Hej,

Jeg er ved at begynde at bygge på min garage/carport, som kommer til at have et grundmål på 700x700 cm, og jeg overvejer, hvilke reglar man bør bruge. Tanken er, at det skal være isoleret, men samtidig vil jeg ikke gerne ofre gulvareal på væggene ???

Jeg har overvejet, om det kan være nok med 45x95 med udvendig gips som vindbeskyttelse, eller om man klarer sig med vindpap selv ved disse mål, kan nogen komme med nogle råd....

Eftersom pladen er støbt over hele området, vil væggen, der adskiller carporten og garagen, stå direkte på pladen, hvordan beskytter man denne væg mod fugtskader i underkanten.
 
Brug asfaboar i stedet for gips. Mkt bedre i længden.
 
Bob_the_builder
Hvorfor så?
 
Ja hmmmm hvorfor så ???
 
Selv har jeg fået følelsen af, at det er gips som gælder nu om dage, men hvis der er argumenter, der taler for
andet, så lytter jeg....... ::)

Man vil jo bygge på den mest smidige måde ;)

Klarer man sig med 45x95 reglar? :-/
 
Troubleshooter sagde:
Klarar man sig med 45x95 reglar?  :-/
Ja det holder, men vil du have mere isolering kan du sætte 45x45 reglar vandret også.

I stedet for gips kan du anvende Windy som vindbeskyttelse. Det er meget nemt at arbejde med.

Væggen som skal stå direkte på pladen kan du sætte på et lag Leca-blokke. Læg tjærepap mellem Lecæn og syllen, så klarer det sig ;).
 
Hvorfor Leca? Fungerer vel direkte på pladen? (Med tjærepap imellem selvfølgelig ...)
 
MrMagic sagde:
Hvorfor Leca? Fungerer vel på pladen direkte? (Med tjærepap imellem selvfølgelig ...)
Jeg tænkte, hvis der var bagfald på pladen, så ville syllen ende lidt højere oppe ;).
 
Overvejer om det ikke er lettere at støbe en sokkel, der er ca. 20 mm høj, grunden til at jeg vil have væggen lidt op er jo for eventuelt vand, der kan løbe af fra bilen, når man parkerer i carporten, ikke så godt at væggen står direkte på gulvet da tror jeg. :-/
 
Jeg mistænkte, at det var sådan du mente. 20 mm lyder for lidt, tag 50 mm i stedet, så kan du putte nogle armeringsjern i også ;).
 
Skal man bore ned armeringsjernene i pladen noget eller er det nok, hvis man lægger dem langs med klumpen?......Lige nu har jeg kvaler om, hvorvidt jeg skal vælge 95 eller 120 mm regler, men jeg tror, jeg satser på 120 og windy som immobil anbefalede, da dette ser ud til at være en smidig løsning med vindpap
 
Hvis man ikke vil have std Lecablock, findes der en overflod af mindre dimensioner. Det er også muligt at mure med teglsten f.eks. I stedet for tjærepap kan man også bruge dobbeltvikt byggeplast.
 
Fordelen med Leca er, at den isolerer.
Jeg skal mure et skift med 19*19-leca.
Det er meget dumt ikke at hæve syldet.
Fugten går ind under væggen og derefter rådner det.
20mm er sandsynligvis ikke nok.
Derefter er det en fordel at få panelet op på ydersiden.
Jorden vil man jo have i samme højde som der, hvor portene er, dvs. i samme højde som pladen. Har man så ikke en ekstra omgang leca, kommer panelet på jorden.
 
Hej o Hopp,

Har efter mange glade tilråb tænkt, at det nok blir et lag med 120mm bred lecablokke mod pladen. Hvordan fastgør man blokkene mod pladen, er mørtelen nok til at holde dem på plads. :-/
Har set, at der findes spor til armering i lecablokkene, er det noget man bør anvende, selvom det bare er et lag....... ???

Hvordan fastgør man derefter syllen mod lecablokkene, havde tænkt at køre ekspander direkte i pladen, men antager at det bliver lidt anderledes, når man kører lecablokke i bunden. ???

Mange spørgsmål bliver det, men måske jeg lærer noget undervejs.... ::)
 
Troubleshooter sagde:
Hej o Hopp,

Har efter många glada tillrop tänkt att det bliver nok et lag med 120mm bred lecablock ind mod pladen. Hvordan fastgør man blokkene til pladen, er mørtelen nok til at holde dem på plads.  :-/
Har set at der er spor til armering i lecablokkene, er det noget man bør bruge, selvom det kun er et lag....... ???

Hvordan fastgør man så lægten mod lecablokken, havde tænkt at køre ekspander direkte i pladen, men antager at det bliver lidt anderledes når man bruger lecablokke i bunden. ???

Mange spørgsmål bliver det, men måske lærer jeg noget i processen.... ::)
120 mm Leca lyder lidt tyndt :-/
Bliver vel lidt af en kuldebro nederst på væggen, hvor meget isolering havde du tænkt at have?
190 mm Leca burde vel ikke være forkert, der bør vel være liggende 45 mm reglar på den ene eller den anden side også?

Mørtelen er sikkert god nok til at fastgøre med, udtaget til armering glattede jeg til med det samme mørtel simpelthen, lægten fastgjorde jeg med lange sømpløkker, havde tjærepap under lægten også......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.