonen? Et tæppe, der slipper fugt igennem, er vel meget sikrere end at bygge gulvet ind?

Med Nivell, (eller lignende mærke), bygger man ikke gulvet ind.. Det bliver som en luftspalte mellem betonen og gulvet, hvilket er godt med tanke på fugt og fugtens "følgesygdomme". Hvis man absolut skal lægge noget direkte på betongulvet, vælg maling eller klinker.

Der er jo som sagt et hav af forskellige teknikker, men i problemet som kromo beskriver, ville jeg ikke have luftspalte mellem indervæg og ydervæg og så ignorere gulvet, men det er mig det :-)

AnneFi
Men at lægge tæppe er vel ikke værre end at lægge et tæppe på klinker?
Jeg synes klinker med varme, hyggelige tæpper og pudsede vægge går forud for enhver form for konstruktion af luftspalter mod gulv og væg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.