Jeg har en bunke med 34x145 C30 planker liggende. Er disse brugbare som en ramme til eksempelvis en garage, eller er de for svage? Det føles lidt unødvendigt at have disse liggende uden nytte. Og eftersom jeg har tænkt mig en garage, ville det være godt, hvis de kunne bruges til noget.

Undskyld, læste og tænkte forkert.. :)

nja måske i smaleste række... men kløv dem og brug dem til lægter fx...

Mikael_L
Per72 sagde:
Jeg har en bunke med 34x145 C30 planker liggende. Er disse brugbare som en ramme til eksempelvis en garage eller er de for svage...
Ingen problemer, byg du bare.
Jeg ville ikke have tøvet, mindre kuldebroer endda :)

Andre sælger byggesæt med endnu svagere dimensioner ... ;)
http://www.lovangersbygg.se/system/visa.asp?FID=368&HID=319&HSID=3889&ActMenu=4057

Men husk, at du måske skal mindske cc-afstanden, så isoleringen passer. Men så kommer tagspærene til at sidde for tæt i stedet (for isoleringen) ... :)

Roxul flexibatts har en fleksibel zone, der tager et par cm fejl i regelafstanden. Man burde let kunne bruge denne isolering begge steder, hvis man tilpasser cc-afstanden korrekt.

Per72 sagde:
Jeg har en bunke med 34x145 C30 planker liggende. Er disse brugbare som en ramme
Det fungerer nok fint rent styrkemæssigt, men det bliver jo lidt besværligt da plademateriale er lavet til c/c 600 mm og den isolering der passer til det vil have 45 mm tykke reglar for at passe. Men det løser du jo ved at flække 22 mm af hver planke eller lægge isoleringen på den anden led og tilpasse den derefter.

Mikael_L
Jeg skulle faktisk tage og måle på lidt isolering, der er jo lidt overmål på alle, for at tage højde for lidt variationer i håndværket. Hvis man finder en, der er 57 cm bred, rækker det jo til traditionel cc på 60cm.

Roxull flexibatts findes jo i 580mm, burde vel fungere godt. http://guiden.roxull.se/produkter/byggisolering/flexibatts

Vedrørende bæreevnen, skal du afstive dine 34x145 mod knækning i det bløde retning. Men det er tilstrækkeligt med monteret plademateriale på indvendig eller udvendig side, med krydsforskallet eller liggende trælægter.

Mikael_L sagde:
Jeg ville faktisk tage og måle på lidt isolering, der er jo lidt overmål på alle, for at tage højde for lidt variationer i håndværket.
Finder man en, der er 57 cm bred, rækker det jo til traditionel cc på 60cm.

Roxull flexibatts findes jo i 580mm, burde vel fungere fint.
[link]

Angående bæreevnen så skal du afstive dine 34x145 mod knækning i den svage retning.
Men det er tilstrækkeligt med monteret plademateriale på ind- eller ydersiden, med krydsforskalling eller liggende sømryg.
Eftersom jag har tänkt mig korsregla med 45x45 på utsidan så har jag löst problemet med skivorna på utsidan. På insidan har jag tänkt mig att glesa så att det blir enklare och dra fram elen. I och med det så borde problemet med skivorna vara löst på insidan oxå. Appropå isoleringen så är det väl bara att sätta 34x145reglarna så att den vanliga isoleringen passar emellan. Å andra sidan så lär det ju inte stämma med takstolarna, om de nu nödvändigtvis behöver ligga mitt över en väggregel???.. Om jag lägger en 45x225 som horisontellt stöd för takstolarna burde det vel holde eller hvad tror I??

Mikael_L sagde:
Inga problem, bygg på du.
Jeg ville ikke have tøvet, færre kuldebroer t.o.m :)

/QUOTE]

I fraværet på selvbærende isolering må man tage hvad man haver for at redde ozonlaget : )

mångstekta sagde:
mja kanske i smalaste laget... men klyv dem og brug dem til lægter fx...
Nja.. Skulle vel for så vidt gå.

Der findes jo andre anvendelsesområder end netop reglar.

Hvis din garage får loft, kan du bruge planker som gulv, eller måske kløve dem til 34x72 og sætte dem som gles mellem spær, hvis disse ligger på 120 cc.

Mikael_L
Per72 sagde:
...På den anden side vil det jo ikke stemme med tagspærene, hvis de nu nødvendigvis skal ligge midt over en vægstiver???..
Havner de ikke over vægstiverne, så fjerner du bare en bærelinje i murremmen.

Hvis jeg lægger en 45x225 som horisontalt støtte for tagspærene, burde det vel holde, eller hvad tror I??
Ja, du ser ud til at mene netop en sådan bærelinje.
Tykkelsen afhænger af spændvidde, snezone og hvor langt fra de stående regler, som tagspærene havner. Selv dine 34x145 kan fungere som bærelinje, hvis belastningen ikke er alt for stor.
Men det bør nok gennemgås af en fagmand.

Mikael_L sagde:
Hamnar de ikke over væggreglarne, så fælder du helt enkelt en bærende bjælke ind i hammarbandet.

Ja, du synes at mene netop sådan en bærende bjælke.
Grovheden afhænger af spændvidde, snezone og hvor langt fra de stående reglarne som takstolene havner. Selv dine 34x145 kan fungere som en bærende bjælke, hvis belastningen ikke er alt for stor.
Men det skal nok gennemgås af en kyndig.
Jeg vil tage et kig i tagstolsbogen, som jeg har liggende på arbejdet, for at se om jeg bliver noget klogere : )

mycke_nu sagde:
Der findes jo andre anvendelsesområder end netop regler.

Får din garage loft kan du bruge planker som gulv, eller måske kløve dem til 34x72 og sætte dem som spredning mellem spærene, hvis disse ligger på 120 cc.
Jo det er jo sandt. Det vil jo også blive et ret solidt gulv på garageloftet hvis jeg vælger at lægge dem der. Ellers kan man jo som sagt kløve dem.

Mikael_L
Burde plankerne ikke spontes, hvis det skal være til gulv?

Mikael_L sagde:
Bør planker ikke være fer og not, hvis det skal være til gulv?
Jo det er vel at anbefale. Det må nok blive regelværk af planker.. Vi synes jo at være enige om at det virker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.